ריאיון עם ראש חטיבת הדוברות של המשטרה
(צילום: ירון ברנר)

ההפגנות נגד המהפכה המשפטית המשיכו אמש (שבת) זה השבוע התשיעי ברציפות, וכמו ב"יום השיבוש הלאומי" בשבוע שעבר, הן נגמרו בחסימת נתיבי איילון. אמנם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר דרש מהמשטרה "לא לאפשר חסימות צירים", אך דובר המשטרה אלי לוי אמר הבוקר ב-ynet radio: "אני לא יודע מי הבטיח לכם שלא תהיה חסימה באיילון, אבל כפי שאומר המפכ"ל בכל הזדמנות - בסוף ההחלטה היא של המפקד בשטח".
לוי הסביר את דבריו ואמר כי המפקד בשטח "בוחן סל של דברים כמו מידע מודיעיני ובודק האם נתיב תחבורה הוא עורק שחשוב לפתוח אותו או שניתן לאפשר למפגינים לחסום אותו. יש פעם אחר פעם אירועים שבהם המשטרה מאפשרת חסימות כבישים לפרק זמן קצר". עם זאת, הוא הדגיש כי "המפכ"ל ומפקדי המחוזות תמיד אומרים שלא נאפשר פגיעה בעורקים ראשיים, ואם החסימה נעשית ללא אישור משטרת ישראל כמובן שלא נאפשר אותה".
על אף שלא התרחשו אמש עימותים חריגים בין שוטרים למפגינים כפי שהיה ביום השיבוש הלאומי, שכללו שימוש ברימוני הלם, כן הופעלה לראשונה מכת"זית בהפגנות השבת, בניסיון לפנות את מאות המוחים מאיילון שנחסם לשעה. עם זאת, במשטרה דחו את הטענה כי ההחלטה להשתמש במכת"זית קשורה ללחץ מבן גביר, שאמר אמש בחפ"ק המשטרה כי "אין לי כוונה להתנצל בפני האנרכיסטים שמבקשים להבעיר את מדינת תל אביב".
בהמשך למדיניות שלו נגד חסימת כבישים בהפגנות על המהפכה המשפטית, השר לביטחון לאומי אף שוחח היום עם רפ"ק מאיר סוויסה, שנפתחה בדיקה בעניינו על ידי המחלקה לחקירות שוטרים לאחר שהשליך רימוני הלם על מפגינים בת"א ביום רביעי האחרון. את אותם מפגינים, שוב כינה בן גביר "אנרכיסטים". "דע לך שיש לך גב ואל תירא מהם. מח"ש מנסים להפחיד אותך ואת כל השוטרים באמצעותך. רוב הציבור בישראל עומד מאחוריך", אמר בן גביר לסוויסה.
הוא הוסיף: "בדיוק עכשיו שלחו לי סרטון שרואים שהם זרקו לעבר שוטר נוסף מחסום ברזל לברך - זו התנהגות מטורפת ואני נותן לך גיבוי מלא". לפי הודעת בן גביר, הקצין סיפר לשר על שימיינג שהוא עובר ברשתות החברתיות והשר השיב לו: "רוב הציבור בישראל עומד מאחוריך. על כל שיימינג שמישהו עושה לך, יש מיליונים שמחזקים וגם אני מתקשר כדי לחזק את ידיך".
חסימת איילון והשימוש במכת"זית, אמש
(צילום: נדב אבס, לירן לוי, עדן עומר לוי, דוברות המשטרה, שמעון ברוך)

ראש חטיבת הדוברות במשטרה, תנ"צ שלומי שגיא, אמר היום באולפן ynet כי "אנחנו במדינה דמוקרטית, והמשטרה היא גוף עצמאי לחלוטין שכפוף אך ורק לחוקי מדינת ישראל. אף אחד לא מנהל את המפכ"ל - הוא ורק הוא בלבד מנהל את משטרת ישראל". אולם, כשעה לפני תחילת החסימה באיילון, בן גביר פרסם בטוויטר מכתב ששלח ביום שישי למפכ"ל המשטרה תחת הכותרת "מדיניות השר בעניין חסימת צירי תנועה מרכזיים במחאות". בציוץ שהעלה, כתב בן גביר: "חופש ביטוי כן, אנרכיה לא".
