דובר צה"ל אישר הערב (יום שבת) כי סמל ליה בן נון וסמ"ר אורי יצחק אילוז, לוחמי חי"ר גבולות בגדוד ברדלס, יצרו קשר בפעם האחרונה סמוך לשעה 04:15, ובשעה 09:00 - כמעט חמש שעות לאחר מכן - אותרו גופותיהם בגבול מצרים, אחרי שנורו למוות על-ידי השוטר המצרי. להערכת צה"ל, המחבל ירה בלוחמים סביב השעה 06:30.
השניים נמצאו מטרים ספורים זה מזה בעמדה שבה שמרו, ולא עשרות מטרים כפי שהעריכו בצה"ל תחילה. ממצאי התחקיר הראשוני מעידים שהם לא הספיקו לירות מנשקם לעבר המחבל. בישראל מתחזקת ההערכה שהמחבל פעל לבד ולא היה קשור לארגון טרור.

פיגוע בגבול מצרים - דיווחים נוספים

6 צפייה בגלריה
 מימין לשמאל: ליה בן נון, אורי יצחק אילוז ואוהד דהן
 מימין לשמאל: ליה בן נון, אורי יצחק אילוז ואוהד דהן
מימין לשמאל: ליה בן נון, אורי יצחק אילוז ואוהד דהן
(צילום: דובר צה"ל)
6 צפייה בגלריה
הר חריף
הר חריף
הר חריף, היום
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
תיעוד זירת האירוע בגבול מצרים ותחקיר הרטמכ"ל הרצי הלוי
תיעוד זירת האירוע בגבול מצרים ותחקיר הרטמכ"ל הרצי הלוי
העמדה שבה שמרו הלוחמים
הברחת הסמים שקדמה לתקרית, לפי דובר צה"ל, התרחשה בשעה 02:30 כשלושה ק"מ מזירת האירוע. כחלק מהיערכות לסיכול ההברחה נפרסו כוחות בפריסה הדדית במרחק זה מזה, ובהם גם ליה ואורי יצחק. כאמור, ב-04:15 הם יצרו קשר, ורק סמוך לשעה 09:00 הגיעה מפקדת המחלקה לנקודה ומצאה אותם ירויים - והוכרז אירוע טרור.
"השתמשנו ברחפן לאתר דמות חשודה ק"מ וחצי בתוך שטח ישראל, שהתבררה בהמשך כמחבל", סיפר דובר צה"ל. לדבריו, החיישנים של התצפיות "היו אמורים להתריע על החדירה, ואנחנו מתחקרים להבין למה זה לא קרה". דובר צה"ל ציין כי "יש בגדר כמה מעברים קטנים ובטיחותיים לחירום, והמחבל עבר דרך אחר מהם. נתחקר כדי לשפר זאת. חלק מהמעברים הללו מתואמים עם המצרים".
בהמשך, במהלך הסריקות אחריו וחילופי האש מול המחבל, נהרג גם סמל-ראשון אוהד דהן. הוא היה חלק מכוח קרקל שסרק אחר המחבל - ונורה למוות בחילופי האש איתו. "הלוחמים והמפקדים בכוח חתרו למגע, ירו והרגו את המחבל", נמסר מהצבא.

6 צפייה בגלריה
הר חריף
הר חריף
מקום התקרית
שר הביטחון יואב גלנט שוחח בערב עם שר ההגנה המצרי, רב-אלוף מוחמד אחמד זכי. מלשכתו נמסר כי גלנט "הביע את הערכתו למחויבות שר ההגנה המצרי לחקירה משותפת של פרטי האירוע החמור, והדגיש את חשיבות שיתוף הפעולה בחקירת הפיגוע למניעת מקרים נוספים בעתיד". בנוסף, נמסר כי "שר הביטחון גלנט אמר לשר ההגנה המצרי כי מערכת היחסים בין ישראל למצרים חשובה מאוד לשתי המדינות, וכי על שני הצדדים לוודא שהאירוע הקשה לא יפגע במערכת היחסים הביטחוניים הטובה בין המדינות".
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "האירוע הקטלני בגבול מצרים במהלך השבת הוא חמור וחריג ויבדק עד תום. אני מבקש לשבח את כוחותינו שחתרו למגע וחיסלו את המחבל. יחד עם כל עם ישראל אני מבקש להשתתף בצער המשפחות של סמל ליה בן נון ז"ל, סמ"ר אוהד דהן ז"ל, ואורי יצחק אילוז, ולאחל החלמה לפצועים. ליבנו עם המשפחות ביגונם העומק".
גורמים ישראלים שהתייחסו לתקרית אמרו כי השאלה המרכזית שמתוחקרת כעת היא אם השוטר המצרי פעל על דעת עצמו - או שהיה חלק מארגון כמו דאעש או חמאס. "זה משמעותי מאוד", אמרו, ככל הנראה כי ייתכנו תגובות נגד מפעילי המחבל והארגון שעמד מאחוריו, אם היה כזה. "יש מגעים הדוקים עם המצרים, שהעבירו מסרים שהם מתנערים מהפעולה שלו והבהירו שלא היה כל מידע על כוונותיו".
לדברי הגורמים הישראלים, "המצרים הביעו נכונות לסייע בכל דבר בחקירה. לפי הערכות, צפויה שיחה בין גורמים מדיניים בכירים משתי המדינות". בינתיים, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי קיים תחקיר והערכת מצב בזירת האירוע לצד מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו, ומפקד אוגדה 80 תת-אלוף איציק כהן. לאחר מכן הבהיר הרמטכ"ל כי "אנחנו מתחקרים את האירוע בצורה מעמיקה, ויחד עם צבא מצרים נפיק את הלקחים הנדרשים".
מטה ההסברה הלאומי אף הבהיר לשרי הממשלה בעקבות התקרית כי "נסיבות האירוע עודן נבדקות בתחקיר שמתנהל בשיתוף פעולה הדוק ומלא עם הצבא המצרי. מדובר במקרה חריג שלא מייצג את שיתוף הפעולה הביטחוני והעשייה המשותפת לישראל ולמצרים בשמירה על הביטחון בגבול". עוד נאמר, כי "במהלך השנה סוכלו ניסיונות רבים לחדירה והברחות בגבול".

