יממה אחרי הפיגוע הקטלני בחדרה, ולאחר ששני לוחמי מג"ב שנרצחו הובאו למנוחות, במשטרה ובמג"ב עדיין נמצאים בדריכות גבוהה מחשש להסלמה. מהמשטרה נמסר אמש (שני) כי שוטרי מחוז חוף יחד עם שוטרי מג"ב ממשיכים בהיערכות רחבה בעיבוי מערכי הביטחון השוטף בעיר חדרה ובמחוז כולו. במסגרת ההיערכות נפרסו מחסומים בדרכים השונים והוגברה נוכחות שוטרים ולוחמי מג"ב במוקדים הומי קהל ומרכזי הקניות.
שר הביטחון בני גנץ התייחס לפיגוע בעצרת שנערכה אמש לציון 20 שנה למבצע "חומת מגן" והבטיח: "לא נשקוט וניזום פעילות שתבטיח את השקט והיציבות". גנץ אמר: "1,100 הכדורים שנשאו המחבלים בזירה הן 1,100 תזכורות לצורך המתמיד שלנו לעמוד על המשמר, ולכך שפעילות הביטחון מעולם לא נפסקת. מול 1,100 הכדורים שוכבות מוטלות גופותיהם של המחבלים המחוסלים בזכות החתירה למגע של לוחמי הימ"ס. נשים את ידינו על מי שמסית ברשתות. אף אחד לא חסין. כולם על הכוונת שלנו או ייכנסו אליה בכל מקום בו הם נמצאים".
8 צפייה בגלריה
היערכות רחבה בעיבוי מערכי הביטחון השוטף בגזרת המחוז ובעיר חדרה בעקבות הפיגוע
היערכות רחבה בעיבוי מערכי הביטחון השוטף בגזרת המחוז ובעיר חדרה בעקבות הפיגוע
מחסום משטרתי בכניסה לחדרה
(צילום: דוברות המשטרה)
8 צפייה בגלריה
היערכות רחבה בעיבוי מערכי הביטחון השוטף בגזרת המחוז ובעיר חדרה בעקבות הפיגוע
היערכות רחבה בעיבוי מערכי הביטחון השוטף בגזרת המחוז ובעיר חדרה בעקבות הפיגוע
שוטרים בכניסה לחדרה
(צילום: דוברות המשטרה)
8 צפייה בגלריה
   תושבי חדרה ואנשי ימין הפגינו בזירת הפיגוע בחדרה
   תושבי חדרה ואנשי ימין הפגינו בזירת הפיגוע בחדרה
תושבי חדרה ואנשי ימין הפגינו בזירת הפיגוע
(צילום: נחום סגל)

עוד אמר גנץ: "כמו בחומת מגן, מול טרור, שנאה וקנאות דתית שמציבים דאעש וארגוני הטרור, אנו מציבים אידיאולוגיה ציונית של נחישות וחוסן חברתי. מול הרג ולקיחת חיי אדם נשרה ביטחון ועוצמה, ומעשינו יחזירו וישמרו את הביטחון ברחובות ישראל. מי שינסה לשבור אותנו ישבר יתפרק וייכשל. יגלה שלא רק חומת מגן יש לנו, אלא קיר ברזל".
אמש התפרסמה הקלטת שיחת הטלפון שבה דיווחו אזרחים לראשונה למוקד 101 של מד"א על פיגוע הירי. האזינו:

אזרח: "אני מדבר מכיכר המשטרה בחדרה, יש פה יריות" מוקדנית: "מישהו שם נפגע?" אזרח: "כן, יש פה שני פגועים לידי" מוקדנית: "הם בהכרה? הם מתפקדים?" אזרח: "כן, הם מדברים איתי. יש פה אחת פגועה ביד ועוד אחת פגועה בכתף, יש עוד נפגעים ברחוב הרברט סמואל. אני כרגע נמצא על כביש 4 מול קניון מול הכיכר יש עוד נפגעים גם ברחוב הרברט סמואל זה מה שאני מבין". מוקדנית: "יש לה דימום? יש לכם מגבת ללחוץ על הדימום?" אזרח: "יש פה כוחות משטרה, אני לא יודע עוד איפה היורה" מוקדנית: "אתה רואה עכשיו את האמבולנס?" אזרח: "אני כבר שומע פה את ההמולה, אני רואה אמבולנס אחד שמגיע".
8 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
"הגיע רכב במהירות. ברכב היה איש גדול עם זקן. חשבתי שלא טוב שהחיילים עומדים יחד". זירת הפיגוע
(צילום: EPA)
עוד נחשפה עדות חדשה מהפיגוע בחדרה. לריסה, נהגת אוטובוס בחברת קווים תושבת אור עקיבא, המתינה בתחנה האוטובוס כשהתרחש הפיגוע. "לוחמי מג"ב עמדו יחד בתחנה, צוחקים ומדברים. פתאום הגיע במהירות רכב בצבע כהה, ובו שני אנשים. עצרו ממש מול הפנים שלנו ופתחו חלון. אבל הייתה לי תחושה לא טובה שאולי עצרו בגלל החיילים, כדי לפגוע בהם", היא סיפרה.
