חשיפת ynet: סביב ההחלטה על כינוס מועצת התכנון העליונה במינהל האזרחי, שבמסגרתה צפוי אישור להקמת אלפי יחידות דיור בהתנחלויות, התקיימו שיחות ארוכות בין גורמים אמריקנים לעמיתיהם הישראלים. בממשל הדמוקרטי בארה"ב תחת הנשיא ג'ו ביידן לא אהבו את הכוונה הישראלית לקדם בנייה של 3,988 יחידות דיור לשלבים שונים, ביקשו להימנע מהחלטה סופית בעניין, והערב (שישי), אחרי שהתקבלה - גינו אותה. בישראל, מנגד, הבהירו לאמריקנים שהכרזה כזו נדרשת גם לשמירה על יציבות הקואליציה.
3 צפייה בגלריה
בנייה ב התנחלות אפרת ליד בית לחם
בנייה ב התנחלות אפרת ליד בית לחם
בנייה באפרת שליד בית לחם. בישראל המתינו עם ההודעה על כינוס המועצה
(צילום: AFP)
בחודש שעבר נחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כי על שולחנו של שר הביטחון בני גנץ מונחות לאישור אלפי יחידות דיור ביהודה ושומרון. חלק לא מבוטל מיחידות הדיור, בהתאם להכרזה שפורסמה היום, יקודמו בערים החרדיות. המועצה צפויה להתכנס ביום חמישי, ועל סדר יומה יונחו 25 תוכניות בנייה שונות.
בישראל המתינו עם הפרסום על הכוונה לקדם את הבנייה בהתנחלויות עד לעזיבת הצוות המקדים של הבית הלבן, שקיים בישראל דיונים סביב ביקורו הצפוי של הנשיא ביידן בישראל בחודש הבא. גורמים מדיניים אמרו שאף שהאמריקנים לא אוהבים את ההחלטה, היא התקבלה רחוק מספיק מביקור הנשיא - ולכן, לפי ההערכות, אין חשש שיבטל אותו. מלבד זאת, הגורמים הוסיפו כי לא מדובר בבנייה שנחשבת בעייתית, והיא צפויה בעיקר בגושי ההתנחלויות.
"זה מאוזן בסך הכול, גם מצד האמריקנים וגם מצד המספר", אמר גורם מדיני. "אין כאן בנייה מטורפת מחוץ לגושים מצד אחד, ומהצד השני זה משקף חצי שנה ללא כינוס מועצת התכנון העליונה. היו כמה אפשרויות לבנייה גדולה יותר, והמספר צומצם".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ביידן ובנט בבית הלבן. ההחלטה רחוקה מספיק מהביקור הצפוי של נשיא ארה"ב
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
בארה"ב גינו הערב את ההחלטה הישראלית. סגנית דובר מחלקת המדינה ג'לינה פורטר אמרה כי "ממשל ביידן הבהיר מההתחלה: אנחנו מתנגדים להרחבת ההתנחלויות שמחריפה את המתיחות וחותרת תחת האמון בין הצדדים. התוכנית של ישראל להרחבת ההתנחלויות פוגעת עמוקות בסיכוי לפתרון שתי המדינות". כשנשאלה אם יהיו השלכות להכרזה, למעט הגינוי, בין היתר בכל הנוגע לביקורו של ביידן בישראל, אמרה פורטר: "אני רק אומר שהיינו ברורים לגבי הצורך להימנע מצעדים חד-צדדיים שיחריפו את המתיחות ויקשו על שמירת יכולת הקיום של פתרון שתי המדינות. אין לי דבר לומר על הנסיעה הצפויה של הנשיא".
תוכניות הבנייה אינן מיועדות רק לגושי ההתיישבות, אלא גם להתנחלויות שנחשבות יחסית מבודדות, ובהן רבבה וכפר תפוח. נוסף על כך, בתוכנית כלולות אלפי יחידות דיור ביישובים חרדיים, מה שמעיד על ביקוש הולך וגדל של האוכלוסייה החרדית למגורים בהתנחלויות.
