6 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נפתלי בנט
ג'ו ביידן נפתלי בנט
בנט וביידן. ייפגשו היום, אחרי מתיחות בין הממשלה הקודמת לממשל האמריקני
(צילום: EPA, רויטרס)
לקראת פגישתו של ראש הממשלה נפתלי בנט עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הערב (יום ה') בבית הלבן, אמרו גורמים בכירים ישראליים ל"ניו יורק טיימס" כי מטרתו של ראש הממשלה תהיה לבחון אם ממשל ביידן יהיה מוכן להמשיך לתמוך בפעולותיה החשאיות של ישראל נגד תוכנית הגרעין האיראנית, אף שהממשל האמריקני מתעדף את הגישה הדיפלומטית כלפי הרפובליקה האיסלאמית – שכוללת חזרה להסכם הגרעין עם איראן.
גורמים ישראליים אמרו לעיתון האמריקני - בכתבה שעליה חתום גם עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן - כי הם מקווים שגם אם ייחתם הסכם עם איראן, הוא לא יגביל את הפעולות של ישראל, שכללו לפי שורת פרסומים בחו"ל בין היתר פגיעה במתקני הגרעין האיראניים בעבר וגם פגיעות, לעיתים קטלניות, במדעני גרעין איראנים.
6 צפייה בגלריה
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
צנטריפוגות במתקן בנתנז. רק שעתיים התרעה
(צילום: EPA)

העיתון חשף כי קצין ה-CIA האחראי על בניית רשתות הריגול האמריקניות באיראן כתב מזכר חמור לפני עזיבתו את התפקיד, לקראת כניסתו של ביידן לבית הלבן: מערך המרגלים האמריקני במדינה ספג פגיעה קשה ביותר על-ידי טהרן, שגם סיכלה את המאמצים לבנות אותו מחדש. גורמים אמריקנים אמרו כי את החלל מילאו סוכנים ישראלים באיראן, שסייעו לאמריקנים והעבירו להם מידע מודיעיני אמין על הפעילות הגרעינית של איראן, על תוכנית הטילים שלה – ועל התמיכה שלה במיליציות במזרח התיכון.
לפי הפרסום ב"ניו יורק טיימס", בין ישראל לארה"ב של דונלד טראמפ נרשם שיתוף פעולה פורה. אולם זה השתנה עם כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן. ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו אף החליט לקצץ בשיתוף הפעולה המודיעיני עם ארה"ב, מכיוון שלא סמך על ממשל ביידן.
6 צפייה בגלריה
יוסי כהן וג'ו ביידן
יוסי כהן וג'ו ביידן
יוסי כהן וג'ו ביידן. ראש המוסד היוצא רצה לתקן את היחסים עם הממשל החדש
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
נתניהו. אישר שחשש כי מידע שיועבר לארה"ב יודלף
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בנט, כך לפי העיתון האמריקני, מתכנן להשתמש ביתרון הישראלי על פני ארה"ב בכל הנוגע לרשת הריגול והסוכנים בתוך איראן, שכן האמריקנים הפכו נסמכים יותר על ישראל בנוגע למידע מודיעיני על איראן.
האופן שבו ישראל היססה מלחלוק מידע על פעולות מיוחדות שלה באיראן בא לידי ביטוי בפיצוץ המיוחס לישראל במתקן הגרעין בנתנז באפריל. לפי ה"ניו יורק טיימס", ראש הממשלה לשעבר נתניהו הורה לסוכנויות הביטחון לשתף את ארה"ב בפחות מידע בעניין מבצעים מתוכננים באיראן. ביום המבצע, 11 באפריל השנה, המוסד נתן לעמיתיו האמריקניים התרעה של שעתיים לפני הפגיעה במתקן הגרעין בנתנז, פרק זמן שלא באמת נתן לאמריקנים אפשרות לבחון את המבצע – או לבקש מישראל לבטלו.
בישראל האשימו כי האמריקנים הדליפו מידע על מבצעים ישראליים, טענה שבארה"ב מכחישים. ראש הממשלה לשעבר נתניהו, אמר מצדו בנאום בכנסת החודש, שבו תקף את ממשלת בנט על יחסה לארה"ב, כי "המידע שיימסר לאמריקה יודלף לאמצעי תקשורת – ובדרך זה יסוכלו פעולות הסיכול שלנו. זו הסיבה שסירבתי לבקשות הנשיאים האמריקניים לכך שלא יהיו הפתעות. מדובר בעניין קיומי לישראל, וצריך לפעמים הפתעות".
גורמים ישראלים אחרים טענו בפני ה"ניו יורק טיימס" כי ממשל ביידן התייחס באדישות לחששות הביטחוניים של ישראל – והתרכז בחזרה להסכם הגרעין.
עם זאת, גורמים אמריקנים רבים אמרו שהם מעריכים כי נתניהו פשוט החליט לחזור למדיניות העוינות שהפגין כלפי ממשל אובמה, שהיה זה שגם חתם בסופו של דבר על הסכם הגרעין עם איראן. ההודעה ברגע האחרון על המבצע בנתנז הייתה מבחינתם דוגמה חיה לכך שישראל פשוט שינתה את הנוהגים מאז כניסתו של ביידן לבית הלבן. ישראל, כך לפי בכיר בממשל ביידן, הפרה הסכם ישן בלתי-כתוב שלפיו ארה"ב זוכה לפחות להודעה על מבצעים חשאיים, וגם יכולה להביע התנגדות להם.

