3 צפייה בגלריה
איוונקה טראמפ וג'ארד קושנר בחתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
איוונקה טראמפ וג'ארד קושנר בחתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
איוונקה טראמפ וג'ארד קושנר
(צילום: AFP)
ביקור יוקרתי בישראל: ג'ארד קושנר, יועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ יגיע מחר (שני) לישראל יחד עם אשתו, איוונקה טראמפ. על פי עדי ראייה, השניים עלו על טיסת אל על לישראל ממיאמי, והם יושבים במחלקת העסקים. באותה הטיסה נמצא גם שר התיירות יואל רזבוזוב.
סיבת הביקור של השניים בישראל לא ברורה, אולם ל-ynet נודע כי הם צפויים לנחות בישראל מחר בבוקר.

בחודש שעבר, העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי קרן ההשקעות הפרטית Affinity Partners ששייכת לקושנר, תשקיע מיליוני דולרים של ממשלת סעודיה בחברות הייטק ישראליות. לפי הדיווח, מדובר בהשקעה הסעודית הפומבית הראשונה אי-פעם בישראל.
קושנר, נזכיר, כיהן בתקופת נשיאותו של טראמפ כיועצו הבכיר בבית הלבן ונחשב לגורם המוביל מאחורי הסכמי אברהם, שבמסגרתם נורמלו יחסי ישראל עם איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו. סעודיה לא הצטרפה להסכמים הללו, אולם יחסי ירושלים-ריאד הודקו גם הם לאורך השנים האחרונות, וההשקעה הסעודית כעת בחברות ישראליות, כך לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", עשויה לא רק לקדם את היחסים הכלכליים בין שתי המדינות – אלא לחזק את התשתית להסכם נורמליזציה ביניהן.
3 צפייה בגלריה
ג'ראד קושנר בביקור בסעודיה
ג'ראד קושנר בביקור בסעודיה
ג'ארד קושנר בביקור שערך בסעודיה ב-2019. "התחלנו שינוי אזורי היסטורי, וצריך לחזקו אותו ולטפח אותו"
(צילום: AP)
לפי הדיווח, קושנר ניצל מאז עזב את הבית הלבן את הקשרים שיצר לעצמו במזרח התיכון – בראשם יחסיו הקרובים עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, שנחשב לשליט בפועל של הממלכה – וגייס כבר שלושה מיליארד דולר לקרן ההשקעות שלו. מתוך הסכום הזה, שני מיליארד דולר הוא השיג מקרן ההשקעות הממלכתית של סעודיה, שבראשה עומד בן סלמאן עצמו.
עוד דווח כי קושנר ואנשיו הזהירו את סעודיה כי היא עלולה לאבד גישה לעסקאות ולהזדמנויות במה שהם כינו "עמק הסיליקון של המזרח התיכון" – וכי אלו יינתנו במקום זאת למדינות ערביות אחרות שנרמלו את יחסיהן עם ישראל. קושנר אישר למעשה את תוכנית ההשקעות שלו בישראל בריאיון שהעניק ל"וול סטריט ג'ורנל", ובו הדגיש כי הוא רואה בכך המשך ישיר לפעילותו בבית הלבן לקידום יחסי השלום במזרח התיכון.
3 צפייה בגלריה
צילום: מזמור
צילום: מזמור
"פעלתי בבית הלבן לקידום יחסי השלום במזרח התיכון". טראמפ, קושנר ונתניהו בטקס העברת השגרירות האמריקנית לירושלים
(צילום: מזמור)
"אם נוכל להביא את הישראלים והמוסלמים באזור לעשות עסקים זה עם זה – זה ימקד אנשים על אינטרסים וערכים משותפים", אמר קושנר, "התחלנו בשינוי אזורי היסטורי וצריך לחזק אותו ולטפח אותו על מנת להשיג את הפוטנציאל שלו". קושנר הביע תקווה שהעמקת היחסים הכלכליים בין ישראל לסעודיה תקדם את נרמול יחסיהן הדיפלומטיים: "ככל שנוכל ליצור קשרי עסקים ולהפגיש בין יזמים מהאזור – כך נוכל לחזק יותר את האנשים שרוצים את הדרך החדשה הזו, ובמקביל להחליש את אלו שתקועים בפרדיגמה הישנה".
קושנר, כך לפי הדיווח, מנסה לקדם בישראל השקעות ממדינות ערביות עשירות אחרות, בהן איחוד האמירויות וקטאר – שגם היא טרם נרמלה את יחסיה עם ישראל. יצוין כי האמירויות ובחריין כבר הוציאו לפועל כמה וכמה השקעות בארץ. קרן ההשקעות של קושנר, Affinity Partners, מקווה גם לפי העיתון להביא טכנולוגיה ישראלית לאינדונזיה, המדינה המוסלמית הגדולה בעולם בהיקף אוכלוסייתה. קושנר, יצוין, פעל בתקופתו בבית בלבן לקדם גם הסכם שלום בין ישראל ואינדונזיה, ללא הצלחה.