ברקע הפיגוע אמש בחדרה, שרי החוץ המשתתפים בפסגת הנגב בשדה בוקר החליטו להפוך את המפגש לוועידה קבועה שתתכנס מעת לעת. המטרה היא לארח את הפורום בישראל או במקומות אחרים - ובהמשך אף להזמין מדינות נוספות מהאזור. הפסגה המשותפת אמורה להוות אלטרנטיבה לפורום המדינות שמשתתפות בשיחות הגרעין בווינה, שנכנסו לישורת האחרונה לפני חזרה צפויה להסכם הגרעין עם איראן מ-2015.

פסגת הנגב - כתבות נוספות

שר החוץ יאיר לפיד ועמיתיו גינו את הפיגוע, ובפתח דבריו התייחס לאירועי אמש. "בפעם השניה תוך שבוע היכה אמש הטרור בליבה של ישראל", אמר שר החוץ. "בליבה בשני המובנים: גם בתוך המדינה, בתוך עיר הומה אדם, וגם בלבו של כל אזרח ישראלי. זה היה רצח לשם רצח, טרור לשם טרור. המחבלים ירו לכל עבר במטרה אחת: להרוג כמה שיותר חפים מפשע. לשפוך כמה שיותר דם. אני שולח מכאן תנחומים למשפחות הנרצחים ואיחולי החלמה לפצועים. מחשבותינו ותפילותינו אתכם".
7 צפייה בגלריה
מנהיגי פסגת הנגב משלבים ידיים
מנהיגי פסגת הנגב משלבים ידיים
מנהיגי פסגת הנגב משלבים ידיים
(צילום: AFP)
לפיד אמר כי "קצת אחרי הפיגוע הג'יהאד האיסלאמי והחמאס הודיעו שהם מברכים על הפיגוע, ושהפיגוע הוא תגובה לפסגת הנגב שאנחנו עורכים כאן. מטרתם של הטרוריסטים היא להטיל עלינו אימה, לגרום לנו לפחד להפגש ולקדם את החיבורים וההסכמים בינינו. הם לא יצליחו. אנחנו לא ניתן להם. אין לנו שום כוונה לתת פרס למחבלים. אין לנו שום כוונה לתת להם לנהל לנו את החיים, לקבוע לנו את המדיניות. ישראל היא מדינה חזקה וגאה ולא תכנע לטרור לעולם. אנחנו נמשיך בדרכנו, דרך השלום".
7 צפייה בגלריה
פסגת הנגב
פסגת הנגב
פסגת הנגב. צפויה להפוך לוועידה קבועה
(צילום: שלומי אמסלם, לע״מ)
7 צפייה בגלריה
מנהיגי פסגת הנגב משלבים ידיים
מנהיגי פסגת הנגב משלבים ידיים
"הסכמי אברהם אינם תחליף לשלום עם הפלסטינים". בלינקן
(צילום: AFP)
שר החוץ ציין כי "איני לבד באמירה הזו. כל הנוכחים כאן שותפים לה. אתמול בלילה כל שרי החוץ המשתתפים בוועידה גינו כאיש אחד את מתקפת הטרור הנוראה. בשם העם בישראל אני מודה לכם על כך. המפגש הזה בינינו הוא משהו שאנשים חשבו שאי אפשר להאמין שיקרה, שאי אפשר היה לחזות שהוא יקרה. הם טעו. הוא קרה מפני שאנחנו האמנו בו, הוא קרה מפני שזה החזון שהצבנו לעתיד האזור שלנו. האב המייסד של ישראל, דוד בן גוריון, אמר שהיסטוריה לא כותבים, היסטוריה עושים. מה שאנחנו עושים היום כאן הוא לבנות יחד ארכיטקטורה אזורית חדשה, המבוססת על קידמה, טכנולוגיה ושיתוף פעולה".
הוא אמר כי "מדינות טרור וארגוני טרור פוחדים מהברית בינינו. שימשיכו לפחד. הדבר שיעצור אותם אינו היסוס או פייסנות, אלא נחישות ועוצמה ושיתופי פעולה מודיעיניים וביטחוניים. הארכיטקטורה החדשה הזו, היכולות המשותפות שאנו בונים, מפחידה ומרתיעה את אויבינו המשותפים – בראש ובראשונה את איראן ושלוחותיה. יש להם ממה לפחד. המפגש הזה הוא ראשון מסוגו, אבל לא האחרון. אתמול בלילה החלטנו להפוך את פיסגת הנגב לפורום קבוע. יחד עם ידידתנו הקרובה ביותר, ארה"ב, אנחנו פותחים היום דלת שאנחנו בפני עמי האיזור, כולל הפלסטינים, כדי להציע להם להחליף את דרך הטרור וההרס ולחלוק אתנו עתיד של קדמה והצלחה".
7 צפייה בגלריה
יזן פלאח ושיראל אבוקרט, שעות לפני הפיגוע
יזן פלאח ושיראל אבוקרט, שעות לפני הפיגוע
יזן פלאח ושיראל אבוקרט, שעות לפני הפיגוע
(צילום: דוברות מג"ב)
בהמשך עלה מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, שפתח גם הוא את הצהרתו בגינוי הפיגוע. "אני מצטרף לתנחומים למשפחות ההרוגים ומאחל החלמה מהירה לפצועים. זה לא מגיע לאף משפחה, ואנחנו צריכים לעמוד יחד נגד הטרור הנורא הזה". בלינקן דיבר בשבחם של הסכמי אברהם והדגיש את גודל האירוע שבו שרי חוץ ערבים מתארחים בישראל - אך הדגיש כי גם נרמול היחסים אינו תחליף להסכם שלום עם הפלסטינים.
