2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לאזור האסון בהר מירון ושמע סקירות במקום
ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לאזור האסון בהר מירון ושמע סקירות במקום
שבתאי, אוחנה ונתניהו בזירת האסון
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי הבהיר כי הוא לא מתכוון לעזוב את תפקידו בעקבות מסקנות ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון - והודיע הערב (שלישי) לשוטרים כי בכוונתו לכבד כל החלטה שתתקבל בעניין.
באיגרת ששלח כתב שבתאי כי "כבר עם קרות האסון אנו במשטרת ישראל ואני כעומד בראשה, קראנו להקמת ועדת חקירה בלתי תלויה והדגשנו כי נשתף איתה פעולה בכדי שאירוע מהסוג הזה לא יחזור על עצמו במדינת ישראל. כך היה גם עם העברת כלל החומרים שהיו ברשותנו לוועדה, ועם שורה ארוכה של עדים שהופיעו בפני הועדה, וכך ימשיך להיות".

האסון במירון | כתבות נוספות



שבתאי ציין כי "נשטרת ישראל רואה חשיבות רבה בעבודת ועדת החקירה הממלכתית בראשות כבוד השופטת בדימוס, הגברת דבורה ברלינר ואנו נכבד כל החלטה שתתקבל על ידה. משטרת ישראל, כמי ששלחה את אנשיה למשימה, ואת אלה פעלו מטעמה, תמשיך ללוות אותם ולסייע להם בהתאם לחוק בתחומי הפרט, הסיוע המשפטי, הרווחתי והלוגיסטי".
הוא הוסיף כי "שעת המבחן שבה אנו נמצאים מחייבת אותנו להמשיך בפעילות המשטרתית לטובת המדינה כולה וזו הזדמנות טובה להודות לכם על פעילותכם החשובה, ההישגים המשמעותיים והנתונים המרשימים בכל תחומי העשייה. יחד עם שותפיי בסגל הפיקוד הבכיר, אמשיך להוביל את משטרת ישראל בתקופה המורכבת הזו, בדרך להשגת היעדים במאבק בפשיעה ובמלחמה בטרור, מתוך השליחות הגדולה שמובילה אותי ואת יתר המשרתים במשטרת ישראל".
כמו כן, מוקדם יותר תקפו במפלגת הליכוד את שליחת מכתבי האזהרה, בין היתר לראש הממשלה בזמן האסון ובשנים שקדמו לו, בנימין נתניהו, ואת השר לשעבר לביטחון הפנים אמיר אוחנה. "שליחת מכתבי האזהרה בזמן בחירות נעשה בעיתוי פוליטי", כתבו במפלגה. "מאז הקמת המדינה אף ועדת חקירה ממלכתית לא שלחה מכתבי אזהרה למועמדים בבחירות בתקופת בחירות. מצער שוועדת החקירה שהוקמה ביוזמת ממשלת בנט-לפיד בחרה לעשות כן".
בצהריים הודיעה ועדת החקירה כי שלחה הודעות אזהרה לחלק מהעדים שהופיעו בפניה - ובהם הגורמים הבכירים ביותר בעת האסון: בנימין נתניהו, ששימש כראש הממשלה; אמיר אוחנה, ששימש כשר לביטחון הפנים; יעקב שבתאי, מפכ"ל המשטרה; שמעון לביא, שהיה מפקד מחוז הצפון במשטרה; יעקב אביטן, שכיהן כשר לשירותי דת; ושורת בכירים נוספים, בהם מפקדים במשטרה ואנשי דת. מנגד, השר לשעבר אריה דרעי לא קיבל מכתב אזהרה, חרף העדויות על הלחצים שהפעיל לאשר את ההילולה.
באשר לשבתאי נכתב בין היתר כי "אישר את תוכנית המבצע שגובשה במחוז צפון של המשטרה, וזאת על אף שידע שמתחם ההר, והמתחמים המשמשים בו להדלקות, אינם יכולים להכיל בבטחה את כמות המבקרים הצפויה במקום במהלך ההילולה, ותוך התעלמות מהסכנות הנלוות לכך". לפי הוועדה, "על שבתאי לדעת כי המענים שניתנו בשנים הקודמות לסכנות לא היו מספקים". הוועדה ציינה כי לא נשקלה אפשרות להגביל את הקהל באתר משיקולי בטיחות, ואף כשעלתה אפשרות להגביל את הקהל בשל מגפת הקורונה – שבתאי דחה אותה נחרצות, וטען שהגבלת כמות המבקרים מסוכנת יותר. "עמדה זו נקבעה מבלי שנעשתה עבודת מטה מסודרת לבססה, ומבלי שנבחנו חלופות ודרכים פרטניות ליצירת הגבלה של כמות המשתתפים באירוע", צוין.

