אתמול (רביעי) אישרו גורמים אוקראיניים רשמיים שהצבא הרוסי כבש את עיר הנמל האסטרטגית חרסון בדרום המדינה. קובי שטרן, ישראלי לשעבר המתגורר בעיר כבר 20 שנה, סיפר הבוקר לאולפן ynet: "העיר אכן נכבשה, אבל לא רואים חיילים רוסים ברחובות. כנראה שהם כיתרו את חרסון, אבל כרגע הם לא נמצאים במרכז העיר".
על המתרחש בעיר הבוקר הוא אמר: "הבנתי אתמול שהייתה שיחה בין הכוחות הרוסיים לבין ראש העיר, והוסכם שהתושבים מהיום יתחילו לצאת מן הבתים, ואכן כך קרה. יש הרבה אנשים כרגע שעומדים בתור ללחם, לדברים הבסיסיים ביותר. מאשרים פה ללכת ביחידים או בזוגות או בזוגות. כלי רכב יכולים לנסוע במהירות נמוכה מאוד".
1 צפייה בגלריה
כלי רכב צבאיים בחרסון
כלי רכב צבאיים בחרסון
(צילום: רויטרס)
- אתה לא מפחד להישאר כרגע בעיר בסיטואציה הזאת? "הפחד הגדול היה בשלושת הימים הראשונים, כשהפגיזו אותנו. הפצצות נפלו לא רחוק מהבית. כשהם התחילו להיכנס לתוך העיר ראינו ברשתות החברתיות הרבה מאוד הרוגים ולא היה מי שיאסוף אותם משם".
- ניסית באיזשהו שלב להימלט? "אתה לא יכול להימלט, אתה מכותר. אם היית יוצא - היו יורים בך. למה לא ברחנו? הדבר הראשון שהיית צריך לעשות זה להיכנס לתחנת דלק, אבל היה תור שלך 800 מטר של מכוניות. ואם הייתי ממלא גלון – לאן הייתי מגיע? זה לא ישראל. עד אודסה או עד קייב זה 700 ק"מ. אנשים שכבר יצאו עם מכוניות נתקעו 6-5 ימים ברחובות. מדברים רק על אלה שהצליחו להגיע לגבול, אבל פי 100 נשארו תקועים".

איתן עדי, עו"ד ישראלי שעובד בחמשת החודשים האחרונים בעיר הנמל אודסה שלחוף הים השחור, הוסיף במשדר מאולפן ynet: "אני מנסה לצאת ומחכה שתהיה רגיעה. המצב פה די מתוח. אנחנו לא שומעים הפצצות אבל יש בלילה עוצר ויריות מדי פעם ליד הבית ואזעקות בנות חמש דקות.
"ניסיתי פעמיים לצאת מאודסה. בפעם הראשונה נהרגו 18 בני אדם ליד הגבול, בפעם השנייה שניסיתי הקדימו את העוצר. אני לא רוצה להתגרות במזל שלי כרגע. כרגע אני נמצא במקום שהוא מבחינתי די בטוח. אני מחכה שתהיה הפסקת אש ואני פשוט אצא מהמקום הזה".