כמעט שבועיים חלפו מאז שהצוות לטיפול במגפות (צט"מ), גוף המומחים המייעץ למשרד הבריאות, המליץ לתת את החיסון הרביעי נגד נגיף הקורונה לבני 60 ומעלה – ורק אמש (יום א') ניתן האישור לכך מצד מנכ"ל המשרד פרופ' נחמן אש. ראש הממשלה נפתלי בנט, שהצהיר על המהלך מעט לפני החתימה על הצו שמרחיב את המבצע, הצהיר כי המטרה היא להגן על הפגיעים ביותר, "עם שכבת הגנה נוספת", והדגיש כי הוא התקבל מתוך שיקול מקצועי גרידא.
2 צפייה בגלריה
מתחסנים במנה רביעית לקורונה
מתחסנים במנה רביעית לקורונה
מכינים את המזרק לקראת החיסון הרביעי, בשבוע שעבר
(צילום: רויטרס)

ישראל, נזכיר, היא הראשונה בעולם שמעניקה לאזרחיה את החיסון הרביעי, ואחרי ההחלטה אמש הוא ניתן רק לבני 60 ומעלה, לצוותים הרפואיים ולמדוכאי חיסון. החיסון הרביעי יינתן בתנאי שחלפו ארבעה חודשים ממועד קבלת מנת החיסון השלישית. אז מה חושבים המומחים על המהלך? בשיחה עם ynet הביעו שלושה מהם הסכמה מוחלטת עמו, וחלקם סבור שגם דחיית ההחלטה – כשברקע ההתפשטות הדרמטית של זן האומיקרון בישראל – הייתה מוצדקת.
פרופ' רן בליצר, ראש מערך החדשנות בשירותי בריאות כללית וראש קבינט המומחים ב"מגן ישראל", הסביר כי המטרה של החיסון הרביעי היא לא למנוע את הזינוק במספר הנדבקים. "מטרת החיסון הרביעי היא להקטין את ההשלכות של הגל הנוכחי ההולך וגדל של האומיקרון על התחלואה הקשה באוכלוסיות הפגיעות לה ביותר", אמר.
לדבריו, "יש עדויות ברורות לכך שיש דעיכה ברמת ההגנה שמקנה החיסון השלישי וגם ירידה ברמת הנוגדנים. זה מתבטא בירידה שהיא כבר מדידה בהגנה מהדבקה וממחלה עם תסמינים קלים, ואת זה כבר ראינו בנתונים הן של משרד הבריאות והן של כללית. המספרים בשלב זה עדיין קטנים מדי בשביל לקבוע אם ועד כמה התרחשה דעיכה גם בהגנה ממחלה קשה, ואני מעריך שבשבועות הקרובים יצטברו הנתונים כדי להדגים גם את זה באופן כמותי".
2 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בית חולים בילינסון
מחלקת קורונה בית חולים בילינסון
מחלקת קורונה בבית חולים בילינסון. "ההחלטה נובעת מהכרח - הגל מתפשט במהירות"
(צילום: רויטרס)
החיסון, הוא מעריך, לא יוצע בזמן הקרוב לכלל האוכלוסייה. "משרד הבריאות נדרש כרגע לקבל החלטות על אף חוסרים משמעותיים במידע, והיעדר תוצאות מבוססות מניסויים קליניים. זה מייצר קושי גדול להכריע בעד החיסון, וההחלטה לאפשר אותו כבר כעת למי שמעוניין בגילאים המבוגרים נובעת להבנתי מכורח שקשור למהירות הגדולה בה הגל מתפשט. עדויות ראשונות שמגיעות מעולם מעידות שעדיין יש שיעור משמעותי של אשפוזים, גם אם בשיעור קטן פי שלושה מאשר בדלתא, מה שאומר שאם מספר הנדבקים יהיה כה גדול ומהיר כפי שצופים, מספר האשפוזים הכולל יהיה גבוה בהתאם.
