הג'יהאד האיסלאמי פרסם אחר הצהריים (יום חמישי) סרטון נוסף של אלכס (סשה) טרופנוב בן ה-28 שמוחזק ברצועת עזה. סשה נחטף ב-7 באוקטובר יחד עם אמו ילנה, סבתו אירנה וחברתו ספיר כהן מבית המשפחה בקיבוץ ניר עוז. שלוש הנשים שוחררו בעסקת החטופים בשלהי נובמבר, אחרי 54 ו-55 ימים בשבי.
2 צפייה בגלריה
סשה אלכס טרופנוב בסרטון הג'יהאד האיסלאמי
סשה אלכס טרופנוב בסרטון הג'יהאד האיסלאמי
סשה אלכס טרופנוב בסרטון הג'יהאד האיסלאמי
מהדברים שאומר טרופנוב בסרטון היום, ניתן להבין כי הוא צולם בתקופה האחרונה - על אף שלא ברור באיזה יום בדיוק. כמו שלשום, גם בסרטון שפורסם היום מצולם טרופנוב מפלג גופו העליון, מבלי שניתן לראות את כל גופו.
שלשום פורסם סרטון נוסף של סשה, שהמשפחה אישרה לפרסם קטע קצר ממנו:
הסרטון של סשה

בקטע הסרטון שאישרה המשפחה לפרסם שלשום, סשה נשמע אומר: "שמי אלכסנדר טרופנוב. אזרחי ישראל והמפגינים, בימים הקרובים אתם תשמעו ממני את כל האמת על מה שקרה לי ולשאר האסירים פה בעזה. אני מבקש מכם, תהיו סבלניים". סביר להניח שדברים שנאמרים בסרטונים הוכתבו על ידי השובים כחלק מהטרור הפסיכולוגי של ארגוני הטרור בעזה.
אביו של סשה, ויטלי, נרצח בטבח על ידי מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר. סשה וחברתו ספיר, שביקרו בקיבוץ בזמן מתקפת הפתע, נחטפו כאמור לרצועה יחד עם האם ילנה, והסבתא אירנה טטי. בהודעה האחרונה ששלח לחבריו לפני שנחטף, כתב טרופנוב: "הבאסה שבאתי לבקר בקיבוץ בסוף השבוע עם ספיר". ילנה ואירנה שוחררו בעסקה הראשונה מול חמאס ב-29 בנובמבר, וספיר יום לאחר מכן.
האם ילנה אמרה שלשום אחרי פרסום הסרטון הראשון של בנה: "לראות אותו היום בטלוויזיה זה מאוד משמח, אבל גם שובר את הלב שהוא עדיין בשבי. אני פונה לכל מקבלי ההחלטות, בבקשה תעשו הכול, אבל הכול, בשביל להחזיר אותו ואת כל החטופים הביתה עכשיו".
אמו, סבתו ובת זוגו של סשה מתייחסות לסרטון מהשבי

ממטה משפחות החטופים נמסר שלשום: "אות החיים מסשה הוא הוכחה נוספת וברורה לכך שממשלת ישראל צריכה לתת מנדט משמעותי לצוות המו״מ, שיוכל להוביל לעסקה להחזרת כל החטופים, החיים לשיקום והנרצחים לקבורה".
פרסום שני הסרטונים האחרונים מגיע בצל המאמצים המחודשים להתנעת המשא ומתן לעסקה בין ישראל לחמאס, שבועות ארוכים אחרי שהשיחות התפוצצו בעקבות השינויים שהכניסו המצרים לפרטי ההצעה שגובשה, מבלי שישראל ושאר המתכוות ידעו על כך. בשבוע שעבר החליט קבינט המלחמה להרחיב את המנדט לצוות המשא ומתן, ובפסגה בפריז בין ראש המוסד דדי ברנע, ראש ה-CIA ביל ברנס וראש ממשלת קטאר מוחמד אל-ת'אני, סוכם על חידוש המגעים.
שלשום העבירה ישראל "התייחסות" באמצעות המתווכות לחמאס - וכעת, בפעם המי-יודע-כמה, ממתינה לתשובה מצד ארגון הטרור. ראש ממשלת קטאר אל-ת'אני צפוי להציג את ההתייחסות הישראלית לעסקת חטופים והפסקת אש בפני חמאס. המתווכות, כך מצפים בירושלים, אמורות להפעיל לחץ כבד על ארגון הטרור. "בלי הסכמת חמאס אין עסקה", אומרים גורמים בישראל. ברקע, נזכיר, נותרה המחלוקת המרכזית: דרישת מנהיג חמאס יחיא סינוואר לסיום המלחמה, דרישה שאליה ראש הממשלה בנימין נתניהו מתנגד בתוקף.
2 צפייה בגלריה
עצרת בכיכר החטופים
עצרת בכיכר החטופים
ניסיון מחודש להתנעת המגעים. נתניהו וההפגנות לעסקה
(צילום: JACK GUEZ / AFP / EPA)
לאחר פרסום הסרטון שלשום של טרופנוב, אמרו גורמים בישראל כי מדובר בלוחמה פסיכולוגית. הסרטון, טענו, "מביך את רוסיה שאירחה במוסקבה את הנהגת חמאס והג'יאהד מספר פעמים בחודשים האחרונים". לטענת הגורמים הללו, רוסיה קיבלה הבטחות משני ארגוני הטרור לקדם את שחרורו של טרופנוב.