כוחות הביטחון עצרו בצהריים (רביעי) במחנה הפליטים עקבת ג'בר שליד יריחו ארבעה חשודים במעורבות בפיגוע הירי שלשום באזור צומת בית הערבה בכביש 90 שבו נרצח אילן גנלס. הכוחות כיתרו כמה בתים, וחילופי אש נרשמו במקום.
חשוד נוסף שהיה בבית המחבלים וניסה להימלט בזמן המעצר נורה. במקום החלו הפרות סדר ותושבים קראו לצאת להתעמת עם כוחות הביטחון. הפלסטינים דיווחו כי שני אנשי מנגנוני הביטחון הפלסטיני נפצעו בחילופי האש.
בהודעה משותפת של צה"ל ושב"כ נמסר כי הפעילות נערכה על בסיס מידע מודיעיני. בפעילות נתפסו אמצעי לחימה שהיו ברשות המחבלים. החשודים שנעצרו הועברו להמשך חקירת שב"כ.

מפקד חטמ"ר הבקעה והעמקים, אלוף-משנה מאיר בידרמן, אמר כי "מאז הפיגוע בוצעו בדיקות בכל הכניסות ליריחו כדי שהמחבלים לא יצאו משם. במקביל, תוגברה ההגנה בכל גזרת החטיבה כדי למנוע אירוע נוסף". לדבריו, "אמש הייתה ידיעה מהשב"כ והתחלנו להיערך, היום הגיעה ידיעת זהב על המיקום, והכוחות נכנסו לעיר, כיתרו את הבית של המחבלים והתחיל סיר לחץ".
"במקביל לסגירת האזור שני חשודים עלו על קטנוע וניסו לברוח, הם נורו, אחד נפגע ונקבע מותו והשני נעצר", אמר בידרמן. הוא הוסיף: "המחבלים יצאו מהבית בידיים מורמות והצביעו על הנשק והאקדח שאיתו עשו את הפיגוע. נעצרו ארבעה חשודים והיורה בידינו. אנחנו ממשיכים בחיזוק ההגנה, וכמובן בהשלמת המעצרים עד שכל מי שהיה קשור לפיגוע הקשה הזה יהיה בידנו".
9 צפייה בגלריה
מעצר בעקבת ג'בר
מעצר בעקבת ג'בר
גנלס ופעילות כוחות הביטחון בעקבת ג'בר
9 צפייה בגלריה
מעצר בעקבת ג'בר
מעצר בעקבת ג'בר
הפרות סדר בעקבת ג'בר
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
מעצר בעקבת ג'בר
מעצר בעקבת ג'בר
עקבת ג'בר, בזמן פעילות כוחות הביטחון
9 צפייה בגלריה
מעצר בעקבת ג'בר
מעצר בעקבת ג'בר
עקבת ג'בר, בזמן פעילות כוחות הביטחון
בפיגוע ביום שני אחר הצהריים, ירו המחבלים תחילה בצומת נבו לעבר רכבו של גנלס שנפגע בפלג גופו העליון. הם המשיכו בנסיעה וירו בצומת בית הערבה לעבר שני כלי רכב נוספים שנוסעיהן לא נפגעו. נוסעי אחד מכלי הרכב שנורו המשיכו בנסיעה לצומת אלמוג, שם דיווחו על הירי.
אחרי הירי הציתו המחבלים את רכבם באזור מנזר סנט ג'ורג' ונטשו אותו. הם נמלטו ברכב אחר לכיוון מחנה הפליטים עקבת ג'בר. בדרך נתקלו בכוח משטרה שירה לעברם וככל הנראה אחד המחבלים נפצע. כוחות צה"ל פתחו בסריקות והציבו מחסומים ועמדות בידוק.
מאז הפיגוע נפתח חפ"ק בשב"כ ובצה"ל ורכזי שב"כ יחד עם אנשי השטח אספו מודיעין. תוך שעות הרכיבו תמונת מודיעין אדות זהות המחבל - בן 62 - והשותף שהיה איתו. בשלב זה לא ברור אם המחבל שייך לארגון כלשהו. החשש של הכוחות היה שהוא ירצה לבצע פיגוע נוסף עם הנשק שברשותו בטווח הזמן המיידי, ומכאן הבהילות לעצור אותו לאור יום.
בשב"כ ידעו על מיקומו של המחבל כבר 24 שעות לפני המעצר. הוא היה תחת מעקב והכוחות היו בכוננות. למרות זאת, מסיבות מודיעיניות ומתוך רצון שלא לסכן לוחמים לשווא, העדיפו הכוחות להמתין כמה שעות ולהפתיע את המחבל ביעד שבו הסתתר. כשבשלו התנאים המודיעיניים היום, הפתיעו הכוחות את המחבל ביעד ועצרו אותו ואת שותפיו.

