בבית המשפט המחוזי בירושלים נמשך היום (שני) משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. תת-ניצב יואב תלם, ראש היחידה הארצית לאכיפה כלכלית בזמן חקירת תיק 4000, נחקר על ידי עו"ד אמיר טבנקין מפרקליטות מיסוי וכלכלה ולאחר מכן נחקר חקירה נגדית על ידי עורך דינם של בני הזוג אלוביץ', ז'ק חן.
בעדותו סיפר תלם שהחקירה בתיק 4000 החלה לאחר שהתקיים דיון בנושא אצל היועץ המשפטי לממשלה. "חד משמעית, בעת פתיחת החקירה היה אישור של היועמ"ש", אמר תלם. ההגנה טענה כי לא ניתן אישור רשמי של היועמ"ש לפתוח בחקירה.
3 צפייה בגלריה
 יואב תלם
 יואב תלם
"בחקירות נאמרים הרבה דברים. לא הייתה מזימה". תנ"צ תלם בבית המשפט
(צילום: רפי קוץ)
תלם נשאל על ההקלטה שפורסמה ובה הוא נשמע לכאורה מדבר עם ציפי גז, שהייתה מנהלת מחלקת חקירות מודיעין, על שימוש לא חוקי בתוכנת הריגול פגסוס בחקירותיו של שלמה פילבר, אחד מעדי המדינה בתיק 4000. בעדותו, הכחיש תלם כי קולו נשמע בהקלטה.
תלם: "אני אשמח סוף-סוף שדעתי תישמע. הייתי מעודכן ברמה שיש כוונה לעמדת האזנת סתר, גם אם לא הייתי מודע לאמצעים מסוימים". טבנקין: "עלתה טענה שאתה נשמעת משוחח עם גורמים שונים על אותם אמצעים". תלם: "הטענה הזו היא שקרית, או למצער טעות והטעיה. נאמר שאני נשמע מדבר עם ציפי גז בחדר בקרה. אמרתי לראש חטיבת הדוברות שאני לא זוכר כל שיחה אבל לא נשמע לי הגיוני. מעבירים אליי קובץ של כמה שניות, אני שומע, אני לא מזהה את הקול שלי, נשמע לי מופרך".
3 צפייה בגלריה
השלום רמלה: הוכחות: עו"ד דוד שומרון נ. עו"ד דוד ארצי
השלום רמלה: הוכחות: עו"ד דוד שומרון נ. עו"ד דוד ארצי
"הוא אמר שהוא מרגיש טוב, צלול". חפץ
(צילום: יריב כץ)
בעדותו אמר תלם שהוא חשב שלא הופעל לחץ חריג על פילבר. "לא מוכר לי לחץ חריג או פסול על פילבר. חקירה זה לא דבר נעים אבל אפשר לראות את תיעוד החקירה, להתרשם מאופייה ולשאול את דעתו של העד", הוא אמר.
תלם נשאל האם החוקרים סימנו מראש עדי מדינה פוטנציאליים. "ראינו בניר חפץ חוליה שאנחנו מעוניינים שהיא תספר את הסיפור מתוך הבנה שהיא חוליה שיכולה לדבר. לא זוכר שסימנו את פילבר מראש. בסוף צריך פה שידבר, שיספר את הסיפור העברייני", השיב תלם.
חן: "היו שלוש אופציות לעדי מדינה, חפץ, פילבר ואלוביץ'. עדי מדינה נגד מי? נניח שאול אלוביץ' יהיה עד מדינה נגד מי?". תלם: "נגד ראש הממשלה נתניהו ומעורבים נוספים, אולי מנכ"ל משרד התקשורת. עוזרים למיניהם שאולי גם היו חלק מהסיפור של המעורבות בין וואלה לנושא הרגולטורי. שורה של מעורבים".
3 צפייה בגלריה
שלמה פילבר
שלמה פילבר
"לא זוכר שסימנו אותו מראש". פילבר
(צילום: יואב דודקביץ')
חן טען שהחוקרים בחרו להפוך את החקירה לגלויה במועד שבו ראש הממשלה נתניהו שהה בחו"ל כדי להפעיל לחץ על החשודים האחרים שנחקרו. "למה אמרתם לחשודים שחפץ יכול להתענות בחקירות בזמן שראש הממשלה בחו"ל?", שאל חן. תלם השיב: "לא רואה פסול באמירה כזאת. ראש הממשלה היה בחו"ל. תיאמנו מראש את החקירה. אני לא זוכר שהוא היה בגרמניה. במסגרת חקירות של הרבה מועמדים (לעד מדינה – ג"כ) ונאמרים הרבה דברים. לא הייתה פה מזימה".
תלם התייחס גם לתנאי המעצר של חפץ בזמן שנחקר. "חקירה זה לא נעים, בטח בתנאי מעצר ששוללים חירות, השיקולים למעצר ובהארכת מעצר הם שיקולי החקירה למזער שיבוש", אמר תלם. "חפץ דיבר על פשפשים. אני חושב שזה השפיע עליו מאוד בשלבים מסוימים של החקירה, התנאים והגירוד. הרעיון הוא לאזן בין הבנה לגבי המצוקה הרפואית של הנחקר לבין טקטיקות של נחקרים. בשלב שהוא מבקש לדבר לגבי שיתוף פעולה, הוא אמר שהוא מרגיש טוב, צלול, הכדורים עוזרים".
עו"ד חן שאל את תלם על יום שבו נעצרו בני הזוג אלוביץ'. לדברי הסנגור, "אתה בוודאי ידעת שחוץ משני הצווים שהתירו לכם לקחת מסמכים ומחשבים, בבית עצמו תפסתם רכוש. חפצי אומנות ותכשיטים". תלם: "בהחלט הייתה כוונה לתפוס רכוש בתוך הבית".
חן: "תגיד לי איך להוריד טבעות נישואים מידיהם של בני הזוג אלוביץ' כפוף לצו? האם חשבתם שטבעות נישואים זה מסמך או חפץ הדרוש לחקירה? האם חשבתם שתמונות אומנות שהורדתם מהקיר הם מסמך או חפץ הדרוש לחקירה?"
תלם: "לא".
חן: "האם חשבת, כמי שאחראי על החקירה, להוריד עגילים זה מסמך או חפץ הקשורים לחקירה?
תלם: "לא".
אחר כך קצין המשטרה הוסיף: "גם אם הנוסח פה היה מדבר באופן ספציפי על תכשיטים, אני ממש לא מתלהב מהפעולה הזאת. היא לא נחוצה. כמי שאחראי על החוקרים, לא היה צריך לעשות את זה. אני אומר את הדברים".