6 צפייה בגלריה
מוסי רז ואורית סטרוק מבקרים את משפחתו של מתן צינמן שנהרג בתאונה
מוסי רז ואורית סטרוק מבקרים את משפחתו של מתן צינמן שנהרג בתאונה
"מיד לאחר התאונה, מוסי ביקש שנתאם ביקור". רז וסטרוק מגיעים לבית משפחת צינמן, היום
מותו של מתן צינמן בן ה-6 שנהרג בתאונת דרכים בכביש 60 סמוך להתנחלות מעלה לבונה שבבנימין לווה בטענות מצד הוריו על כך שהתנגשות הרכב הפלסטיני ברכבם היה בעצם פיגוע. ח"כ אורית סטרוק (הציונות הדתית) הגיעה היום (שלישי) לביקור ניחומים בבית משפחת צינמן בהתנחלות שבות רחל והבטיחה כי "היא מחויבת לבדיקת העומק של המקרה הספציפי הזה, כולל השאלה אם מדובר בתאונה או בפיגוע מכוון". יחד עם סטרוק, הגיע אורח מפתיע נוסף מהמערכת הפוליטית - ח"כ מוסי רז ממרצ.
סטרוק סיפרה כי "מיד לאחר התאונה הקשה, מוסי דיבר איתי וביקש שנתאם ביקור אצל המשפחה, והם כמובן הסכימו". היא הוסיפה כי "אני מעריכה מאוד את העובדה שרז, איש שמאל מובהק, ובן אדם אכפתי במלוא מובן המילה, מצא לנכון להגיע לנחם את המשפחה ולהשתתף בצערה".
6 צפייה בגלריה
מוסי רז ואורית סטרוק מבקרים את משפחתו של מתן צינמן שנהרג בתאונה
מוסי רז ואורית סטרוק מבקרים את משפחתו של מתן צינמן שנהרג בתאונה
"זו טרגדיה בלתי נתפסת". רז וסטרוק בביקור הניחומים

בצאתו מבית המשפחה, אמר רז: "באתי לנחם את המשפחה באבלם הכבד מנשוא על בנם הקטן שנהרג בתאונה הקטלנית. המפגש עם המשפחה היה חם, מרגש ועצוב, ממש טרגדיה בלתי נתפסת".
רבקה, אימו של מתן שנפצעה גם כן בתאונה באורח קל, ביקשה מחברי הכנסת לעקוב אחרי חקירת המשטרה ולוודא שמתבצעות כל הפעולות הנדרשות כדי להבין מה באמת קרה שם. לאחר התאונה, האם אמרה ממיטתה בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים שם אושפזה כי "זו לא הייתה תאונת דרכים. הכביש היה פנוי, גם מהנתיב השני, והרכב פשוט ראה אותי ובזווית חזקה האיץ אליי. אני ניסיתי לזוז, ניסיתי להתחמק מזה ופשוט – בום, נכנס בנו".