לוי הצטרף לדבריו של שגיא, ואמר כי "משטרת ישראל היא לא גוף פוליטי, אנחנו גוף מקצועי שאוכף את החוק. אנחנו רואים אזרח כאזרח, ובסוף כל אדם שבא לבקש מאיתנו להפגין ועומד בכללי החוק במסגרת הרישיון שמוצע לו אנחנו מאפשרים לו למחות". לדבריו, "אתמול המכת"זית הופעלה כי היה אירוע חירום עם מטוס בנתב"ג והיינו חייבים לפתוח את הציר כדי לאפשר לאמבולנסים לעבור".
על אף הכחשת ההשפעה של שר הביטחון לאומי על אירועי אמש, דובר המשטרה שיבח אותו על עצם הגעתו לחפ"ק המשטרתי. "אם הוא לא היה מגיע לחפ"ק כדי לקבל הערכת מצב ולא היה צמוד לשוטרים, הייתם הראשונים לבקר בחריפות", אמר לוי. "אני כבר שנתיים בתפקיד שלי, ובתקופה הזו תמיד שרים הגיעו לחפ"ק - גם אוחנה, גם בר-לב ועכשיו גם בן גביר".
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
"אם הוא לא היה מגיע לחפ"ק, הייתם הראשונים לבקר". בן גביר ושבתאי, בשבוע שעבר
4 צפייה בגלריה
מפגינים חוסמים את איילון דרום לאחר ההפגנה בקפלן
מפגינים חוסמים את איילון דרום לאחר ההפגנה בקפלן
"רימוני הלם, מכת"זיות, פרשים - אמצעים לגיטימיים במחאה". עימותים בין מפגינים לשוטרים באיילון, אמש
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
מפגינים חוסמים את איילון דרום לאחר ההפגנה בקפלן
מפגינים חוסמים את איילון דרום לאחר ההפגנה בקפלן
"כולנו עם אחד". המפגינים באיילון
(צילום: AFP)
חוץ מבן גביר, גם המפכ"ל אמר לפני ההפגנה כי "לא נקבל חסימת כבישים ראשיים". בנוגע ל"יום ההתנגדות לדיקטטורה" שמארגני המחאה מתכננים ליום חמישי הקרוב, הבהיר לוי כי "לא נאפשר חסימת צירים במקומות שהם לא במסגרת הסיכום בין המשטרה לבין המפגינים". לדבריו, "יום חמישי זה יום עמוס מאוד בכבישים. מי שרוצה לצאת למחות זו זכותו במדינה דמוקרטית, אבל מצד שני לא לחסום כבישים, לא להפר את הסדר, לא לפגוע בשוטרים, לא לפגוע ברכוש".
ביום רביעי האחרון, כשמפגינים פרצו את מחסומי המשטרה וחסמו את איילון, זה נגמר כאמור בזריקת רימוני הלם לעברם. על כך אמר שגיא כי "יכולים להיות רימוני הלם, מכתז"יות, כדורי ספוג, פרשים. כל האמצעים האלה נועדו כדי להדוף מפגינים וכדי לבצע מעצרים". לדברי ראש חטיבת הדוברות של המשטרה, "אלה אמצעים לגיטימיים לחלוטין להשתמש בהם במחאה. ברגע שהשתמשו באלימות אנחנו הפעלנו אמצעים".
4 צפייה בגלריה
עימותים בין שוטרים למפגינים מחוץ למספרה בה נמצאת שרה נתניהו
עימותים בין שוטרים למפגינים מחוץ למספרה בה נמצאת שרה נתניהו
עימותים בין שוטרים למפגינים מחוץ למספרה שבה הייתה שרה נתניהו בשבוע שעבר
(צילום: דנה קופל)
בנוגע לאירוע נוסף שהתרחש ברביעי, המצור על המספרה בכיכר המדינה שבה שהתה אשת ראש הממשלה שרה נתניהו, שגיא היה נחרץ. "אני מקבל את המחאה, אבל אני לא מקבל את הפגיעה באדם פרטי שמגיע למספרה. אני סבור שאשת ראש הממשלה שרוצה להגיע להסתפר זה לא המקרה שצריך להתבטא או לצור עליו".
האם הייתה שם סכנה שהיא תפגע? "אני יכול להגיד מניסיון במשטרה - מה שצפוי לא צפוי, ומה שלא צפוי צפוי. מי שניהל את האירוע זה מפכ"ל המשטרה. כן היה לחץ. אתה אף פעם לא יודע מה עובר בראשו של אדם. יכול להגיע אדם ולבצע פגיעה כזאת או אחרת. לכן אסור לנו לקחת סיכונים. זו אשת ראש הממשלה. הקפצנו לשם מאות שוטרים. בסופו של דבר האירוע תודה לאל עבר ללא נפגעים".