אלכסיי מוסקליוב, האב הרוסי שנידון לשנתיים מאסר בגין הצהרותיו נגד הפלישה לאוקראינה אחרי שבתו נתפסה מציירת ציור בגנותו של צבא רוסיה, נלכד בבלארוס, לשם נמלט ממעצר הבית שלו, והוא צפוי להימסר לידי מוסקבה. כך הודיע הבוקר (יום ה') עורך דינו של מוסקליוב, דמיטרי זחבטוב.
4 צפייה בגלריה
האבא בבית המשפט
האבא בבית המשפט
מוסקליוב והציור של הבת מאשה. היא כתבה לו: "אתה הגיבור שלי"
(צילום: רויטרס/SOTA)
4 צפייה בגלריה
האבא במעצר הבית
האבא במעצר הבית
במעצר הבית, לפני הבריחה. מוסקליוב
(צילום: AFP)
משפטו של מוסקליוב, אב יחידני, זכה בימים האחרונים לסיקור בינלאומי נרחב, בצל הזעזוע מהעונשים שהוטלו עליו ועל בתו. מוסקליוב בן ה-54 נעצר באפריל של השנה שעברה אחרי שבתו, שהייתה אז בת 12, סירבה להשתתף בשיעור "אהבת המולדת" בבית הספר שלה וציירה ציור שבו הציגה את הצבא הרוסי יורה טילים על אם אוקראינית ובתה. בציור הופיעו הקריאות "תחי אוקראינה" ו"לא למלחמה", וכשמנהל בית הספר ראה אותו – הוא הזעיק את המשטרה.
בעקבות גילוי הציור בדקו השלטונות את מעשיו של מוסקליוב, וחשפו לטענתם כי ברשתות החברתיות הוא כתב שלל התבטאויות נגד הפלישה לאוקראינה, ובין השאר טען שברוסיה שולט "ממשל טרוריסטי". בשל מעשים אלה הוא נקנס ב-35 אלף רובל ונפתחה נגדו חקירה בגין ביזוי הצבא. נוסף על כך נלקחה ממנו בתו מאשה, כיום בת 13, והועברה לבית ילדים ממשלתי ששמו "מרכז השיקום החברתי לקטינים 5".
4 צפייה בגלריה
מלחמה מלחמת רוסיה אוקראינה אבא אלכסיי מוסקליוב נשלח ל מאסר כלא בגלל ציור של הבת
מלחמה מלחמת רוסיה אוקראינה אבא אלכסיי מוסקליוב נשלח ל מאסר כלא בגלל ציור של הבת
אלכסיי מוסקליוב בבית המשפט לפני שברח. נתפס במינסק
(צילום: רויטרס/Press Service of Tula Region Judicial System)
מוסקליוב עצמו הושם במעצר בית בביתו ביפרמוב, מדרום למוסקבה, ושלשום בבוקר היה אמור להיערך לו משפט בזק. אלא ששעות לפני שבית המשפט הרשיע אותו ודן אותו לשנתיים מאסר במושבת עונשין הסיר מוסקליוב את האזיק האלקטרוני שהוצמד לו לצורכי מעקב, נמלט – ועקבותיו נעלמו. הבוקר דווח כי נתפס במינסק בירת בלארוס, בעלת בריתה הקרובה של רוסיה, ולאיש אין ספק כי יוסגר למוסקבה. לפי דיווחים בבלארוס, הוא נעצר אחרי שאותות מהטלפון הסלולרי שלו זוהו בבית בעיר.

הקרמלין: התנהגותו של האב "נתעבת"

עורך דינו של מוסקליוב סיפר השבוע כי ביום מתן גזר הדין ביקר את הבת מאשה בבית הילדים, וכי חזר עם ציורים שציירה הילדה עבור אביה. הרשויות שם אישרו לו גם לצלם מכתב מהבת אל האב, ובו כתבה לו בין השאר: "אני אוהבת אותך מאוד ויודעת שאתה לא אשם בכלום. הכל יהיה בסדר ונהיה יחד. אתה הגיבור שלי". בשבוע הבא אמור מוסקליוב להופיע לדיון נוסף בבית המשפט, דיון שיעסוק בעתירה לשלול ממנו את האפוטרופסות על בתו.
אתמול סיפר עורך הדין זחבטוב כי ניסה לבקר שוב את הילדה מאשה במרכז שבו היא מוחזקת, אך היא לא הייתה שם. "נראה שהם מסתירים אותה", אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP. דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב הגן אתמול על גזר הדין שניתן למוסקליוב, וטען כי התנהגותו כהורה "נתעבת".
4 צפייה בגלריה
איוואן גרשקוביץ' כתב וול סטריט ג'ורנל ב רוסיה נעצר בגין ריגול
איוואן גרשקוביץ' כתב וול סטריט ג'ורנל ב רוסיה נעצר בגין ריגול
העיתונאי שנעצר גרשקוביץ', בתמונה מתוך את האינטרנט שלו. "אסף מידע עבור ארה"ב"
מעצרו של אלכסיי מוסקליוב נעשה מתוקף חוק שאישר הפרלמנט הרוסי בשנה שעברה, זמן קצר אחרי הפלישה לאוקראינה, ושקובע עונשים של עד 15 שנות מאסר למי שיפיץ "מידע שקרי" על מעשיו של צבא רוסיה. את החוק הזה מנצלת מאז מוסקבה כדי להעניש קשות את כל מי שמוסר מידע הסותר את זה שמפיץ הקרמלין. המשטר הרוסי מתעקש לכנות את הפלישה שלו לאוקראינה "מבצע צבאי מיוחד", ואפילו מי שבדיבורו על הפעילות הרוסית שם חורג מההגדרה הזו ומכנה את המהלך הצבאי "מלחמה" עלול לעמוד לדין.
בתוך כך, סוכנות הידיעות הרוסית "אינטרפקס" דיווחה הבוקר כי שירות הביטחון הרוסי FSB עצר את כתב העיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל" איוואן גרשקוביץ' בחשד לריגול עבור ארה"ב. לדברי ה-FSB גרשקוביץ' בן ה-32 נעצר בעיר יקטרינבורג שבהרי אוראל, משום שאסף מידע מסווג על הפעילות במתחם הקשור לצבא הרוסי. לא נמסר מתי בדיוק הוא נעצר, אך אם יורשע בריגול הוא עלול להישלח ל-20 שנות מאסר.
מעצרו של גרשקוביץ' עשוי להיתפס כעוד אמצעי לחץ על ארה"ב: בשנים האחרונות מרבה רוסיה לעצור אזרחים ואנשי-קשר אמריקנים כדי לסחוט ויתורים מוושינגטון. רק בדצמבר האחרון, חודשים אחרי שדנה אותה ל-9 שנות מאסר בכלא הרוסי בגין עבירת סמים קלה, שחררה מוסקבה את כוכבת הכדורסל האמריקנית בריטני גריינר, בתמורה לשחרורו של סוחר הנשק הרוסי ויקטור בוט מהכלא בארה"ב.