ועדת החוץ והביטחון של הכנסת התכנסה הבוקר (רביעי) לדיון חסוי בנושא "מוכנות צה"ל לביצוע משימותיו בשגרה ובחירום", בצל משבר הכשירות בצבא, ממנו מזהירים בכירי מערכת הביטחון בשבועות האחרונים. בדיון עלה כי החשש העיקרי כעת הוא מירידה בכשירות בחיל האוויר והמודיעין, ופחות בגדודי החי"ר של הצבא.
2 צפייה בגלריה
הרצי הלוי
הרצי הלוי
הרצי הלוי
(צילום: דובר צה"ל)
בדיון המשותף גם לוועדת המשנה לתפיסת הביטחון ובניין הכוח, שבו השתתפו בכירים בצה"ל, נמסר לחברי הכנסת "דיווח מפורט" בנוגע לכשירות הצבא "אל מול הצרכים הקיימים והעתידיים".
במסגרת הדיון החסוי עלתה השאלה כיצד תשפיע בעתיד המחלוקת הציבורית הקשה סביב המהפכה המשפטית על כשירות הצבא. בחודש שעבר, נזכיר, הזהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו רגע לפני אישורו הסופי של החוק לביטול עילת הסבירות, מ"סרבנות", כלשונו, בצד אחד - שתוביל לדבריו ל"סרבנות בצד השני".
בנוסף, במהלך הדיון היום עלתה "התייחסות באשר לטיפול באי-התייצבות לשירות פעיל". בכירי צה"ל טענו בפני חברי הכנסת כי "התופעה מטופלת והוצגו הצעדים למניעת התרחבותה".
2 צפייה בגלריה
יואב גלנט בשיחה עם טייסי חיל האוויר בבסיס רמון
יואב גלנט בשיחה עם טייסי חיל האוויר בבסיס רמון
הזהיר מפגיעה בצה"ל. גלנט עם מפקד חיל האוויר, אתמול
(צילום: אריאל חרמוני)
לפי גורמים שנכחו בדיון, בכירי הצבא הציגו פירוט של איזה מערך נמצא בכשירות טובה יותר ואיזה פחות, והביעו דאגה רבה מירידה בכשירות. בדיון נאמר כי צה"ל כשיר היום לבצע את משימותיו, אך קיימת ירידה כזו בעיקר בחיל האוויר ובמודיעין, ופחות בגדודי החי"ר. בכירי צה"ל הסבירו כי רבים מהמתנדבים פשוט אומרים כי כרגע "לא מתאים להם להגיע למילואים".
לדברי הגורמים, נדמה כי כל שבוע שעובר והמהפכה המשפטית ממשיכה, התופעה מתרחבת, והמחיר שישלם צה"ל יהיה יותר כבד. במהלך הדיון הוצגו כאמור פתרונות של צה"ל לטיפול באי ההתייצבות, שעסקו בעיקר בשיח שמתקיים בין המפקדים לאנשי המילואים - שבו הם מסבירים להם מדוע צריך להמשיך לשרת בצבא חרף המחלוקת הפוליטית, ולהותיר את צה"ל מחוץ לסערה בימים אלה.
בנוסף, ואחרי המתקפה על הרמטכ"ל בימים האחרונים, שוב הזכירו בכירי הצבא בדיון שכאשר שרים או ח"כים בקואליציה תוקפים את צה"ל, הדבר פוגע במוטיבציה ובלכידות, מה שמוביל ליותר סירובים.
אתמול ערך שר הביטחון יואב גלנט שיחה עם טייסי מילואים וטייסים בשירות סדיר במהלך ביקור שערך בבסיס "רמון" של חיל האוויר - והזהיר שוב מפגיעה בצה"ל בצל המחאה נגד המהפכה המשפטית. "החומה הנקראת חיל האוויר חזקה, אך קטנה. כל לבנה שנופלת מערערת את יציבות החומה, ולכן, אין לנו את הפריבילגיה שלא להתייצב למשימות, ביטחון המדינה גדול יותר מכולנו. פועל כדי לשמור על החוסן הלאומי ולהוציא את צה"ל מתוך המחלוקת הפוליטית", אמר.
ביום ראשון קיים נתניהו דיונים ביטחוניים בקריה בתל אביב - בהשתתפות שר הביטחון יואב גלנט - ופגש את הרמטכ"ל הרצי הלוי, ודן איתו בין היתר בנושאים הנוגעים לכשירת צה"ל. הוא אף שוחח בטלפון עם שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, שהיה באותה עת בחופשה בחו"ל. מלשכת ראש הממשלה נמסר אז כי גלנט והלוי הציגו לנתניהו את תמונת מצב הכשירות של צה"ל, וכן ציינו את הפעולות הנעשות בשטח. נתניהו הביע את התנגדותו לשירות מילואים על-תנאי, ומשתתפי הדיון - בהם גם ראש המטה לביטחון לאומי (מל"ל) צחי הנגבי, מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר וראש אמ"ן - הסכימו כי יש להשאיר את המחלוקות הפוליטיות מחוץ לצבא.
ביום שישי הודה מפקד חיל האוויר, האלוף תומר בר, בשיחה עם כ-60 קצינים וטייסים בבסיס הקריה כי יש פגיעה מתוחמת בכשירות צה"ל, בעיקר בחיל האוויר. לפי רוח דבריו, הפגיעה המשמעותית ביותר היא אכן בחיל האוויר, שהוא מפקדו, אך לא ניתן לדעת אם בעוד חודש תהיה פגיעה גדולה יותר.