גאזי סעב (53) מתמודד לבחירות לרשות המקומית אבו סנאן שנרצח אמש (שלישי) יחד עם עוד שלושה קרובי משפחתו ביישוב, היה סרן בצה"ל ושירת בלבנון לפני שעבר לשרת כמפקד מעברים במג"ב ירושלים, משם השתחרר בדרגת רב-פקד ובתקן סגן-ניצב. קרובי משפחתו סיפרו: "הנרצחים היו אנשים מכובדים עם שם טוב ורקע מכובד, הם עבדו לפרנסתם. לא מאמינים שדבר כזה קרה אצלנו בחברה הדרוזית".
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי, שהגיע לזירת הרצח, אמר כי "אנחנו פה אחרי אירוע טרגי קשה, המשך של טרור הדמים הפלילי בחברה הערבית. האירוע כרגע בראשית החקירה, אנחנו עדיין אוספים ממצאים בזירה. זהו תוצר של סכסוך בין ארגוני פשיעה ומאבקי שליטה. משטרת ישראל מושקעת כולה בפעילות במגזר הערבי בתוך היישובים, עם כל הכוחות וכל היחידות. יש יותר מ-140 סכסוכים מדממים שבל רגע נתון יכולים לגבות קורבנות. נעשה כל שביכולתנו על מנת לסכל את טרור הדמים". הוא הוסיף כי "מהנתונים שברשותנו עולה כי אין קשר בין הרצח לבין הבחירות המקומיות".
5 צפייה בגלריה
שלישים של אמיר סעב, זוהיר סעב, גאזי סעב
שלישים של אמיר סעב, זוהיר סעב, גאזי סעב
אמיר, גאזי וזהר. שלושה מהנרצחים
(מתוך פייסבוק)
5 צפייה בגלריה
מפכ"ל המשטרה בזירה באבו סנאן
מפכ"ל המשטרה בזירה באבו סנאן
המפכ"ל בזירה
(צילום: דוברות המשטרה)

במהלך הלילה מסרו מנהיגה הרוחני של העדה הדרוזית, השייח מואפק טריף, פורום ראשי הרשויות הדרוזיות וחברי הכנסת בני העדה, כי "ראשי העדה מכריזים על שביתה במוסדות הרשמיים ביישובים הדרוזים היום, כאקט מחאתי על מחדלי המשטרה והממשלה באכיפת החוק והביטחון האישי". לפי ההודעה, "העדה הדרוזית מגנה בתוקף את מעשה הטבח באבו סנאן ומטילה את האחריות על היעדר הביטחון ביישובים בצפון הארץ על המשטרה והממשלה".
עוד צוין בהודעה כי "מעשי הרצח והפשיעה הינם דוגמה חיה להיעדר משילות למול השתלטות הטרור הפלילי על הנעשה ברחוב, ללא כל אבחנה בין מגזרים או יישובים. הפשע המאורגן הפך לשליט ללא עוררין. העדה הדרוזית פונה לראש הממשלה ודורשת צעדים מיידיים להפסקת מעשי הרצח והאלימות הפושה. רק צעדים רציניים, מיידיים ונוקשים יחזירו את הביטחון ליישובים ולתושבים".
אשתו של גאזי היא בעלת תואר פרופסורה בחינוך וסגנית מנהל חטיבת הביניים ביישוב. תושב הכפר סיפר: "זה בית ברמה גבוהה, ילדים טובים ומחונכים מאוד. בחיים לא התעסקו בפלילים. כל אחד מאיתנו היה יכול למצוא עצמו הקורבן למעשה הטבח הזה. הרוצח עשה פה טבח. ירה לכולם בראש. איבדנו פה את הביטחון".
5 צפייה בגלריה
הזירה באבו סנאן
הזירה באבו סנאן
הזירה באבו סנאן
5 צפייה בגלריה
הזירה באבו סנאן
הזירה באבו סנאן
(צילום: שרון צור)
יחד עם גאזי נרצחו עוד שלושה - זהר סעב (45), אמיר סעב (28) וחלבי סלמאן (63). זהר סעב שירת ביחידת המסתערבים (ימ"ס) לפני כשני עשורים, והיה מראשוני היחידה. התושבים מספרים כי השלושה הגיעו מרקע נורמטיבי. סלמאן עבד במטע זיתים והתעסק בחקלאות. אמיר סעב, הצעיר מבין הנרצחים, היה בעל השטח החקלאי שבו הארבעה נורו למוות. הוא התחתן לפני שנה, אז גם נפטר אחיו הקטן ממחלה קשה.
בזירת הרצח התפתחו מהומות ענק, כשפורעים יידו אבנים לעבר כוחות המשטרה שהגיעו למקום. הגישה לזירת הרצח נחסמה. האירוע מגיע פחות מיממה לאחר שמנכ"ל עיריית טירה עבד אלרחמן קשוע נרצח ביריות בעיר. בעקבות הרצח נתניהו יכנס היום לדיון מיוחד את ועדת המשנה למלחמה בפשיעה בחברה הערבית.
שוטרים וחובשים בזירה סיפרו כי כשהגיעו התקבלו ביידויי אבנים ונאלצו להמתין עד להגעת כוחות מתוגברים: "התושבים כאן היו בסערת נפשות גדולה מאוד, הם לא התכוונו לפגוע בנו אלא כעסו. חיכינו עד שיירגע כאן ונוכל להיכנס בצורה בטוחה", סיפר אחד השוטרים.
5 צפייה בגלריה
פוסט בפייסבוק של גאזי סעב על האלימות בחברה הערבית
פוסט בפייסבוק של גאזי סעב על האלימות בחברה הערבית
"אנו מקווים שהאלימות תיעלם מכפרינו". הפוסט של סעב
(מתוך פייסבוק)
הארבעה היו בשטח חקלאי אצל חברם, כשהגיע רעול פנים שירה לעברם מטווח אפס. עם הדיווחים על האירוע, הוקפצו למרכז הרפואי גליל בנהריה כוחות רבים של משטרה ויס"מ כדי להגן על הצוותים הרפואיים והשוהים במקום, ולמנוע התפרעויות מצד מלווי הפצועים. בשל המתיחות הגבוהה הגופות יועברו לבית החולים רמב"ם בחיפה ולא לנהריה.
המשטרה בוחנת מספר כיווני החקירה - אך שוללת את האפשרות שהרצח קשור לבחירות. נבדק גם החשד שמדובר בסכסוך בין ארגוני פשע, שכן אופי הפעולה נראה מתאים לסכסוכים בין הארגונים השונים, שכבר גבו בעבר מספר קורבנות בבת אחת - כמו הרצח ביפיע בחודש יוני האחרון.
גאזי סעב, אגב, כתב לפני כחודש בחשבון הפייסבוק שלו כי "לאחרונה, חלה הסלמה יוצאת דופן באלימות ובפשיעה בכפרים שלנו. מעשי אלימות אלו חצו כל גבול ואנחנו לא יכולים לשתוק עוד". סעב קרא: "תפסיקו את האלימות, אנו מאוד עצובים על מה שקורה בארצנו האהובה. אל תנהגו באלימות כי אין סיבה להרוג, יש דרכים אחרות להתמודד". עוד כתב המועמד שנרצח אמש: "אנו מקווים שהאלימות תיעלם מכפרינו".
פורסם לראשונה: 22:16, 22.08.23