ועדת החינוך של הכנסת אישרה אמש (ראשון) את מתווה הלימודים, עליו הצביעו השרים מוקדם יותר אתמול. במערכת הבריאות חוששים מההחלטה לחייב את כלל התלמידים בביצוע בדיקות קורונה ביתיות מהירות בטרם ישובו לספסל הלימודים לאחר חג הסוכות, ולחייב את הוריהם בהצהרה בדבר תוצאות הבדיקה.

עיקר המתווה שאושר בכנסת

בחזרה מחופשת סוכות חובה להציג הצהרה על בדיקת קורונה שלילית
תלמיד שלא יציג את ההצהרה בשער לבית הספר יוכנס - אך יורחק מהתלמידים
צוותי הוראה יחויבו בתו ירוק או תוצאה שלילית
לימודים מחוץ לכיתה או בזום לתלמידי על-יסודי ברשויות כתומות עם שיעורי התחסנות נמוכים
7 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית ספר ארזים בתל אביב
היום הראשון ללימודים בבית ספר ארזים בתל אביב
הכנסת אישרה את מתווה הלימודים, במערכת הבריאות - תחושות מעורבות
(צילום: רויטרס)
לפי החלטת ועדת החינוך של הכנסת, אם ילד יגיע למוסדות החינוך ללא הצהרה שביצע בדיקה שתוצאתה שלילית יכניסו אותו לכותלי בית הספר, אך הוא יופרד משאר התלמידים. עוד אישרה הוועדה את מבצע "אנטיגן 2" לאחר חופשת סוכות; חוגים ופעילות של תנועות נוער וארגוני נוער, ברשות כתומה או אדומה, יוכלו להתקיים במבנה סגור אם כל המשתתפים בפעילות הציגו תו ירוק או אישור על תוצאה שלילית בבדיקת קורונה.
7 צפייה בגלריה
גליה רהב
גליה רהב
"הבדיקות טובות - אם עושים אותן כמו שצריך". פרופ' גליה רהב
(צילום: דנה קופל)
"כשעושים את הבדיקות הללו כמו שצריך ויודעים לקרוא אותן, הרגישות והספציפיות שלהן הן טובות", אומרת פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בשיבא. "ברור שזה פחות רגיש מ-PCR אבל זה מה שאנחנו רוצים. מה שהבדיקה הזו מראה הוא שהבן אדם מדביק, ולכן הן טובות אם עושים אותן כמו שצריך", ציינה.
לפי מתווה "הכיתה הירוקה" של בית החולים שיבא, תלמידים בני 12 ומטה שלומדים בכיתה בה נמצא תלמיד מאומת לא יישלחו באופן אוטומטי לבידוד כפי שנעשה היום - אלא ייבדקו באופן תדיר בבדיקה המהירה וימשיכו להגיע לבית הספר. בשלב זה הכוונה היא להחיל את הפיילוט על כמאתיים בתי ספר בלבד לאחר סוכות, אך נבחנות אפשרויות בדבר הרחבתו ויישומו על מספר גדול יותר של תלמידים.
7 צפייה בגלריה
שאשא ביטון בוועדת החינוך של הכנסת. דחפה להקמת המתווה
שאשא ביטון בוועדת החינוך של הכנסת. דחפה להקמת המתווה
שאשא ביטון בוועדת החינוך של הכנסת. דחפה להקמת המתווה
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
7 צפייה בגלריה
ערכה של בדיקת אנטיגן בבית ספר בירושלים
ערכה של בדיקת אנטיגן בבית ספר בירושלים
מבצע "אנטיגן 2" - מיד אחרי סוכות
(צילום: EPA)
לעומת פרופ' רהב, אחרים מטילים ספק בדבר מהימנות הבדיקה וגם לגבי שיתוף הפעולה של ההורים. "האמינות של הבדיקות הללו היא בינונית", אומר ד"ר דורון דושניצקי, רופא ילדים מומחה ברפואת ילדים בחטיבת הרפואה של לאומית שירותי בריאות.
הוא הוסיף כי "הסתמכות על הבדיקות הללו היא מאוד בעייתית. להטיל על ההורים לבצע את הבדיקות הללו כל יום, ולבקש מהם לדווח על תוצאה חיובית שתגרור עוד בדיקות וימי חופש, אז הרעיון מבחינה אפידמיולוגית הוא טוב אבל היישום עלול להיות בעייתי. זו בעיה להסתמך על הצהרה עצמית, כי ההורים מבינים מהן ההשלכות של תוצאה חיובית. זה עלול לקטוע את התוכניות שלהם ולהמתין במשך זמן רב לבדיקות, אבל ישנם ספקות להסתמך על אותן הצהרות לאורך זמן מצד ההורים".
עם זאת, פרופ' רהב הדגישה כי "החשיבות של הבדיקות האלו היא שעושים אותן בצורה רציפה". לדבריה, "אם תלמיד חולה בכיתה ובודקים את התלמידים כל יום, אז זו בדיקה טובה. כלומר, אם עושים אותה כל יום לכל הילדים שלא הוצאו לבידוד. לעומת זאת, אם עושים אותה פעם בחודש אין לבדיקה הזו משמעות. אם עושים פעם ביום או יומיים, היא בהחלט מדד טוב ומצד שני הבדיקה גם יכולה למנוע בידודים מיותרים".
קרן חרושצ'וב, תושבת ירושלים ואמא של סשה בת ה-7 (כיתה ב') ומאיה בת ה-4 (גן חובה) תמכה במתווה וציינה כי "עדיף לעשות בדיקות מאשר להיתקע בבידודים ולהידבק אחד מהשני. זה מה שקורה כרגע ואני חושבת שבעיניי עדיף שתהיה להם שגרה קצת עקומה מאשר שלא תהיה להם שגרה בכלל וזה לדעתי מה שהבדיקות האלה יתנו".
7 צפייה בגלריה
משפחת חרושצ'וב
משפחת חרושצ'וב
"אם ניתן למנוע בידוד, כולנו נרוויח". משפחת חרושצ'וב מירושלים
ברוריה שטיינמץ סילבר, גם היא מירושלים ואם לשניים אמרה כי "אני תומכת בבדיקות האלו. אני חושבת שבדיקת האנטיגן היא מהדברים הבודדים שניתן לעשות על מנת להגן על הילדים שלנו מפני הידבקות ומפני בידודים. אחד הדברים המזיקים ביותר לבריאות הנפשית של הילדים, וגם של ההורים, הוא הכניסה לבידוד. אם ניתן למנוע בידוד על ידי הבדיקה, כולנו נרוויח".
היא הוסיפה: "שלא לדבר על הידבקות במחלה עצמה. ממילא תחילת שנת הלימודים השנה הייתה קשה במיוחד עם מעט מאד ימי לימוד בגלל עיתוי החגים. הלוואי שמפה והלאה, הילדים יוכלו להיות בשגרת גן ובית ספר".
תמר, אם לשלושה ילדים מרעננה, מסכימה גם היא עם ההחלטה שהתקבלה. "אני חושבת שזה מעולה כי זה ימנע בתקווה בידודים נוספים. עשינו כבר בדיקה שכזו בעבר ואין הורה היום בישראל שלא עושה לילד שלו בדיקת PCR עם כל החגים האלו", אמרה. לדבריה, "זו הקורונה ואנשים צריכים לחיות איתה ולעשות את מה שצריך בשביל לשמור עלינו מצד אחד והשבתי הספר ימשיכו ללמד".
אתמול יצאה מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, נגד החלטת השרים בקבינט הקורונה להצגת אישורי בדיקת קורונה שלילית. "מישהו כאן השתגע, מישהו התבלבל לחלוטין. מנהלים וגננות הם לא סלקטורים, הם אנשי חינוך. הם לא פקחי קורונה", אמרה בן דויד בוועדת החינוך ואיימה לעתור לבג"ץ.
7 צפייה בגלריה
 יפה בן דויד בועדת החינוך
 יפה בן דויד בועדת החינוך
יצאה נגד המתווה. "יש צורך בנאמן קורונה. המורים - לא סלקטורים"
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
לפי ההחלטה שקיבלו השרים ואושרה על ידי ועדת החינוך של הכנסת, ההורים יצטרכו לחתום על הצהרה שלפיה ביצעו לילדיהם בדיקת קורונה מהירה מסוג אנטיגן, ותוצאת הבדיקה הייתה שלילית. היועץ המשפטי לממשלה אישר את הנוסח שהובא אתמול בבוקר להכרעת השרים - אבל בן דויד מתנגדת לכך בתוקף. בן דויד הוסיפה: "אתם סומכים על ההורים שיהיו מספיק אחראים, אבל יש הורים שאינם אחראים ולכן יש צורך בנאמן קורונה, חיצוני למערכת, שגם יבצע את הבדיקות".

