מפכ"ל המשטרה שיבח את השוטרים: "ערנותם מנעה פיגוע גדול"
(צילום: נדב אבס )

שוטרי יחידת האופנועים של היס"מ, שעצרו הערב (חמישי) את המחבל מוחמד מינאוי שתכנן לבצע פיגוע המוני בתל אביב, שחזרו בשיחה עם ynet את הרגעים הדרמטיים, בהם זיהו את החשוד במהלך תדריך לקראת פעילות מבצעית ביפו. "זה רגע של סיפוק אדיר, אין הרגשה טובה מזו. אי-אפשר לתאר את זה במילים. חס וחלילה היינו יכולים להיות עכשיו בזירת פיגוע קשה עם הרוגים".
לדברי רס"ב שריף חסון ורס"ר מנגיסטו מהבאהו, צמד השוטרים שעצרו את המחבל, הוא זיהה את השוטרים וניסה להתרחק: "הוא עשה תנועה חדה. היינו באמצע תדריך, ומיד הוא עורר חשד". לפי גורם במשטרה, "המחבל הגיע מטול כרם במונית, ירד באזור המלונות והתהלך לאורך הטיילת". הוא הסתנן לישראל דרך פרצה בגדר באזור טול כרם, ובחקירתו הראשונית הודה: "חיפשתי מקום הומה לעשות בו פיגוע".
4 צפייה בגלריה
רס״ב שריף חסון עם רס״ר מנגיסטו מהבאהו יס"מ תל אביב
רס״ב שריף חסון עם רס״ר מנגיסטו מהבאהו יס"מ תל אביב
גיבורי היום. רס"ב חסון ורס"ר מהבאהו
(צילום נדב אבס)
4 צפייה בגלריה
מעצר חשודים
מעצר חשודים
החשודים שנעצרו, והנשק שנתפס בתיקו של המחבל
(צילום: דוברות המשטרה)
4 צפייה בגלריה
כוחות משטה בכיכר השעון
כוחות משטה בכיכר השעון
כוחות המשטרה בכיכר השעון ביפו
(צילום: נדב אבס)
צמד השוטרים מיס"מ תל אביב אמרו כי "בסביבות 16:00 היינו בתדריך ליד כיכר השעון בדרך לפעילות מבצעית ביפו. כמה דקות אחרי תחילת התדריך אני רואה שמגיע חשוד לכיוון המלון שליד הכיכר לבוש בגדים שחורים ותיק שחור על הגב, אני קולט שהוא מזהה אותנו שאנחנו שוטרים והגיב אינסנטקטיבית באופן חד והוא רצה להתרחק בצורה פתאומית. מהתיק שלו בצבץ משהו מברזל שנראה כמו נשק".
לדברי השוטרים, הוא היה רחוק כעשרה מטרים מהם, וניסה להתרחק. "ביקשתי שיגיע אליי, שואל מאיפה הוא. הוא עונה לי משכם, ואומר שאין לו אישור שהייה בישראל או תעודת זהות. הודעתי לו שהוא עצור".
4 צפייה בגלריה
התיק של השב"ח שנעצר
התיק של השב"ח שנעצר
הציוד של המחבל
רס"ר מהבאהו לקח את התיק של המחבל, והרגיש שהוא כבד. בתוך התיק הוא מוצא נשק ומטעני חבלה. "מיד השכבנו אישה שעברה במקום על הרצפה, פחדנו שאולי הוא יפוצץ את המטען. הזמנו את כל הכוחות וחבלני המשטרה", שחזר צמד שוטרי היס"מ שמנעו את הפיגוע. "הבחור בשטח שתק, לא דיבר. היו מאחוריו שני תושבי שטחים ועצרנו אותם מיד, כעת מתברר שהם לא קשורים לאירוע".