2 צפייה בגלריה
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
"הכתובת הייתה על הקיר". המקום שבו התרחש האסון במירון
(צילום: רויטרס)
עו"ד ערן בקר, המייצג חלק ממשפחות הנספים באסון, מסר בתגובה: "מכתבי האזהרה שנשלחו לשורת הבכירים מעבירים מסר ברור וחד משמעי כי הוועדה מטילה דופי לא רק במנהלים הזוטרים שניהלו את ההילולה אלא בבכירים ביותר שהיו אחראים ברמת המאקרו. יחד עם זאת, אין במכתבים משום מתן מענה לצרכים של המשפחות שאיבדו את יקיריהן. כפי שטענו לאורך כל הדרך בכלל ובכתב התביעה שהוגש לבית המשפט המחוזי בחיפה נגד שורת נתבעים בפרט, הכתובת הייתה על הקיר. המדינה על מוסדותיה, ראשויותיה וכל מי שהיה מעורב בהילוללה טמנו את הראש בחול והתעלמו במודע מהסכנות הרבות שרבצו בהר ובהילולה ולצערנו התממשו וגרמו למותם של 45 מנוחים".
עו''ד ערן בקרעו''ד בקרצילום: אלוניס
עורכי דינו של מפכ"ל המשטרה, אלירם בקל ועודד גזית, מסרו: "מאז כניסתו לתפקיד פועל המפכ"ל ללא לאות על מנת לחזק את המשטרה, ולהבטיח ביטחון אישי לאזרחי ישראל, וכך גם ביחס לאירועים המוניים מורכבים שאירעו בתקופת כהונתו. דוח הביניים של הוועדה כבר לימד על כשל ארוך שנים של משרדי הממשלה בהסדרת התשתיות ההנדסיות של האתר והאחריות הכוללת עליו, ואימץ את עמדת המשטרה כפי שהוצגה בעדות המפכ"ל. אך טבעי שוועדה העוסקת בעבודת המשטרה תזמן את המפכ"ל לעדות נוספת בפניה, וכפי שהוועדה ציינה בהודעתה מהיום 'אין במשלוח הודעת אזהרה כדי לקבוע האם ומה יהיו המסקנות בעניינו'. אנו סמוכים ובטוחים, כי בתום עבודתה של הוועדה, ייקבע כי לא נפל פגם ביחס לאחריותו של המפכ"ל, כמי שהתמנה לעמוד בראש המשטרה זמן קצר לפני האסון הנורא".
עורך דינו של תנ"צ בדימוס שלום אביטן, אבי חימי, מסר: "מכתב אזהרה אינו מעיד כי נקבעה אשמה כלשהי בנוגע להתנהלותו של מרשי באירוע. כמי שמעורה בפרטי התפקיד שהוטל על מרשי ובראיות שהובאו בפני הוועדה בעניין זה, התרשמתי כי מרשי ביצע את מלאכתו נאמנה, במקצועיות וביושרה, כפי שעשה במשך כל שנות שירותו הרבות. ואני מאמין בלב שלם כי אף הוועדה הנכבדה תכיר בכך ותנקה את מרשי מכל בדל של רבב לאחר סיום הליך הבדיקה".