ראש הממשלה נפתלי בנט כינס שורת דיונים מאז שנודע אתמול על זן חדש ומדאיג ביותר של נגיף הקורונה והכריז על הגבלות חדשות ודרמטיות בניסיון למנוע את חדירת הנגיף לישראל – אם כי נדבקים ראשונים כבר זוהו בארץ – אך ההחלטות החדשות טרם נכנסו לתוקף, ולמעשה החוזרים כעת ממדינות אלו לא נדרשים להיכנס לבידוד. רק הערב (שישי), יממה לאחר הודעתו של בנט על הגדרת שורת מדינות כאדומות, יצביעו טלפונית שרי קבינט הקורונה על המהלך הספציפי. שאר ההחלטות שהתקבלו אתמול והיום יובאו לאישור רק מחר, בדיון הקבינט שצפוי במוצאי השבת.
בהודעה שנמסרה מטעם לשכת בנט אתמול נמסר כי כלל החוזרים מהמדינות האדומות באפריקה – שאחר הצהריים הורחבה לכלל מדינות היבשת חוץ ממרוקו ומצרים (ומדינות נוספות בצפון אפריקה שלא רלבנטיות לישראלים) – ייכנסו לבידוד כפוי במלוניות קורונה, אולם גם ההחלטה הזו טרם נכנסה לתוקף. בלשכת בנט אומרים כי ישנן מלוניות קורונה שפתוחות כבר עתה.
2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים אודות הווריאנט החדש
מסיבת עיתונאים אודות הווריאנט החדש
בנט במסיבת העיתונאים הערב. "אנחנו במצב חדש"
(צילום: מוטי מילרוד)
בתום הדיון האחרון שכינס היום בנט נמסר כי במקום שבע מדינות שהוכללו אמש ברשימה האדומה, הוחלט כאמור כי למעט מדינות צפון אפריקה כל המדינות ביבשת - כולל מאוריציוס, איי סיישל ומדגסקר - יוגדרו כמדינות אדומות. כניסת זרים מהן תיאסר. עוד נמסר כי פיקוד העורף יאתר את כלל המגיעים ממדינות אפריקה בשבוע האחרון וינחה אותם להישאר בבידוד באופן מיידי, כאשר במקביל יבוצע דיגום ביתי.
בנוסף הוחלט כי כל אדם ששהה במדינות אפריקה (גם אם הגיע לישראל מיעד אחר) ייקרא לגשת באופן מיידי לביצוע בדיקת PCR שלאחריה ייכנס לבידוד עד לקבלת תוצאה. מלבד זאת יבוצע רכש של 10 מיליון ערכות PCR מותאמות לזיהוי הדוק של הווריאנט החדש. במסגרת פיילוט, יותקנו בתוך כשבועיים מסנני אוויר HEPA במאות כיתות וב-100 גני ילדים ברחבי הארץ. הליך דיגום הביוב ברחבי הארץ יואץ, לצורך איתור תחלואה סמויה בווריאנט החדש.
כאמור, קבינט הקורונה שאמור לאשרר את ההחלטות השונות יכונס לדיון חירום במוצאי שבת, בקריה בתל אביב. בדיון הזה צפויה לעלות גם שאלת כניסתם של זרים מרחבי העולם לישראל: בנט עצמו העלה את האפשרות הזו, והיה תקיף בעניין זה בדיון, אך הדבר עדיין נבחן וטרם התקבלה החלטה. גם ראש שירותי הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, הציעה לסגור את נתב"ג לכניסת זרים.

ההגבלה שנבחנת: האם לאסור כניסת זרים מכל העולם?

