1 צפייה בגלריה
דוד ביטן, בנימין ביבי נתניהו, יולי אדלשטיין, אריה דרעי, קארין אלהרר, יואב גלנט
דוד ביטן, בנימין ביבי נתניהו, יולי אדלשטיין, אריה דרעי, קארין אלהרר, יואב גלנט
מי המורדים שבחרו באלהרר?
(צילום: שאול גולן, שלו שלום, אוליבייה פיטוסי, אלכס קולומויסקי, רפי קוץ, קובי קואנקס)
בהצבעה אתמול בוועדה לבחירת שופטים הייתה ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד אמורה לקבל 54 קולות, אם כלל חברי האופוזיציה היו מצביעים בעד, וכל חברי הקואליציה היו כותבים נגד. גם ח"כ פנינה תמנו שטה (המחנה הממלכתי), שהתמודדה בוועדה לבחירת דיינים, לא הייתה אמורה לעבור יותר מ-54 קולות בעד. אבל בסופו של דבר היו לאלהרר 58 תומכים ולתמנו שטה 60, ושתיהן נבחרו - למרות כוונת ראש הממשלה בנימין נתניהו לדחות בחודש את ההצבעה.
לפי החישוב הפשוט, לפחות ארבעה חברי כנסת מהקואליציה תמכו באלהרר. אבל באופוזיציה מעריכים כי חלק מחברי הכנסת הערבים לא תמכו באלהרר, ולכן סבורים כי ייתכן שלא פחות מעשרה חברים בקואליציה - כנראה מהליכוד ומש"ס - הצביעו בעד אלהרר ותמנו שטה. אבל מיהם אותם אלו שהצביעו מאחורי הפרגוד בניגוד לעמדת הסיעה? התשובה היא שלא ניתן לדעת. ההצבעה הייתה חשאית, ואחרי איש לא הודה שחצה את הקווים.

עם זאת, מיד אחרי ההצבעה החלו בכנסת להצביע על חברי קואליציה שונים ככאלו שייתכן שהצביעו לאלהרר, על סמך הצהרות קודמות שלהם בנוגע למהפכה המשפטית או מסיבות אחרות. הנה כמה מהשמות שנזרקו לאוויר.

יולי אדלשטיין

יו"ר הכנסת ושר הבריאות לשעבר נותר מחוץ לממשלה הנוכחית, ובמהלכה לא הסתיר את הביקורת שלו על קידום המהפכה המשפטית. הלחישה שלו ליו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, לאחר ההצבעה, רק הוסיפה להשערה כי הוא אחד מאלו שתמכו באלהרר.

"אני לוחש להרבה מאוד אנשים בכנסת, זה לא היה קשור להצבעות", הדף אדלשטיין היום את הטענות. "הלחישה הייתה קשורה לאיך לעשות טוב לעם ישראל, לא לאופי ההצבעה. זה אולי חלק מהדברים שאמרתי לגנץ. אסור לפוצץ את השיחות בבית הנשיא".
לאחר ששר הביטחון יואב גלנט קרא לפני חודשיים וחצי לעצור את המהפכה המשפטית, קרא גם אדלשטיין לעצור את החקיקה ורמז כי לא יתמוך בהצבעה על שינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים. "כשלא הקשיבו לי ולא שמעו בקולי כבר הוכחתי שאני לא מוכן להיות מכונת הצבעות", אמר.

דוד ביטן

חבר כנסת ותיק נוסף מהליכוד שנשאר מחוץ לממשלה ולא פעם תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא דוד ביטן. לפני שלושה שבועות האשים ביטן את שר המשפטים יריב לוין במשבר מהקואליציה.

"הוא ניהל את המשא ומתן הקואליציוני בשם הליכוד, וזאת התוצאה", אמר ביטן. "הליכוד מקבל 120 מיליון כספים ייחודיים, בעוד האחרים מקבלים 13 מיליארד. הוא לא שאל אף אחד, הוא לא התייעץ עם אף אחד. לוין גרם נזק, זה ברור, על זה אין ויכוח".

יואב גלנט

אמנם היחסים בין שר הביטחון יואב גלנט לראש הממשלה נתניהו חזרו למסלול, אחרי קריאת גלנט לעצור את המהפכה המשפטית והחלטת נתניהו להדיחו - ממנה בסופו של דבר - אבל גלנט מעוניין בשקט תעשייתי עבור הצבא. דחייה בחודש, ולבטח בחירת שני נציגי קואליציה, אינה מתכון לכך.

לאחר החלטת נתניהו לפטר את גלנט יצאו המונים להפגנות ענק הספונטניות ברחבי המדינה, ונתיבי איילון נחסמו במשך שעות. "אם לא הייתי נבחרת היה כאן אירוע גלנט 2", אמרה אלהרר לאחר שנבחרה.

בנימין נתניהו

גם שמו של ראש הממשלה עצמו עלה כאחד מאלו שייתכן והצביעו לאלהרר - למרות שקרא לדחייה בחודש בבחירות. הזעם שלו על טלי גוטליב, שלא הסכימה לדרישתו שתסיר את שמה מרשימת המועמדים, לצד הזינוק המהיר בדולר והחשש מנפילות בבורסה - ייתכן שגרמו לנתניהו לתמוך מאחורי הפרגוד דווקא בנציגת האופוזיציה.

בנוסף, ביום שלפני ההצבעה נתניהו פעל לכך שייבחרו נציג קואליציה ונציגת האופוזיציה, בין היתר כדי שהמחאה לא תוצת מחדש. אלהרר נשאלה אם נתניהו אכן הצביע עבורה, ואמרה: "אני לא יודעת, אבל אם זה נכון – אז זה עוד יותר גרוע. כי הוא לא מסוגל להגיד את האמת לשותפים שלו. הוא מעדיף לשקר וללכת עקום. זה קלאסי נתניהו".

אריה דרעי

כמו נתניהו והשר דוד אמסלם, גם יו"ר ש"ס אריה דרעי צעק על גוטליב שהתעקשה להתמודד. דרעי תמך בניסיון להגיע לפשרה עם האופוזיציה ואמר כי עימות מחודש יכול לסכן את יציבות הממשלה.
בשיחות בבית הנשיא הועלתה גם האפשרות לצמצום עילת הסבירות, כך שדרעי יוכל לחזור לממשלה. ביש עתיד ובמחנה הממלכתי הכחישו בתקיפות כי הסכימו לכך, אבל ייתכן כי במסגרת עסקה רחבה יותר הייתה מתקבלת הסכמה שכזו - ולכן ייתכן שדרעי העדיף יציבות כבחירת אלהרר, וקיימת אפשרות שגם שכנע חברי כנסת אחרים מש"ס להצביע עבורה.