כל מה שצריך לדעת על הבדיקות המהירות

מהי בדיקת אנטיגן? בדיקה מהירה שמאפשרת לקבל תוצאה מהירה בתוך רבע שעה, האם הילד מאומת לקורונה
למי היא מיועדת? בדיקת האנטיגן מיועדת לילדים בגילאי 3-12 שאינם מחוסנים.
איפה ניתן להשיג את הבדיקה? ניתן לאסוף את הערכה ממתחמי מד"א הפרוסים ברחבי הארץ שיהיו פתוחים במהלך חול המועד ובסופי שבוע ומעמדות חלוקה שייפתחו על ידי הרשויות המקומיות.
מה משמעות החלטת הממשלה? על פי תקנות החינוך שאושרו על ידי קבינט הקורונה, קבעה כי ילד מהגן ועד כיתה ט שלא יגיע עם תוצאות של בדיקות האנטיגן, לא יוכל להיכנס למוסד החינוכי. אם יש תלמיד שלא יכול לחזור לבד, הוא ייכנס למוסד החינוכי למקום נפרד וימתין עד שהוריו יביאו לאסוף אותו. אם התלמיד מגיע לבד וחוזר לבד, הוא יחזור הביתה. הוא לא ייכנס למוסד החינוכי.
7 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה מהירות בירושלים
בדיקות קורונה מהירות בירושלים
"עדיפה שגרה עקומה. זה ימנע בידודים". בדיקות קורונה מהירות בירושלים
(צילום: AFP)
מי יבדוק את התוצאות של הילדים בבית הספר ובגן? ילד בגן יגיע עם הצהרה מטעם הוריו כי בדיקתו יצאה שלילית. תלמיד בבית הספר יגיע עם הצהרה מטעם הוריו שהוא נמצא שלילי.
האם תלמיד עם תו ירוק מחלים או עם בדיקת אנטיגן מחוייב לבצע את הבדיקה? כל תלמיד מחויב לבצע את הבדיקה ולהצהיר על התוצאה.
האם ילדי חינוך מיוחד מחויבים לבצע את הבדיקה? תלמידים אלה יוחרגו.
פורסם לראשונה: 21:07, 19.09.21