שר הבריאות ניצן הורוביץ נשמע פחות נלהב מההצעה, ובנט והורוביץ סיכמו להידבר ולגבש הצעה מוסכמת עד מחר. ייתכן שאם תתקבל החלטה שכזו - היא תוגבל בזמן לתקופה של ימים אחדים. שר התיירות יואל רזבוזוב אמר כי מספר הזרים קטן מאוד, וסגירה מוחלטת תפגע בתיירות – כי עדיין ישראלים יוכלו להיכנס. השר חילי טרופר הציע להחזיר את הבידוד לכל החוזרים לארץ.
בינתיים, לפחות, המומחים סבורים שהחיסון כן יעיל מול הווריאנט החדש. גורמים בכירים אומרים כי ייתכן מאוד שישנה הפרזה בעוצמת הסיכון של הנגיף, וכי אין כרגע מידע ברור לכאן או לכאן. הרעיון, לדבריהם, הוא לנקוט ב"מכת מנע" - אבל גם זו צריכה להיות מידתית. לגבי השלכות אחרות, כולל מופעי חנוכה - במשרד הבריאות לא תומכים בהטלת מגבלות על מופעי הילדים.
הזן החדש, נזכיר, התגלה לראשונה בדרום אפריקה, ומעורר דאגה רבה בישראל ובעולם בעקבות מספר המוטציות הרב שהתגלו בו - 50 במספר - והחשש שרבות מהן שינו באופן משמעותי את חלבון הספייק שלו, אותו חלבון שקשור ליכולתו של הנגיף לחדור לתאי האדם ושעל בסיסו גם פותחו החיסונים השונים. הערב הוא קיבל שם רשמי מארגון הבריאות העולמי: "אומיקרון". בתום כינוס מיוחד של מומחי הארגון הם החליטו להגדירו באופן רשמי כ"זן שמעורר דאגה", ומדובר בווריאנט החמישי של הנגיף שמוגדר ככזה מאז פרוץ המגפה.
2 צפייה בגלריה
היום נכנס לתוקף מתווה נתב"ג למניעת התפשטות הקורונה בישראל
היום נכנס לתוקף מתווה נתב"ג למניעת התפשטות הקורונה בישראל
נוסעים בנתב"ג, ארכיון. "צריך מכת מנע - אבל מידתית"
(צילום: יריב כץ)
החשש של החוקרים בעולם, שכעת פועלים לבחון את הזן החדש במהירות האפשרית, הוא שלנגיף יכולת הדבקה מוגברת יותר ואף אולי עמידות מסוימת בפני החיסונים. בחברת פייזר מיהרו היום להודיע כי חוקרים מטעם החברה בודקים כיצד משפיע הזן החדש על מי שקיבל את החיסון שלהם. תוצאות ראשוניות, לדברי החברה, צפויות להתקבל בתוך כשבועיים.
בעקבות הגילוי המדאיג כינס אחר הצהריים בנט מסיבת עיתונאים שבה הציג את ההחלטות החדשות שהתקבלו, אך לא הבהיר שרובן עדיין לא בתוקף. "אנחנו בנקודה מדאיגה, במצב חדש", אמר בנט. "הווריאנט שהגיע מדרום אפריקה מדאיג ביותר. הזן הזה טס והוא כבר נכנס לארץ. יש מקרה ודאי ועוד שלושה שנבחנים כעת וההנחה שלנו היא שיש עוד".
לפי בנט, "החדשות הטובות הן שמדינת ישראל מתעוררת מוקדם. הראשונה בעולם. כל המערכות שלנו ערוכות". הוא התייחס גם להיבט הכלכלי של ההגבלות החדשות, כשברקע נפילות בבורסות בעולם בעקבות גילוי הזן החדש, והודה כי "לפעולות שלנו יהיה מחיר מסוים, מחיר כלכלי. אנחנו ערוכים אליו וערוכים לסייע למי שנפגע. אנחנו נערכים לכל תרחיש, כולל התרחיש המחמיר".
ראש הממשלה אמר כי הוא לא ממליץ לטוס כעת לחו"ל, אבל הבהיר כי "סגר כרגע לא נמצא על הפרק". הוא לא שלל אפשרות לסגירת השמיים, ואמר כי כל האפשרויות על הפרק. בתשובה לשאלת ynet ענה כי "אנחנו פועלים בכל רגע נתון לפי אינפורמציה, אין קבוצה יותר ערוכה ודרוכה למצב הזה ממערכת הבריאות הישראלית. לגבי אחורנית - כשאין סיבה להטיל מגבלות לא מטילים מגבלות, אני לא מתחרט".

הורוביץ: "לא להיכנס לחרדה"

שר הבריאות ניצן הורוביץ קרא בדבריו לישראלים שלא להיכנס לחרדה, והצהיר כי הממשלה מטפלת בזן החדש ב"קור רוח". "צפינו ולקחנו בחשבון התפשטות של וריאנט חדש נוסף והקפדנו על מערך הבדיקות בנתב"ג, המסכות והכי חשוב - אנחנו ממשיכים בחיסונים", אמר. הוא ציין כי "אנחנו בודקים את ההתנהגות של הווריאנט החדש. אין כרגע מספיק מידע על מידת העמידות שלו נגד החיסון אבל כנראה שהוא מידבק יותר". הורוביץ קרא לכל מי ששהה במדינות האפריקניות בשבוע האחרון - וגם מי שהגיע מדובאי - לבצע בדיקת PCR ולהיכנס לבידוד, עד לקבלת תוצאות הבדיקה. ד"ר אלרעי פרייס, שדיברה אחריו, ציינה כי "אלו שנדבקו בווריאנט וחוסנו - המחלה שלהם קלה".

בינתיים, ברחבי העולם הולכות עוד ועוד מדינות בעקבות ישראל ומודיעות על עצירת הטיסות ממדינות בדרום יבשת אפריקה. ארגון הבריאות העולמי קרא היום למדינות ברחבי העולם לשקול בזהירות הגבלות תנועה בעקבות גילוי הזן החדש, אך מדינות רבות, ובהן רבות ממדינות אירופה וכן מרוקו והפיליפינים, הודיעו גם בהמשך על הגבלות שכאלו. גם בתוך האו"ם אין הסכמה: גוף אחר שלו, ארגון התיירות העולמי, קרא דווקא למדינות העולם לקבל החלטות שכאילו במהירות. "זה תלוי בהמלצות של ארגון הבריאות העולמי, אבל ההמלצה שלי היא שצריך לקבל החלטות היום, לא אחרי שבוע, בגלל שזה ממשיך להתפשט ואז אנחנו מצפים שזה יהיה מאוחר מדי ושלא יהיה טעם בהטלת ההגבלות", אמר מזכ"ל הארגון, זוראב פולוליקשבילי, בריאיון לסוכנות הידיעות רויטרס.
לצד ישראל והונג קונג שבהן התגלו נדבקים ראשנים בזן החדש, גם בבלגיה הודיעו היום הרשויות על אישה צעירה שנדבקה בזן החדש - אחרי שחזרה מטיול במצרים כבר ב-11 בנובמבר, ופיתחה תסמינים ראשונים ב-22 בנובמבר. בלגיה היא המדינה האירופית הראשונה שמדווחת על זיהוי הזן החדש. לפי הדיווחים משם, אותה צעירה לא שהתה כלל בדרום אפריקה לאחרונה, וחזרה לבלגיה ממצרים דרך טורקיה. היא לא הייתה מחוסנת, ולא נדבקה בעבר בנגיף. מצרים, כאמור, לא נכללת ברשימת המדינות האדומות בישראל, שעליה הכריז היום בנט. עד כה, יצוין, בדרום אפריקה ובשאר המדינות שבהן התגלה הווריאנט נמצאו כ-100 מקרים.