ח"כ אוהד טל (הציונות הדתית) הדף הבוקר (חמישי) את הביקורת הקשה שמופנית כלפי הממשלה בעקבות הטיפול הלקוי בתושבי הדרום אחרי המתקפה הרצחנית של חמאס. "לומר שהממשלה לא מתפקדת זאת אמירה מופרכת", ציין ח"כ טל בריאיון ל-ynet Live. "למעלה מ-90 חברי כנסת מכל המפלגות פועלים יחד בנושא".
תושבים רבים ביישובי עוטף עזה ובאזורים נוספים בדרום ביקרו בחריפות את התפקוד של משרד האוצר לאחר פרוץ המלחמה. בין היתר מחו בעלי עסקים וחקלאים על כך שהם לא צורפו לתוכניות הסיוע הראשוניות. טענות הופנו גם כלפי ועדת הכספים של הכנסת על התנהלות עצלה אל מול הפגיעה הכלכלית הנרחבת. רק אחרי פרסום הטענות החמורות, החל משרד האוצר לבצע כמה פעולות להקלה על תושבי הדרום.
2 צפייה בגלריה
משה גפני
משה גפני
שר האוצר סמוטריץ' ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני
(צילום: אלכס קולומויסקי, יואב דודקביץ')
ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) כתב הבוקר כי "ההתנהלות הכלכלית של הממשלה והקואליציה עד כה פשוט לא מתקבלת על הדעת. זו בושה. מאות אלפים שכירים ועצמאים לא עובדים וכרגע לא מתפרנסים. איפה הממשלה? כל מה שהיא עשתה עד כה - אישרה מענק ראשוני של 1,000 שקל לאדם למפוני העוטף. זהו. איפה ועדת הכספים? מאז פרוץ המלחמה היא התכנסה שלוש פעמים - אישור ערבות לחברות תעופה, ישיבה הצהרתית עם שר האוצר, ישיבה הצהרתית עם שר הכלכלה. זה הכול.
"לא הייתה ישיבה אתמול, לא מתכנסים היום, לא מקבלים שום החלטות. למה? אני כל יום מגיע למקומות שונים ברחבי הארץ ורואה מאות אלפי ישראלים מתנדבים ותורמים לניצחון. כל יום. למה לכל הרוחות ועדת הכספים של הכנסת לא עובדת למען האזרחים? שר האוצר הבטיח ביום שני 'תוך 24-48 שעות' לפרסם תוכנית סיוע מקיפה לעצמאים ולשכירים. בינתיים חלפו 72 שעות, איפה אתה שר האוצר? מיליוני ישראלים נמצאים באי ודאות כלכלית, ולממשלה שום דבר לא בוער".
2 צפייה בגלריה
ח"כ אוהד טל
ח"כ אוהד טל
ח"כ אוהד טל
(צילום: שמוליק דודפור)
ח"כ טל הגיב לדברים: "קודם כל, כל המשפחות כולן מלוות, גם בבתי המלון וגם בכל המקומות שאליהם פונו משפחות. האם זה מושלם? האם אין בעיות? האם זה במקום הכי טוב שיכול להיות? לא. תמיד אפשר לשפר, תמיד אפשר לתקן יותר, אבל בסך הכול המשפחות מלוות בצורה מאוד הרמטית מכל הבחינות האפשריות. היום עולה החלטת ממשלה על הקמת המנהלת שאמורה לתת את הפתרון ארוך הטווח להמשך הדרך. צריכים להודות ביושר, אף אחד לא נערך לתרחיש בסדר גודל כזה. מדינת ישראל לא יכולה לתת פתרון ביום הראשון וגם לא בשבוע הראשון".
הוא הוסיף: "האם יש לנו כבר עכשיו את כל הפתרונות לכולם? התשובה היא לא. אנחנו חיים בעולם של מציאות. אי אפשר לתת מענה מהיום להיום לכל הבעיות של כולם, שהבתים כבר יהיו בנויים והיישובים יהיו משוקמים ושקהילות יחזרו חזרה למקומותיהם. הממשלה פועלת. אם ח"כ בליאק היה היום שר האוצר או יו"ר ועדת הכספים המציאות הייתה אחרת? בוודאי שהתשובה היא לא. כולם עובדים יום ולילה, אנשים לא ישנים כדי לתת מענה לכל הבעיות הקיימות".
על רקע החשש של אזרחים רבים במדינה ממצב הביטחון, אמר ח"כ טל: "כולנו באותה סירה, כולנו אמורים לעשות את כל מה שאפשר כדי שכל מי שעדיין ישן בעמידה וכל מי שעוד לא התעורר ופקח עיניים מול המציאות, יעשה את הדבר הזה. זה מה שאנחנו עושים. יש לנו כמה זירות, יש את הזירה הדרומית, הצפונית, הזירה הפנימית בתוך ישראל והערים המעורבות. יש המון זירות שכרגע אנחנו נתונים בהן. אני הייתי אתמול כל היום בשטח בדיוק בשביל הדברים האלו".

יו"ר מפלגת העבודה ח"כ מרב מיכאלי הדגישה במשדר המיוחד של ynet Live את הקשר שלה למשפחות החטופים והתייחסה לביקורו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בישראל: "המנהיגות בישראל לא יודעת לתת לישראלים (את מה שביידן נתן). את לא רואה את ראש הממשלה לוקח אחריות ומנהיגות".
על רקע לקיחת האחריות של כמה מראשי מערכת הביטחון למחדל הטבח והשתיקה בנושא של צמרת הדרג המדיני, אמרה מיכאלי: "הקונספציה היא של הדרג המדיני, ב-100%, באחריות מלאה. אני מעל עשור חברת ועדת חוץ וביטחון. אלוהים יודעת שהייתי שותפה לממשלת השינוי כשידעתי שהמדיניות הביטחונית - אין לי דרך לשנות אותה. הדרג הצבאי עובד אצל המדיני ואסור לשכוח את זה, זו מדינה דמוקרטית. נתניהו אפשר לחמאס את החסינות הזאת, ואת ההתרחבות הזאת. זה החטא הקדמון".
יו"ר העבודה הוסיפה: "אני תמיד חושבת על האינטרס הישראלי. זה מה שמעניין אותי. הדבר היחידי שמטריד אותי - איך ישראל נשארת בטוחה ואיך אני מבטיחה את קיומה של מדינת ישראל. איך אני מבטיחה ששום דבר כזה לא יכול לקרות שוב. אין מנוס מלהבין, צריך פתרון לסכסוך, מאבק בטרור והשמדת בסיס הטרור בעזה. אני שמחה שנתניהו מבין סוף סוף שצריך לעשות את זה. אם לא יהיה פתרון, הם יקימו את זה שוב מחדש אחרי חודש. איראן תשפוך עליהם גשם של כסף".