"משרד הבריאות נדרש לאיזון סיכונים, והמחשבה לא לאפשר למי שמעוניין לקבל את החיסון ולהגן על עצמו בקבוצה כה פגיעה – הופכת בעייתית", הוסיף פרופ' בליצר. "חשוב מאוד לשקף לאוכלוסייה את השיקולים, את מה שידוע לנו ובעיקר – מה לא יודעים. הגל מגיע כל כך מהר, שעד שנלמד אותו יהיה מאוחר מדי. למי שמעוניין להגן על עצמו יש כעת אפשרות להתחסן, אבל לא תהיה השלכה לכך לגבי התו הירוק. במצב הזה, ועם כל מגבלות היעדר המידע, אני מאמין שמבוגרים רבים לא יחכו לראות את ההשלכות של הגל אלא יעדיפו להגיע אליו עם חיסון רביעי. אני כלל לא בטוח שזה יהיה המצב לגבי עובדי בריאות, ואכן התמריץ עבורם לא להמתין קטן הרבה יותר".
פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן, טען כי מתן חיסון רביעי לבני 60 ומעלה הוא מהלך שמאפשר לתת לאנשים בחירה נוספת. "אין מחקר שמראה את היעילות של החיסון הרביעי עדיין. הוא לא יצליח למנוע את הזינוק בתחלואה כי זה רק לבני שישים ומעלה. המטרה העיקרית שלו זה למנוע תחלואה קשה אבל זו לא מניעת הדבקה. זה בלתי אפשרי".

לדבריו, "אש חיכה והוא עשה את הצעד הנכון – כי בסופו של דבר אין יותר מדי נתונים ואם מסתכלים על המספרים עד עכשיו, רואים ששלוש מנות של חיסון מגינות בצורה מצוינת נגד מחלה קשה. עם הזמן תהיה כנראה דעיכה של השלוש מנות, ורוצים להגן על אוכלוסיות חלשות. שלוש מנות לא מונעות הדבקה – אך עדיין מגנות מפני מחלה קשה. עם התחלואה המתעצמת של האומיקרון יש חשש שמספר החולים הקשים יעלה. מאחר שבדרך כלל רוב החולים הקשים מגיעים מהשכבה של 60+, יש תקווה שמנה רביעית לאוכלוסיות האלה תוכל לעכב עוד יותר ולאורך יותר זמן סיבוכי קורונה".
"אין יותר מדי מידע כרגע לגבי יעילות אבל סביר שמנה רביעית תחזיר אצל הרבה אנשים את רמת הנוגדנים לרמה גבוהה יותר ממה שהיא כרגע", אמר פרופ' כהן. "חלק מהחשיבה היא שאין 'יותר מדי מה להפסיד' כי לפי נתונים ראשוניים, נראה שרוב תופעות הלוואי בניסוי המבוצע בשיבא דומות לאלו שנצפו במנה 3. אני מעריך שבשבועות הקרובים ייאסף בארץ מידע קצת יותר רחב על הבטיחות והיעילות של מנה 4. בכל מקרה, מטרת מנה 4 היא בעיקר הגנה, ואין בשלב זה בכוחה למנוע את התפשטות האומיקרון גם בגלל שהוא מתפשט בקצב מהיר – וגם בגלל שרק לחלק קטן מהאוכלוסייה תהיה אפשרות להתחסן עם המנה הרביעית".
פרופ' דורון גזית, מצוות ניטור התחלואה של האוניברסיטה העברית בירושלים, טוען כי החיסון הרביעי לא יכול למנוע גל חמישי, אלא להגן על הפגיעים יותר טוב מפני תחלואה קשה. "החיסון לא יכול להקטין את ההדבקות. היו ועדיין יש התלבטות לגבי החיסון הרביעי, האם הוא הכרחי או לא, ולכן סביר שההחלטה התקבלה ברגע שחושבים שזה מצב חירום. לא בהכרח כל חצי שנה נצטרך לקחת חיסון. יכול להיות שיש אנשים פגיעים שיצטרכו לקבל את זה בתדירות גבוהה אבל זה ממש מוקדם להגיד".
פורסם לראשונה: 23:51, 02.01.22