שר החוץ הבחרייני, עבד אל-לטיף א-זיאני, גינה גם הוא את הפיגוע, והצטרף לקריאות לחתירה לשלום. "אני גאה להיות באירוע כזה ואני מודה למר לפיד שהזמין אותנו", אמר השר הבחרייני. "מתקפות הטרור מצד חיזבאללה ודאעש צריכות להיפסק. אנחנו צריכים למצוא את הדרכים שיעצרו המתקפות אלו, ובכך נגיע למטרה שלנו. רק אם נפעל ביחד". א-זיאני הדגיש כי "בחריין תמשיך למצוא דרכים ליישב את המשא המתן בעניין הפלסטינים, ונמשיך לכבד את הסכמי אברהם. אנחנו רואים פוטנציאל גדול ביחסים עם הישראלים".
7 צפייה בגלריה
אל-לטיף א-זיאני שר החוץ של בחריין נחת בישראל
אל-לטיף א-זיאני שר החוץ של בחריין נחת בישראל
"רואים פוטנציאל גדול ביחסים עם הישראלים". שר החוץ הבחרייני
(צילום: רפי בן חקון, לע"מ)
לאחר מכן נאם שר החוץ המצרי, סאמח שוכרי, שאמר כי ארצו מנסה לשים סוף לטרור והאלימות בעולם הערבי, וציין כי הפורום הוא "הזדמנות חשובה" ליישוב הסכסוך עם הפלסטינים. "זה נושא חשוב ולאורך השנים מצרים שמה אותו כמטרה. אנחנו מאמינים שיש לנו את היכולות והמשאבים לעצור את זה - ונמשיך לעשות הכול כדי לעצור את זה ולחתור לשלום".
נאסר בוריטה, שר החוץ המרוקאי, שלח את תנחומיו למשפחות הנרצחים בפיגוע בשם ארצו, ואמר כי הפסגה היא התגובה הטובה ביותר לטרור. "בשם מרוקו אני אציג שני מסרים: הראשון היא שזהו צעד נוסף ביחסים בין מרוקו לעם היהודי. יש משפחות רבות שהגיעו לכאן ממרוקו, וראיתי את זה בערים בנגב, ירוחם ודימונה. השגנו הרבה מההסכם בדצמבר, טיסות ישירות והסכמים שונים, ואנחנו רוצים כמובן להשיג עוד בעתיד.
7 צפייה בגלריה
בני גנץ בפגישה עם שר החוץ של מרוקו נאסר בוריטה ברבאט
בני גנץ בפגישה עם שר החוץ של מרוקו נאסר בוריטה ברבאט
"רוצים שלום אמיתי". שר החוץ המרוקאי בוריטה
(צילום: AFP)
"המסר השני הוא שאנחנו באמת מאמינים בשלום. לא שלום פסיבי, אלא שלום אמיתי שימנע מלחמות - וזו הודעה לכל מדינות האזור. אנחנו רוצים ליצור כאן מציאות חדשה. זה אפשרי, וזה ישפר את חיי האזרחים. הפתרון לסכסוך עם הפלסטינים הוא אפשרי ואנחנו רק צריכים למצוא אותו".
עבדאללה בן זאיד, שר החוץ האמירתי, פתח את דבריו בברכות לשר החוץ לפיד, אותו כינה "לא רק שותף אלא גם חבר", ואמר כי מדינות האזור מנסות כעת לשנות את הנרטיב שהתקבע במזרח התיכון וליצור עתיד אחר עבור הילדים. זו הפעם הראשונה שאנחנו בישראל, ואנחנו סקרנים ורוצים ללמוד דברים חדשים". בן זאיד הוסיף כי "זה זמן להתעדכן וליצור מערכת יחסים חדשה. ראינו שני מיליון מבקרים מישראל בדובאי - וזה רק ממחיש את הסקרנות.
7 צפייה בגלריה
לפיד נפגש עם שר החוץ האמירתי
לפיד נפגש עם שר החוץ האמירתי
"לא שותף, גם חבר". בן זאיד ולפיד
(צילום: בועז אופנהיים, אסי אפרתי, לע״מ)
"אנו ניצור סביבה חדשה, כי זו הדרך למנוע טרור, שנאה ואלימות. זה מאוד חשוב לנו ואנחנו יכולים לעשות טוב באזורים רבים", הוסיף שר החוץ. "זה ברור לי שיש הרבה פוטנציאל וכולם מתרגשים מזה. תודה רבה למזכיר המדינה בלינקן על התעקשותה של ארצות הברית שגרמה לכך לקרות, ותודה רבה לכולם. זוהי פסגת הנגב הראשונה - ונקווה לעוד הרבה כאלה".
במהלך הפסגה היום צפויות ישראל ובחריין לחתום על הסכם ביטחוני ביניהן - MOU - אחרי שהממלכה הפכה להיות ציר ביטחוני מרכזי מאוד מבחינת ישראל בתקופה האחרונה, שבמהלכה ביקרו בבירתה מנמה שר הביטחון בני גנץ, הרמטכ"ל אביב כוכבי וראש המוסד דוד ברנע.
בחריין ממוקמת במרחק של 300 ק"מ מאיראן, ולכן היא מהווה פרונט חשוב מבחינת גוש המדינות באזור שרואות באיראן איום. לישראל יש אינטרס לשתף פעולה עם בחריין לצורך הרתעה של טהרן, והמסמך שעליו יחתמו שתי המדינות הוא מזכר הבנות ביטחוני, שהחל כבר בביקורו של גנץ במנמה לפני כמעט חודשיים. אז יחסי הביטחון בין שתי המדינות מוסדו באופן רשמי - וכעת הם ישודרגו. מדובר בהסכם בטחוני שכולל בין היתר שיתוף פעולה והחלפת ידע מודיעיני.