1 צפייה בגלריה
אבי מעוז
אבי מעוז
יו"ר מפלגת נעם אבי מעוז
(צילום: עמית שאבי)
בימים האחרונים, וביתר שאת מאז חתימתו של יו"ר מפלגת נעם אבי מעוז על הסכם הכניסה לקואליציה, מתמודדת הקהילה הגאה בישראל עם אי-ודאות באופן שלא חוותה כבר זמן רב. כן, מדובר על ח"כ בודד בסיעה שולית למדי, אבל בצירוף הרכב הקואליציה המסתמן ופסקת ההתגברות, הכיוון הוא ברור: השנים הקרובות עלולות להיות קשות למיעוטים בישראל בכלל ולקהילה הלהט"בית במיוחד.
לזכויות אדם וזכויות להט"ב אמור להיות כיוון אחד בלבד, והוא קדימה. כשהתהליכים לשוויון הזכויות שהקהילה נלחמת עליו נעצרים ולא מתקדמים, המשמעות היא שהולכים אחורה. אין חצי הכרה, אין "כמעט שוויון". בעולם של מעוז יש הגדרה מאוד ברורה וחד-ממדית של משפחה.
שירה, מאיה, יונתן ודניאל, ושאר הילדים המקסימים של חלק מחבריי - הם מבחינתו ילדים ללא משפחה, ילדים שקופים שנולדו בחטא. זה מכאיב, כי מדובר על ילדים שמקבלים הרים של אהבה ושהוריהם עברו מסעות של ייסורים כדי להביא אותם לעולם, אבל לא פחות מכך, זה גם מפחיד מאוד - כי בסופו של דבר, אווירה מעצבת מדיניות.
בהתחשב בעובדה שכמעט כל ניצחונות הקהילה הגאה בשנים האחרונות הושגו באמצעות בית המשפט העליון או תקנות ונהלים של משרדי ממשלה שעברו ללא חקיקה שעיגנה אותם - הופכים את מצבה האזרחי, משפטי וציבורי של הקהילה הלהט"בית ויתר המיעוטים לשברירי במיוחד.
שר הבריאות הבא יתקשה אמנם לבטל באופן גורף פונדקאות לזוגות גברים, אבל יוכל להערים קשיים בכל הנוגע למימון הקופות של התהליך באופן שיביא לאפליה קשה, משום שהנושא מעולם לא עוגן בחקיקה. שר האוצר הבא יוכל להסיט בקלות תקציבים שמופנים כעת לארגונים ולעמותות שעוסקים בהצלת בני נוער להט"בים לטובת מטרות אחרות באופן שיפגע בהם קשות, והרשימה עוד ארוכה.
אווירה מעצבת מדיניות, ואם מעוז וחבריו - שאמנם מציגים חזות מתונה אך בפועל חולקים עמו תפיסת עולם דומה - לא יקבלו ברקס לכמה מהרעיונות שלהם, הממשלה הבאה יכולה לדרוס את הקהילה הגאה. בהיעדר בית משפט עליון חזק שיוכל להגן עליה ועל מיעוטים נוספים שזכויותיהם נמצאות בסכנה - הסכנה היא מיידית וקריטית.
זו שעה קשה לכל הומו, לסבית, ביסקסואל וטרנסג'נדרית, ולכל מי שאכפת לו מהם, אבל יש כאלו שעבורם זו שעה קשה במיוחד. מעוז נחשב לאחד התומכים המוצהרים של טיפולי המרה, או בשמם המכובס "ייעוץ פסיכולוגי", כפי שהוא מכנה אותם. למרבה המזל הוא לא יהיה במשרד הבריאות, ולא בקלות הוא יוכל להשפיע באמת על הנושא, אבל עצם התחדשות הדיון על הנושא, שישיבתו בממשלה תביא עמה, עשויה להזיק לבני ובנות נוער מהחברה ממנה הוא מגיע בעצמו.
אדיר ינקו אדיר ינקו צילום: אבי מועלם
אותם טיפולים, שקיים קונצנזוס סביב הנזק העצום שהם גורמים, שכיחים הרבה יותר בחברה הדתית והחרדית. הקשר בין הטיפולים הללו לאובדנות כבר הוכח יותר מפעם אחת, אבל מעוז כנראה מאמין בהם בכל זאת. הוא ידבר עליהם ואולי ינסה להחזיר את השיח על אודות הלגיטימציה שלהם, אבל את המחיר לא הוא ישלם, אלא אותם בני ובנות נוער שנמצאים במצוקה אדירה, וברקע הלגיטימציה המחודשת שדמות ציבורית כמו מעוז תביא עמה, הם עלולים למצוא את עצמם בהם.
זו שעה קשה בשביל כל מי שמאמין בשוויון זכויות למיעוטים ולקהילה הגאה, אבל הרמת ידיים היא לא אסטרטגיה. בשביל יונתן הקטן, שלא יכול להפגין, או למען שירה שגאה בהורים שלה אבל לא יכולה להרים קול זעקה - כל ניסיון לפגוע בקהילה צריך להיתקל בחומה בצורה ובהתנגדות מוחלטת וברורה.
  • אדיר ינקו הוא כתב הבריאות של ynet ו"ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il