4 צפייה בגלריה
שרטוטים של כלא נפחא
שרטוטים של כלא נפחא
השרטוט של כלא נפחא
ארבעה חודשים אחרי בריחת ששת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע, ואחרי שהתברר ששרטוטים הנדסיים של המבנה היו גלויים ברשת, חושף ynet שתוכניות ושרטוטים של בתי כלא נוספים בארץ נגישים לכל דורש באתרים של עיריות ומועצות מקומיות.
בין השאר מדובר בתוכניות הבנייה של כלא נפחא בדרום, שבו שוהים פעילי חמאס, וכן של כלא באר שבע ושל כלא השרון. בשב"ס טוענים שבימים האחרונים הוסרו התוכניות מהרשת, אולם בדיקה העלתה שכמה מהן עדיין נגישות לגולשים.
שרטוטי המתקנים הללו חשופים משום שתוכניותיהם אושרו בוועדות התכנון והבנייה בערים ובמועצות שבשטחן ממוקמים בתי הכלא, ולא ב"וועדה למתקנים ביטחוניים". התוצאה: התוכניות גלויות ברשת כמו מבנים אזרחיים אחרים המאושרים בוועדות מוניציפליות. הסיבה המרכזית לכך היא שבתי הכלא לא הוגדרו בפועל כמתקנים ביטחוניים החייבים בנוהל הגשת תוכניות מיוחד.
השרטוט של כלא השרון:
4 צפייה בגלריה
ארכיון. כלא נפחא
ארכיון. כלא נפחא
ארכיון. כלא נפחא
(צילום: דוד רובינגר)
בשב"ס טוענים היום (ד') כאמור שהתוכניות הוסרו מהרשת, מה גם שחלק מהשרטוטים ישנים במיוחד ואינם רלוונטיים כיום. "עשינו עבודת חריש עמוקה בנושא ונמשיך לפעול, זה מצריך שילוב ידיים של כמה גורמים ממשלתיים", אמרו בארגון.
את העובדה שהשרטוטים חשופים ברשת גילה אמיתי דן, חוקר אבטחת מידע ואנליסט מודיעין עסקי. לדבריו: "בעקבות פרסומי תוכניות האדריכלים של כלא גלבוע, בדקתי אם שאר בתי הכלא חשופים גם בהליכי תכנון שונים".
אמיתי דן , חוקר אבטחת מידע ומודיעין עסקי שחשף את המידעאמיתי דן 
כפי שנחשף לאחרונה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", באתרים של ועדות התכנון ניתן למצוא שרטוטים של אתרים רגישים נוספים, בהם מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים. "יש לבצע חשיבה מחודשת של הנושא גם ברמה מוניציפלית וגם ברמה ממשלתית", מוסיף דן.
4 צפייה בגלריה
שרטוט של מעון ראש הממשלה בבלפור
שרטוט של מעון ראש הממשלה בבלפור
השרטוט מעון ראש הממשלה בבלפור
(מתוך אתר עיריית ירושלים)
מהמשרד לביטחון הפנים ומשב"ס נמסר בתגובה: "על פי חוק, השר לביטחון הפנים מכריז על מתקני הכליאה. שב"ס פעל באופן יזום להסרת השרטוטים. חלקם - מתקנים שהועברו מצה"ל ומשטרת ישראל. שב"ס קיבל אותם לידיו במרוצת השנים והשרטוטים נותרו ברשת.
"במקביל נעשתה פנייה לכלל רשויות התכנון, הרשויות המקומיות, ופרקליטות המדינה ומשרדי האדריכלים הוחתמו על הסכמי סודיות. התוכניות המעטות הנמצאות ברשת אינן עדכניות והסרתן המלאה תחייב שילוב ידיים של כמה גורמים ממשלתיים. חלק ממתקני הכליאה מוכרזים כבר כיום כמתקנים ביטחוניים על ידי ועדה מיוחדת במשרד הביטחון".