נוגה עדי, המחנכת של סמל ליה בן נון בגימנסיה הריאלית בראשון לציון, סיפרה מחוץ לביתה כי "היא הייתה ילדה מדהימה, מתוקה, מצחיקה, יפיפייה. תמיד אופטימית, תמיד עם חברות וחברים, תמיד צוחקת ותמיד מצחיקה את כולם. היא הייתה הדבק שחיבר את כל החברות ואת כל החברים, קשה להאמין שזה מה שקרה".
למיטב זיכרונה של המחנכת, כבר מכיתה י"א ידעה ליה שהיא תהיה לוחמת. "היא ידעה שתצליח, והיא הוכיחה את זה", אמרה. "היא הגיעה ביום הזיכרון האחרון לגימנסיה עם מדים ונשק, הייתה מאושרת והשוויצה באיך היא מסתדרת והולך לה טוב, וכמה טוב לה".
עדי קיבלה את ההודעה על מותה של בן נון כשהייתה בביתה, אחרי שלדבריה "מהבוקר הייתה לי תחושה לא טובה, כי ידעתי שהיא על הגבול עם מצרים וידעתי שהיא בגדוד ברדלס". לדבריה, מנהלת הגימנסיה עדכנה אותה בתקרית. "לבוגרים שלי היום אני אומרת שהשמיים הם הגבול - היא כל כך רצתה להיות לוחמת והשיגה את זה, והייתה מאושרת", אמרה המחנכת. "צריך לזכור אותה ולזכור שהיא שמחה ושהיא רצתה להיות קרבית. היא ממש רצתה להשיג את זה והייתה מאושרת שהצליחה".
שחף כץ, מסגל הפיקוד של ליה, אמרה בבכי בשיחה עם ynet: "בהתחלה היה לה מאוד קשה, כי היא רצתה להתגייס למג"ב, אבל מהר מאוד היא התאהבה וכולם התאהבו בה. היא הייתה חיילת מטורפת, מיועדת לפיקוד ועכשיו היא הייתה אמורה להתחיל קורס מ"כים. היא הייתה הלב של הפלוגה וכל הפלוגה עכשיו מרוסקת. זה פשוט בלתי נתפס. אי אפשר לעכל דבר כזה, היא הייתה תמיד עם חיוך על הפנים ותמיד הייתה חברה טובה. היא הייתה ילדה מדהימה ורק רצתה להתקדם בצבא. אני זוכרת שיחה שהיא אמרה לי כמה שהיא רוצה להיות מפקדת טובה. רק לפני שבועיים המפקד שלה העניק לה את הסיכה שלו. זו אבדה ענקית לכולם".
6 צפייה בגלריה
סמל ליה בן נון לוחמת הברדלס שנהרגה בתקרית בהר חריף
סמל ליה בן נון לוחמת הברדלס שנהרגה בתקרית בהר חריף
סמל בן נון
(מתוך טיקטוק)
6 צפייה בגלריה
סמל ראשון אוהד דהן שנהרג במהלך חילופי אש עם המחבל בהר חריף
סמל ראשון אוהד דהן שנהרג במהלך חילופי אש עם המחבל בהר חריף
סמל-ראשון דהן
(באדיבות המשפחה)
שאול דהן, דודו של סמל-ראשון אוהד דהן, אמר כי "הוא היה לוחם בנשמה ולא ויתר לעצמו. חייל מצטיין וערכי. הוא אמר, 'אם אני לא מתגייס לקרבי - אני לא מתגייס'. הוא הגן בגופו, אני בטוח בזה במאה אחוז, אתם עוד תשמעו את התחקיר ותראו שהוא הסתער והציל את המפקד והחיילים שהיו איתו".
אחד מחבריו של דהן מגדוד קרקל שוחח עם ynet וסיפר שהשניים נפגשו אתמול וקבעו לבלות גם היום. "הכרתי את אוהד לפני מספר שבועות כשהגעתי לגדוד. ראיתי אותו וישר התחברנו. זה בן אדם עם לב זהב שאכפת לו, הוא דאג לי וראיתי אותו כחבר. קמתי בבוקר בידיעה שהוא כבר לא איתנו. זה אירוע חריג ומפחיד, כולם כאן בהלם. אבל בשבילם אני רוצה להילחם".
מעיריית אופקים נמסר כי היא "אבלה וכואבת את נפילתו של הלוחם סמ"ר אוהד דהן, תושב העיר". לפי העירייה, "אוהד היקר פעל באומץ לב לאתר את המחבל המצרי שהרג שני לוחמים, לחתור למגע ולחסל אותו. עם קבלת הבשורה המרה יצאו צוותים מטעם המחלקה לשירותים קהילתיים ומינהל החינוך לבית המשפחה, והם עומדים לרשותה ככל שיידרש בשעות קשות אלו. בשם כל תושבי העיר אנו שולחים תנחומים להורים, איתן ואירה, לאחים להב ושוהם, ולכל בני המשפחה".
פורסם לראשונה: 19:54, 03.06.23