גנלס הובא למנוחות: "היה המתנה שלנו בחיים"

יותר מאלף בני אדם התכנסו בצהריים בבית העלמין הישן ברעננה להלווייתו של גנלס בן ה-27, שהחזיק גם באזרחות אמריקנית. סיימון, אחיו הצעיר, ספד לו ואמר כי "הוא היה ההשראה שלי ואני אתגעגע אליו לנצח". אחיו גבריאל אמר: "הוא היה הכול בשבילי. אני בר מזל שזכיתי לבלות איתו את השבוע האחרון בחייו".
גבריאל הוסיף כי "היינו מדברים על הכול והוא סיפר כל פרט ופרט בצורה האופיינית לו. הוא היה הדמות שלי לחיקוי. הוא היה האדם הכי הגון וטוב, והוא רצה תמיד לעזור לכולם. הלוואי שהוא היה יודע את זה".
9 צפייה בגלריה
הלוייתו של אילן גנלס
הלוייתו של אילן גנלס
"היה לו כל כך הרבה פוטנציאל שלא ימומש". גנלס מובא למנוחות
(צילם: בראל אפרים)
9 צפייה בגלריה
הלוייתו של אילן גלנס
הלוייתו של אילן גלנס
(צילם: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
הלוייתו של אילן גנלס
הלוייתו של אילן גנלס
(צילם: בראל אפרים)
9 צפייה בגלריה
הלוייתו של אילן גנלס
הלוייתו של אילן גנלס
(צילם: רויטרס)
ההורים קרוליין ואנדרו ספדו: "אילן היה הילד הכי מבריק שהכרנו, היה סקרן מאוד. הוא אהב את הטבע כל כך. הוא היה המתנה שלנו בחיים. היה לו כל כך הרבה פוטנציאל שלא ימומש, הוא רצה להמשיך לטייל בעולם. אנחנו אוהבים אותך אילן. תחסר לנו כל כך".
בעקבות בקשת הקהילה היהודית בקונטיקט להגיע להלוויה ולחזק את משפחתו של אילן, מאות תלמידי אמית כפר בתיה ותלמידות תיכון אמית רננים ברעננה יצרו שרשרת אנושית, תמכו במשפחה ושרו לזכרו. התלמידה אליה נייס אמרה כי "למרות שלא הכרתי את אילן, כל יהודי הוא חלק מאיתנו, ובוודאי כשהוא נרצח בשל כך". המורה תמר לזר אמרה: "זה זכות לקחת חלק וללוות אותו למנוחת עולמים. ברגע ששמענו שההלוויה תתקיים ברעננה גייסנו את שכבת י', ובלילה הדפיסו שלטים. אחדות עם ישראל, במיוחד ברגעים כאלה, היא בראש מעייננו".
9 צפייה בגלריה
טקס באוניברסיטת קולומביה בארצות הברית לזכר אילן גנלס, הנרצח בפיגוע בצומת בית הערבה
טקס באוניברסיטת קולומביה בארצות הברית לזכר אילן גנלס, הנרצח בפיגוע בצומת בית הערבה
טקס באוניברסיטת קולומביה בארה"ב לזכרו של גנלס
(צילום: איתי מילנר)
גם באוניברסיטת קולומביה בניו יורק חלקו אמש כבוד אחרון לגנלס, ויותר מ-100 סטודנטים התכנסו לטקס מאולתר לזכרו. קטיה, חברתו לספסל הלימודים, החליטה שראוי לציין את זכרו באירוע מאוחד של ארגון הסטודנטים היהודים הלל קולומביה וחב"ד, שבהם הוא היה פעיל מאוד. הנוכחים התפללו יחד, קראו קדיש ושמעו הספדים ודרשה מיוחדת של הרב של הלל, יונה היין, שסיפר עד כמה חשוב להיות יחד ברגעי משבר - במיוחד על רקע הקרע הנוכחי במדינת ישראל.
לטקס הגיעו גם דובר הקונסוליה הישראלית איתי מילנר ודיקנית בית הספר באוניברסיטה שבה למד אילן. הדיקנית הקריאה לנוכחים חלק ממכתב הקבלה שלו לתוכנית למדעי המוח ופיתוח בר-קיימא. במכתב סיפר אילן על האנשים המיוחדים שפגש בקיבוץ בישראל, וכמה הם גרמו לו להבין שכל בן אדם שאנחנו נתקלים בו בחיים הוא מתנה. הוא כתב שחשוב להעניק משמעות לדברים הקטנים שמתרחשים בחיינו ולא לקחת את המציאות כמובנית מאליה. עוד אמרה הדיקנית שאילן היה תלמיד אקטיביסט, מבריק וכזה שאוהב את הזולת ואת חבריו לכיתה.
שליח הסוכנות היהודית באוניברסיטת קולומביה, יעקוב שפירו, סיפר שמעולם לא זכור לו אירוע מאחד שכזה בקמפוס, ואמר כי "זאת הייתה ממש הוכחה מרגשת לכוחה של קהילה. כולם הלכו יחד לבניין של הלל ויצרו מעין שבעה ספונטנית שבה כל מי שרצה שיתף חוויות על אילן. הגיעו המון סטודנטים והרבה בוגרים שפשוט רצו לנחם".