תיעוד: גניבת רכב בשומרון

מבצע "חסימת ברזל", שעיקרו סיכול חוליות שודדי כלי הרכב בשטחי יהודה ושומרון, נכנס לשבוע השלישי. כ-50 בלשים ושוטרים פועלים בשלל דרכים 24 שעות ביממה בהתמודדות נגד התופעה המסוכנת. סרטון שהגיע לידי ynet (בפתח הכתבה) ומתפרסם כאן לראשונה, חושף כיצד שודדים מנצלים שעת כושר בצירים בפאתי כפרים פלסטיניים כדי לברוח במהירות עם כלי רכב שבעליהם הותירו אותם מונעים.
אף על פי שהמספרים אינם גדולים ביחס לשאר חלקי המדינה, בכבישי יהודה ושומרון חלה עלייה במקרי השוד בשנתיים האחרונות. לפי נתוני המשטרה, מאז תחילת 2021 התרחשו 63 מקרי שוד של כלי רכב שכללו תקיפה ואלימות לעומת 40 בשנה שעברה.
4 צפייה בגלריה
גניבת רכב בשומרון
גניבת רכב בשומרון
תיעוד מגניבת רכב בשומרון
גם במספר העצורים חלה עלייה - 51 ב-2021 לעומת 30 ב-2020. המעצרים בשנה שמסתיימת בימים אלה הובילו להגשת 16 כתבי אישום, לעומת שבעה בשנה שעברה. "אירועי השוד מעבר לקו הירוק מהווים פגיעה בתחושת הביטחון של התושבים, ובקלות יכולים להסלים לאירוע של חטיפה ופח"ע, הסביר סגן-ניצב ארז אמויאל, מפקד מרחב שומרון במשטרה.
דפוס הפעולה נראה דומה באופן יחסי, אבל בהחלט מצביע על כך שזהירות יתרה מצד בעלי כלי הרכב והקפדה על הכללים יכולה למנוע את מקרי השוד. בתיעודים מהזירות נראים השודדים מגיעים עם רכב, ואז אחד מהם נכנס לרכב מונע ונמלט איתו בתוך שניות בודדות. בדפוס פעולה אחר מאתרים השודדים רכב שבו נוהגים בדרך כלל נשים בודדות או קשישים, מתנגשים בו מאחור - וברגע שהנהג יוצא מהרכב, מתגנב לתוכו אחד השודדים ונמלט עמוק לתוך כפר פלסטיני בשטח A.

"תוך שניות מצאתי את עצמי על הרצפה"

במאי השנה פרסמנו את סיפורה של יעל שרפר, תושבת השומרון שנפלה קורבן לשוד אלים ליד ההתנחלות קריית נטפים. "הגעתי לצומת שדי קרוב לשער היישוב ואז שמעתי בום", סיפרה אז שרפר. "באותו זמן הייתי בשיחה עם בעלי ואמרתי לו שנכנסו בי מאחור. ראיתי במראה את הנהג נשאר ברכב ופתחתי את החגורה.
"הייתי בטוחה שמדובר בתאונה רגילה, ואז משום מקום אני רואה מול הפנים שלי דמות מפחידה במבט מאיים. הוא לא אמר דבר ותפס אותי בחוזקה, בזמן שאני אוחזת בהגה ובעלי איתי על הקו צועק 'אל תצאי מהרכב'. אך השודד משך אותי וזה היה חסר סיכוי. תוך שניות מצאתי את עצמי על הרצפה".
תיעוד גניבת רכב בקריית נטפים שבשומרון
4 צפייה בגלריה
יעל שרפר שנשדדה ע"י שודדי רכבים בשומרון
יעל שרפר שנשדדה ע"י שודדי רכבים בשומרון
"הוא לא אמר דבר ותפס אותי בחוזקה". יעל שרפר, שנשדדה במאי
לפי נתוני המשטרה, עיקר מקרי השוד במרחב שומרון מתרחשים בסמוך לעיירה בידיא, הכפר נבי אליאס ובכניסה לקלקיליה. שלושת המקומות קרובים מאוד לאזורים בשטחי הרשות הפלסטינית, ולכן מהווים יעד מועדף לשודדים.
"שודד רכב לא גונב כדי לנסוע עם הרכב, שעות בודדות אחרי השוד הרכב כבר מפורק באחת המשחטות בשטחים" מסביר סנ"צ אמויאל. "אם בשנה נגנבים לדוגמה 20 אלף כלי רכב, אז 18 אלף מתוכם כבר לא קיימים. הפכו לברזל. במשחטה מקבלים השודדים עבור כלי הרכב (תלוי בשנה ובמצבו) בין 5,000 ל-10,000 שקל. החוליות הן של שניים-שלושה אנשים, בעבודה של שעה הם גונבים שלושה כלי רכב ועושים כמה אלפים טובים כל אחד".
4 צפייה בגלריה
שלט האוסר כניסה לשטח איי
שלט האוסר כניסה לשטח איי
שלט שאוסר על כניסה לשטח A
4 צפייה בגלריה
סנ"צ ארז אמויאל, מפקד מרחב שומרון במשטרה
סנ"צ ארז אמויאל, מפקד מרחב שומרון במשטרה
"אירוע מורכב ושונה בתכלית משוד ברכבי הארץ". סנ"צ אמויאל
במהלך המבצע הנוכחי נעצרו 15 חשודים, שבעה מתוכם מבוקשים לפי שיוך למעשי שוד שאירעו באחרונה במרחב. שמונה מהם נעצרו בעקבות סיוע בגורמים מודיעיניים שנקשרו בשמם, ובימים אלה מתנהלים תיקי החקירה נגד כל המעורבים.
"שוד ביהודה ושומרון הוא אירוע מורכב ושונה בתכלית משוד ברכבי הארץ", אמר מפקד מרחב שומרון אמויאל. "כאן כל אירוע כזה יכול בקלות להפוך לאירוע חטיפה מורכב או חלילה טרור. לכן יש כמה דברים שהנהגים צריכים להקפיד עליהם כדי לצמצם את יכולת הפגיעה של השודדים.
"ראשית - לא להיכנס לשטחי A. שנית - אתה עומד על הציר ונכנס לחנות בקרבת כפר? אל תשאיר את המפתחות בסוויץ' ותקפיד לנעול את הרכב. שלישית - אם נכנסו בך מאחור, אל תתפתה לעצור באותו מקום. ברוב המקרים מיקום ה'תאונה' נבחר בקפידה ונמצא בסמוך לנתיב הימלטות, ולכן אם תמשיך בנסיעה לתחנת דלק או לכניסה ליישוב תוכל להקטין את הסיכון".