ראש ה-CIA התקשר לכהן אחרי ההפתעה וה"ייבוש"

כמה גורמים המעורבים בפרטים סיפרו ל"ניו יורק טיימס" שבעקבות שינוי המדיניות הישראלי, התקשר ראש ה-CIA של ביידן וויליאם ברנס לראש המוסד דאז יוסי כהן, ומחה בפניו על מה שהגדירו בכתבה "ייבוש" שחוותה ארה"ב, כלשון הגורמים. כהן, מצדו, אמר לפי הגורמים שההודעה המאוחרת הגיעה בעקבות אילוצים מבצעיים ואי-ודאות לגבי מועד המבצע.
6 צפייה בגלריה
יוסי כהן, ראש המוסד היוצא  וויליאם ברנס
יוסי כהן, ראש המוסד היוצא  וויליאם ברנס
כהן וברנס. האחרון מחה בפני ראש המוסד, שניסה להסביר: "אילוצים מבצעיים"
(צילום: AP, רויטרס)
6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
היחסים עם המוסד היו החשובים ביותר בתקופת טראמפ. פומפאו עם הנשיא לשעבר
(צילום: EPA)
לפי העיתון האמריקני, תחילתה של המדיניות האגרסיבית של ישראל נגד איראן מקורה בפגישות שקיים ראש המוסד לשעבר יוסי כהן עם בכירים בממשל טראמפ בסוף 2019 ובתחילת 2020. כהן, לפי הדיווח, הציג לאנשי ממשל טראמפ תוכנית פעולה חדשה בנוגע לאיראן – שכוללת מבצעים חשאיים לפגיעה במתקני הגרעין האיראניים והרג של אנשי מפתח בתוכנית הגרעין. כל זה, נועד לפי העיתון לכפות על איראן לקבל על עצמה הסכם גרעין הרבה יותר נוקשה. מייק פומפאו, שהיה ראש ה-CIA של ממשל טראמפ ובהמשך הפך למזכיר המדינה, סיפר ביוני האחרון שהיחסים בין המוסד וה-CIA היו החשובים ביותר עבור ארגון הביון האמריקני לאורך שנותיו של טראמפ בבית הלבן.
ב"ניו יורק טיימס" תואר כיצד עם כניסתו של ביידן לבית הלבן, עם זאת, החלו בישראל לחוש ספקנות בנוגע לממשל החדש, בין היתר לאור ההצהרות הנוגעות לחזרה להסכם הגרעין – והדחיות החוזרות ונשנות של הזמנת אנשי ביטחון ומודיעין ישראלים לוושינגטון. יוסי כהן עצמו, אמר בכיר ישראלי, רצה לתקן את מערכת היחסים עם ארה"ב בחודשיו האחרונים כראש המוסד. בביקור האחרון שלו בוושינגטון בחודש אפריל, כשבועיים אחרי הפיצוץ בנתנז, הוא נפגש עם ביידן והבטיח לו תמונת מודיעין שקופה יותר מצד ישראל.
גם ראש ה-CIA ברנס ביקש לפתוח דף חדש. הוא ארגן לכהן קבלת פנים חמה מאוד ואף העניק לו בטקס אות הוקרה מטעם הסוכנות, המוענק לעיתים נדירות לאנשי מודיעין זרים, על תרומה מיוחדת לחיזוק הקשרים בין שני הארגונים ותרומה לביטחון הלאומי של ארה"ב.