"הנוסע ברכב, איש גדול עם זקן, התנהג כאילו רצה לסדר את חגורת הבטיחות שלו. אולי משך זמן כשהתעסק עם הנשק. הם הסתכלו עלינו, ואחת הנשים בתחנה אמרה 'איזה אנשים מוזרים ולא נחמדים'. גם היא הרגישה משהו לא בסדר. חשבתי שלא טוב שהחיילים שלצידנו עומדים יחד בקבוצה", הוסיפה.
"ואז הגיע קו 79. העברתי כרטיס והלכתי לשבת כששמעתי יריות. הן היו ממש חזקות. חשבתי 'מי דופק שהאוטובוס לא עצר לו?' עד שהבנתי. ואז אני רואה מצד שמאל את המחבל שישב באוטו יורה לכיוון החיילים שעמדו שם. הנהג נתן גז, אנשים נפלו אבל הצליח להרחיק אותנו מאזור הירי".
על רקע הגברת הכוננות בוואדי ערה, רשות התעופה אזרחית סגרה לטיסה את האזור מעל אום אל פאחם עד לגובה של 2,500 רגל, גובה הפעילות של מסוקים ורחפנים או כטב"מים קטנים. הסגירה בתוקף עד השעה חמש הבוקר. כמו כן יש סגירות נקודתיות של נתיבי טיסה של מסוקים באזור באותן שעות.

8 צפייה בגלריה
שיראל אבוקרט ז"ל ויזן פלאח
שיראל אבוקרט ז"ל ויזן פלאח
הנרצחים בפיגוע, שיראל אבוקרט ויזן פלאח
(באדיבות מג"ב)
בפיגוע הירי שלשום בחדרה נרצחו לוחמי מג"ב שיראל אבוקרט ויזן פלאח. המחבלים איברהים ואיימן אגבריה, בני דודים מאום אל פחם, הגיעו לרחוב הרברט סמואל וירו לעבר לוחמי מג"ב בתחנת האוטובוס. לוחמי יחידת המסתערבים של מג"ב ואיש שטח של השב"כ שישבו במסעדה סמוכה שמעו את היריות, רצו למקום וחיסלו את המחבלים. שניים מהמסתערבים נפצעו באורח קל עד בינוני.
מוקד שבו הורגשה מתיחות רבה לאחר הפיגוע היה מוסדות ההשכלה הגבוהה, שבהם לומדים זה לצד זה סטודנטים יהודים וערבים. באוניברסיטה העברית בירושלים, סטודנטים שוטרים עצרו שני סטודנטים ערבים תושבי מזרח העיר בני 19 ו-20 בטענה כי השמיעו שיר לאומני.
הסטודנטים הוחזקו בתחנת המעצר שעות ארוכות, ובסופן שוחררו בערבות והורחקו מהאוניברסיטה לשישה ימים. מדובר במקרה נדיר שבו סטודנטים שוטרים מפעילים את סמכותם בין כותלי האוניברסיטה נגד חבריהם לספסל הלימודים.
עו"ד נאסר עודה המייצג את אחד הסטודנטים אמר: "השוטרים הסטודנטים החליטו להפעיל את הסמכות שלהם כשוטרים והחליטו שהסטודנטים מעוכבים וזימנו ניידות ונעצרו למרות שזה לא חוקי". מהאוניברסיטה העברית נמסר: "פעילות האכיפה בקמפוס מבוצעת על ידי אגף הביטחון של האוניברסיטה העברית. השוטרים שהפעילו את סמכותם לא עשו זאת על דעתה של האוניברסיטה. בעקבות המקרה יחודדו הנהלים".
8 צפייה בגלריה
כתובת "אום אל פאחם" לצד איור של M16 על ספסל במכללת רופין
כתובת "אום אל פאחם" לצד איור של M16 על ספסל במכללת רופין
הספסל שהושחת ברופין. המשטרה: מלפני שבועיים
(צילום: דיווחים בזמן אמת)
כמו כן הופצו ברשתות תמונות של ספסלים במכללת רופין שכביכול הושחתו בידי סטודנטים ערבים, נכתב עליהם "אום אל פחם" וצוירו רובי M-16. התאחדות הסטודנטים הארצית ותנועת הימין הקיצוני "אם תרצו" פרסמו הודעות המתייחסות לכך, אך במשטרה מסרו כי ביצעו בדיקה שבה התברר כי הכתובות צוירו כבר לפני שבועיים, והספסלים הוסרו. מהמרכז האקדמי רופין נמסר: "השולחן המדובר לא נמצא בשטח המרכז האקדמי רופין, אלא במתחם המעונות של מדרשת רופין והמכללה הטכנולוגית רופין. ככול הידוע לנו, הוגשה תלונה למשטרה ונפתחה חקירה".