גם האב חיים טען כי מדובר היה בפיגוע של ממש. "האוטו נסע אליהם, פשוט נסע אליהם. רבקה עצרה כמה שהיא יכולה, היא ניסתה לסטות לצד השני. הוא פשוט פגע בה במכוון, במתכוון, ולא היה מה לעשות, פשוט לא היה מה לעשות. ממש מקרה טרור לכל דבר ועניין".
מעבר לשאלת הכוונה סביב האירוע שהוביל למותו, עלתה בביקור הניחומים גם הסוגיה הכללית יותר של טיפול המדינה הלקוי בכבישי יהודה ושומרון. לפני כחודש, פורסם דוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שהוזמן על ידי סטרוק ונחשף לראשונה ב-ynet שהצביע על אכיפה מזערית, תשתיות מוזנחות והיעדר פיקוח על כלי הרכב שעולים על הכביש. היום, אמרה סטרוק כי "אנחנו חייבים לתקן את המחדלים בתחום הזה, כדי שלא נדע עוד אובדן כואב כל כך".
6 צפייה בגלריה
אורית סטרוק נואמת במליאת הכנסת
אורית סטרוק נואמת במליאת הכנסת
"חייב לתקן את המחדלים, כדי שלא נדע אובדן כואב כל כך". סטרוק במליאת הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
היקף התאונות הקטלניות בכבישי יהודה ושומרון גבוה בהרבה מהממוצע הארצי: מבין התאונות שבהן מעורבים ישראלים בלבד - 5% היו קטלניות. בתאונות שבהם היו מעורבים פלסטינים עומד הנתון על 14%, ובתאונות מעורבות 9%. זאת כשהממוצע הארצי עומד על 3%.
הבעיה הבסיסית נוגעת לעובדה שנתוני תאונות שבהן מעורבים נהגים פלסטינים לא מועברים מהמשטרה ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), וממילא גם לא לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. אומדן-חסר של נתוני התאונות משפיע על הגדרת כבישים אדומים המחייבים הגברת האכיפה, וגם על הגדרת מוקדי סיכון שמחייבים הקצאת משאבים לתיקון מפגעי הבטיחות. באפריל קיימה ועדת הכלכלה של הכנסת דיון בנושא, שבסיומו נדרשה המשטרה להעביר את נתוני כלל הנפגעים ללמ"ס, אולם חרף הבטחת המשטרה - הדבר לא בוצע.
6 צפייה בגלריה
הזירה בכביש 60
הזירה בכביש 60
היקף התאונות הקטלניות ביהודה ושומרון גבוה בהרבה מהממוצע הארצי. זירת התאונה שבה נהרג מתן צינמן
(צילום: תיעוד מבצעי מד''א)
מצלמות בטיחות לא הותקנו בכבישי יהודה ושומרון, וההרתעה כלפי נהגים פלסטינים כמעט ולא קיימת. הכתובות ומספרי הטלפון לא נמצאים בידי למשטרה, ולכן אי אפשר לשלוח אליהם דוחות תעבורה. מסיבה זו הדוחות נמסרים ידנית בלבד. מתוך שאיפה להימנע מאכיפה בררנית, נוהגת המשטרה לחלק גם לנהגים ישראליים דוחות ידניים בלבד.
התאונה שבה נהרג מתן, שהיה אמור לעלות לכיתה א', התרחשה בשבוע שעבר. הוא פונה במצב אנוש לבית החולים הר הצופים בירושלים, שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. אחותו אמונה בת ה-12 נפצעה באורח קשה, אחיו בניה בן ה-10 נפצע באורח בינוני, ואח נוסף, נעם בן החצי שנה, נפצע באורח קל. מהרכב הפלסטיני פונו גבר ואישה שנפצעו באורח בינוני. במשטרה ממשיכים לחקור את נסיבות המקרה, ומתייחסים להתנגשות כאל תאונת דרכים.
6 צפייה בגלריה
הלווייתו של מתן צינמן
הלווייתו של מתן צינמן
"הגוף שלך כבר לא חי, אבל הנשמה שלך פה". אביו של מתן מדבר בהלוויתו
(צילום: יואב דודקביץ')

6 צפייה בגלריה
 מתן צינמן ז"ל ומשפחתו
 מתן צינמן ז"ל ומשפחתו
מתן צינמן ז"ל
הלוויתו של מתן נערכה בהר המנוחות בירושלים כשאימו עדיין אושפזה בבית החולים הדסה עין כרם, ונאלצה לצפות במהלך הלוויה מחדר האשפוז שלה בבית החולים.
בהלוויה השתתפו עשרות בני משפחה וחברים, ואביו ספד לו בכאב. "מתני שלי, היית מוסקיטר, אחד משלושת המוסקיטרים בבית יחד עם דניאל ויהודה. אילו דברים המצאתם ויצרתם. אני יודע שאתה שומע אותי ואתה יודע על מה אני מדבר. הגוף שלך כבר לא חי, אבל הנשמה שלך פה, אולי היא רק הנפש אבל אתה שומע אותי". האב חיים דיבר אל מתן ואמר לו "לא תזכה לשאת את התיק שסבא קנה לך, אתה רקדת איתו אז כשסבא קנה לך אותו, והייתי צריך לקחת אותו ממך".
בני המשפחה פתחו בקמפיין לגיוס המונים לבניית תלמוד תורה לזכרו של מתן ביישוב. לתרומות ניתן להיכנס לקישור: https://tic.li/ylK0KKO.