ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הלילה (ראשון) הודעת תמיכה בשר האוצר בצלאל סמוטריץ', שאמר כי "צריך למחוק את חווארה" - ועורר סערה. "חשוב ששר האוצר סמוטריץ' הבהיר שלא הייתה לו שום כוונה לפגיעה בחפים מפשע או לענישה קולקטיבית. אני מכיר את עמדותיו והן השתקפו בהבהרתו. אף אחד מאיתנו לא חף מטעויות, כולל לא דיפלומטים זרים", כתב נתניהו בהודעה שפרסם אחרי חצות, ובה עקץ את שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס.
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים במשרד האוצר
מסיבת עיתונאים במשרד האוצר
"לא התכוונתי למחוק את הכפר חווארה". סמוטריץ'
(צילום: רפי קוץ)
נתניהו הוסיף כי "המדיניות של ישראל ברורה: להילחם בתקיפות בטרוריסטים ובתומכי טרור, להימנע מפגיעה בחפים מפשע ומענישה קולקטיבית. עד לרגע זה הרשות הפלסטינית לא גינתה את רצח שני האחים הנפלאים, יגל והלל יניב ז"ל, וצר לי שיש בקהילה הבינלאומית מי שמיהרו לגנות את ישראל אך עדיין לא דרשו גינוי נדרש זה מהרשות הפלסטינית".
בהודעה דומה שפרסם באנגלית, השמיט נתניהו את העקיצה לשגריר. "לכולנו חשוב לפעול כדי להפחית את גובה הלהבות. זה כולל התבטאות בתוקף נגד הצהרות בלתי הולמות ואפילו תיקון ההצהרות שלנו כשאנחנו טועים או כשהמילים שלנו הוצאו מהקשרן", אמר נתניהו בהודעתו באנגלית. "לכן אני רוצה להודות לשר בצלאל סמוטריץ' על שהבהיר שבחירת המילים שלו לגבי חווארה בעקבות רצח האחים יניב הייתה בלתי הולמת וכי הוא מתנגד בתוקף לפגיעה מכוונת באזרחים חפים מפשע".
נתניהו הוסיף כי "בזמן שהשר סמוטריץ' הבהיר את עמדתו, אני עדיין מחכה לשמוע גינוי מהרשות הפלסטינית על רצח האחים יניב. ישראל מחכה שהקהילה הבינלאומית תתעקש שהרשות תגנה את הפיגוע הזה. לא רק שהיא לא עשתה זאת, היא ממשיכה להעלים עין מההסתה המשתוללת של הרשות הפלסטינית, למחזה המגעיל של פלסטינים המחלקים ממתקים לחגיגת פיגועי הטרור נגד יהודים וממדיניות הרשות הרשמית לשלם למחבלים כדי שירצחו יהודים. שתיקת הקהילה הבינלאומית מול התמיכה הפלסטינית בטרור חייבת סוף סוף להסתיים".
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"מכיר את עמדותיו והן השתקפו בהבהרתו". נתניהו
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
כרזה להפגנה מתוכננת נגד שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בניו יורק
כרזה להפגנה מתוכננת נגד שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בניו יורק
כרזה לקראת ההפגנה המתוכננת מול הכנס של סמוטריץ' בוושינגטון
סמוטריץ' יגיע היום לוושינגטון לראשונה מאז שמונה לתפקידו בממשלה החדשה, ובארה"ב כבר הודיעו כי אנשי ממשל ביידן לא יפגשו אותו בוושינגטון. אמש אמרו בכירים אמריקנים כי משרד החוץ בארה"ב שוקל למנוע את כניסתו של סמוטריץ' למדינה בעקבות דבריו. במקביל יש לחצים כבדים על הבונדס, שבכנס שלו בוושינגטון אמור לנאום סמוטריץ', לבטל את הזמנתו של שר האוצר כדי למנוע את המבוכה. בנוסף, UnXeptable - תנועת המחאה של הישראלים בארצות הברית - מארגנת הפגנה מחוץ לכנס שבו ינאם סמוטריץ' בוושינגטון, ב-12 במרץ.
הסערה החלה בתחילת השבוע שעבר, אחרי רצח האחים הלל ויגל יניב מהר ברכה בחווארה, כשסמוטריץ' שעשה "לייק" לציוץ של סגן ראש מועצת שומרון דוד בן ציון שבו כתב "את הכפר חווארה צריך למחוק היום" בזמן שמתפרעים יהודים הציתו בתים וכלי רכב בעיירה הפלסטינית. ביום רביעי נשאל סמוטריץ' על תמיכתו בפוסט של סגן ראש מועצת שומרון, ואמר: "למה עשיתי לייק לציוץ? כיוון שאני חושב שאת הכפר חווארה צריך למחוק". אחר כך אמר שר האוצר: "המדינה היא זו שצריכה למחוק את חווארה".
4 צפייה בגלריה
שגריר ארה"ב, טום ניידס בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
שגריר ארה"ב, טום ניידס בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
הכחיש את הציטוט שיוחס לו. ניידס
(צילום: עמית שאבי)
סמוטריץ' עצמו פרסם כבר שתי הבהרות לדבריו ומנסה להוריד את גובה הלהבות. ביום רביעי ניסה סמוטריץ' להסביר בציוץ: "בדבריי לא התכוונתי למחוק את הכפר חווארה אלא רק לפעול באופן ממוקד נגד המחבלים ותומכי הטרור בתוכו ולגבות מהם מחיר כבד כדי להשיב את הביטחון לתושבי האזור".
אמש הוא התייחס לדיווח לפיו שגריר ארה"ב ניידס אמר כי הוא "היה רוצה לזרוק את סמוטריץ' מהמטוס" - ציטוט שניידס הכחיש שאמר, וכתב בטוויטר: "אני משוכנע ששגריר ארה"ב לא התכוון להסית להרג שלי כשהוא אמר שצריך לזרוק אותי מהמטוס, בדיוק כפי שאני לא התכוונתי לפגיעה בחפים מפשע כשאמרתי שצריך למחוק את חווארה. אנשים משתמשים לפעמים בביטויים קשים שהם לא מתכוונים אליהם כפשוטם כדי להעביר מסר חריף. זה קורה לכולם".