בהתאחדות הסטודנטים הארצית פרסמו אמש הודעה שבה נאמר כי קיבלו עשרות פניות מסטודנטים וסטודנטיות שחוששים מהמצב הביטחוני בקמפוסים. הם קראו למוסדות האקדמיים לתגבר את האבטחה וקראו לכנס את ועדת החינוך של הכנסת לדון בנושא.
לדריכות בעקבות הפיגועים האחרונים מתווספת המתיחות לקראת חודש רמדאן שיתחיל בסוף השבוע. ח"כ איתמר בן גביר ממפלגת "הציונות הדתית" מתכוון לעלות להר הבית ביום חמישי, ויש חשש כי האירוע יהיה נפיץ. "כל ערב ראש חודש אני נוהג לעלות להר הבית וכך אעשה גם ביום חמישי הקרוב. מקווה שלמפכ"ל הכושל ולשר השמאלן בר לב אין כוונה לשבור את הססטוס קוו בהר הבית ולגרום להסלמה. כל נסיון למנוע מח"כ יהודי לעלות להר הבית, יעביר מסר של כניעה לטרור וילבה את האש", הוא אמר.
8 צפייה בגלריה
יאיר לפיד אנתוני בלינקן ביקור נגב קבר בן גוריון שדה בוקר ישראל פסגת הנגב
יאיר לפיד אנתוני בלינקן ביקור נגב קבר בן גוריון שדה בוקר ישראל פסגת הנגב
בלינקן ולפיד בביקור בקבר בן גוריון
(צילום: רפי בן חקון, שלומי אמסלם, לע״מ)
8 צפייה בגלריה
יאיר לפיד אנתוני בלינקן ביקור נגב קבר בן גוריון שדה בוקר ישראל פסגת הנגב
יאיר לפיד אנתוני בלינקן ביקור נגב קבר בן גוריון שדה בוקר ישראל פסגת הנגב
(צילום: רפי בן חקון, שלומי אמסלם, לע״מ)
סגן מנהיג חמאס, סאלח אלערורי, איים על ישראל מפני פעולות במסגד אל אקצא במהלך חודש רמדאן. "כל תוקפנות ישראלית על המתפללים במסגד אל אקצא יובילו להסלמה ולפתיחת שערי הגיהנום. ישראל נמצאת כעת תחת מבחן ירושלים ואל אקצא", אמר.
חרף המתיחות נערכה אתמול כמתוכנן פסגת הנגב בשדה בוקר, שבה אירח שר החוץ יאיר לפיד את עמיתיו מזכיר המדינה של ארה"ב ושרי החוץ של המדינות הערביות מצרים, מרוקו, איחוד האמירויות ובחריין. כל שרי החוץ הזרים גינו את הפיגוע. לאחר הפסגה עלה לפיד עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן לקברו של ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון, הסמוך לבית המלון שבו נערכה הפסגה.

שעות אחרי תום הפסגה התקשר בלינקן אל שר החוץ של סעודיה, פייסל בן פרחאן. השניים דנו ביחסים האסטרטגיים בין שתי המדינות ובדרכים לחזקם בתחומים שונים באופן שישרת את את האינטרסים של שני העמים. כך דווח בסוכנות הידיעות הרשמית של סעודיה. כמו כן, צוין כי השניים החליפו עמדות בנוגע לסוגיות אזוריות ובינלאומיות בעלות עניין משותף וסיכמו להגביר את התיאום, בעיקר זה הנוגע לביטחון וליציבות במזרח התיכון.
בתוך כך יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ועבדאללה מלך ירדן נפגשו אתמול במוקטעה ברמאללה. אבו מאזן אמר בפגישה כי "פלסטין וירדן הן אחת ולשתיהן יש אינטרס משותף, דאגות משותפות ותקוות זהות". הוא ציין כי ברשות לא שוכחים את העמדה הירדנית כלפי הסוגיה הפלסטינית, וכי הם שמחים לדון ולשמוע את דעתה של ירדן גם היום.
המלך עבדאללה מצידו אמר כי "ירדן תישאר תמיד לצד העם הפלסטיני ותתמוך בזכויותיו למרות כל האתגרים". לדבריו, "האזור לא ייהנה מביטחון ויציבות ללא פתרון צודק ומלא לסוגיה הפלסטינית על בסיס פתרון שתי המדינות". עוד הדגיש עבדאללה את "הצורך להפסיק את כל הפעולות החד-צדדיות במיוחד בירושלים, אשר מכשילות את האפשרות להגשים את השלום".
פורסם לראשונה: 23:06, 28.03.22