בין היתר מדובר לשלב המקדמי על 500 יחידות באלקנה, 170 בעמנואל, 286 בקדומים, 192 בשערי תקווה, 110 במבוא חורון, 90 בדולב, 32 בנוקדים, 56 בנהוגות ו-16 יחידות במעלה אדומים. לשלב הסופי דנים ב-40 יחידות דיור באפרת, 534 בשבות רחל, 364 בדולב, 114 במעלה מכמש, 168 בנריה, 136 בגבעת זאב, 92 בצופים, 107 בטל מנשה, 761 בביתר עילית, 156 בקריית ארבע ו-64 יחידות ברבבה.
כינוס מועצת התכנון העליונה במינהל האזרחי ואישורי הבנייה היו אחד מהסעיפים ברשימת האולטימטום שאותה הציב ח"כ ניר אורבך לראש הממשלה נפתלי בנט כתנאי להישארותו בקואליציה. כעת מקווים חברי הממשלה כי אישורי הבנייה יעניקו יציבות לקואליציה, לפחות מהאגף הימני.
במועצת יש"ע התרעמו על כמות היחידות שיאושרו וטענו כי היא נחתכה בחצי. יו"ר מועצת יש"ע דוד אלחייני, אמר כי "בזמן הלוויותיהם של נרצחי הפיגוע (באלעד - אב"ק) - ממשלת ישראל בחרה להיכנע לטרור. קרוב ל-2,000 יחידות שאושרו על כל ידי גורמי המקצוע ומוכנות לאישור, קוצצו הבוקר על ידי ממשלת ישראל".
3 צפייה בגלריה
דוד אלחייני
דוד אלחייני
ראש מועצת יש"ע אלחייני. הלין גם על אי-קידום התוכניות ביישוב בשטח המועצה שלו
(צילום: עמית שאבי)
אלחייני, המשמש גם ראש מועצת בקעת הירדן, הלין בין היתר על אי-קידום תוכניות ביישוב מבואות יריחו, שנמצא בשטח המועצה שלו. "ראש הממשלה, שר החוץ ושר הביטחון נותנים פרס לטרור ומורידים תוכניות ביישובים כמו תל ציון, כפר תפוח, מבוא דותן, קריית ארבע ומבואות יריחו. זוהי כניעה בפני האויב שמוכיחה שוב שלממשלה הזו אין זכות קיום, והיא צריכה להתחלף לפני שיהיה מאוחר מדי", הוא אמר.
ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת, ח"כ יואב קיש וח"כ אורית סטרוק, אמרו כי החלטה של שר הביטחון גנץ לקדם הסדרת והרחבת מאחזים פלסטיניים היא חמורה ומסוכנת, כלשונם."חמורה פי כמה העובדה שהחלטה מסוכנת זו מכשירה חלק ממאחזי-אבו-מאזן ומתקבלת כ'הישג' כביכול לניר אורבך בעקבות האולטימטום שהוא הציג", מסרו השניים. "קידום בנייה ישראלית ביהודה ושומרון הוא חובה ציונית, הכשרת מאחזים פלסטיניים היא סיוע לאויב. אין כל מקום להשוואה בין השניים".
גם ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, הגיב בחריפות על הקיצוץ במספר יחידות הדיור. "הממשלה בראשות נפתלי בנט הופכת למייבשת ההתישבות. הממשלה הזו מפקירה גם את הנגב וגם את יהודה ושומרון והיא תיפול", אמר דגן. "כל תוכניות המתאר בשומרון שהן לא ב'גושי ההתיישבות', גם בהגדרה המקלה ביותר בשמאל, הורדו מסדר היום. ציבור אוהבי ארץ ישראל והציבור ההגון בישראל - הרוב הגודל של אזרחי המדינה - לא יעבור לסדר היום על הפגיעה הבוטה בזכות בסיסית של חצי מיליון תושבי יו"ש".