המפכ"ל שיבח את השוטרים בזירה ביפו ואמר בהצהרה לתקשורת: "הוא הודה שהיה בדרך לבצע פיגוע, טבח המוני. הערנות של שני שוטרי היס"מ מנעה פה פיגוע בסדר גודל משמעותי". השר לביטחון הפנים עמר בר-לב הוסיף: "לכידת השוהה הבלתי חוקי שהחזיק ברשותו רובה ומטעני צינור על ידי לוחמי יס"מ ממחוז תל אביב, מנעה פיגוע גדול ומעידה על נחישות, ניסיון מבצעי, ערנות וחתירה למגע של השוטרים, והם ראויים לכל שבח על כך".
גם ראש הממשלה יאיר לפיד התייחס לתקרית וציין כי מוקדם יותר היום ערך הערכת מצב ביטחונית בקרייה בתל אביב, על רקע העלייה בטרור ביהודה ושומרון. "אני מברך את כוחות הביטחון על תפיסת המחבלים בתל אביב-יפו, בכך הם מנעו פיגוע משמעותי. אנו נדרשים להמשיך לפעול בכלל הכלים על מנת להחזיר את היציבות הביטחונית לאזור".
סמל מ', שנטרל את המחבל בניסיון הפיגוע בבנימין, מספר על האירוע
(צילום: דובר צה"ל )

צוות היס"מ עצר את המחבל כאמור בכיכר השעון ביפו. בתיקו של הפלסטיני, מוחמד מינאוי, נתפסו תת-מקלע מסוג קרלו ושני מטעני חבלה. המחבל נכנס למאסר רק בחודש אפריל האחרון בשל עבירות שהייה בלתי-חוקית, החזקת סכין והכשלת שוטר. הוא שוחרר ביוני. בשב"כ בוחנים אם למינאוי יש שיוך ארגוני כלשהו, על רקע המתיחות הביטחונית הגואה בשטחים.
בעקבות המעצר, כיכר השעון ביפו - מהאזורים ההומים ביותר בעיר העמוסה בתיירים - נחסמה לתנועה מכל הכיוונים, וכך גם רחובות שסמוכים לה. בעקבות החסימות נוצרו עומסי תנועה כבדים באזור, ופקקים ארוכים משתרכים שם. לצד זאת, שוטרים מסתובבים במסעדות ובבתי עסק, ומתחקרים עובדים. נציין כי בבתי העסק שמסביב לכיכר, ובכלל בכל האזור, ישנם עובדים שב"חים רבים.
אחמד, שעובד במסעדה סמוכה, היה עד לאירוע: "היו שם שלושה גברים, השוטרים דיברו עם אחד מהם ואז ביקשו ממנו לפתוח את התיק שלו. אחרי שנייה השכיבו אותו על הרצפה והתחילו לדבר עם שניים אחרים והשכיבו גם אותם ואז הגיעו מלא כוחות משטרה".
בשבועות האחרונים אירעו כמה פיגועים וניסיונות פיגועים באזור יהודה ושומרון ובקעת הירדן, האחרון שבהם הלילה - אז המחבל היתאם האני מובארק (17) ניסה לתקוף חייל בפטיש וסכין ונורה למוות. "אתמול מעט אחרי חצות ביצעתי פעילות יזומה שגרתית יחד עם לוחמי גדוד 890 ליד הכפר ביתין, בהמשך ירדתי מהרכב ופתאום תקף אותי מחבל הכה אותי בראש עם פטיש. בעקבות עוצמת החבטה נפלתי על הרצפה לאחר מספר שניות של עימות על הרצפה בהן הבנתי מה קורה צעקתי בקול 'מחבל, מחבל', וביצעתי ירי על מנת להסיר את הסכנה", שחזר סמל מ', נהג קו בחטמ"ר בנימין, שנטרל את המחבל בניסיון הפיגוע.
נתוני שב"כ מצביעים כי חודש אוגוסט האחרון היה אלים במיוחד בגזרת איו"ש, עם קלייה משמעותית במספר הפיגועים - אך מנגד, בירושלים ובתחומי הקו הירוק חלה ירידה באירועים הביטחוניים.