3 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
עוד מדינות בסיכון המרבי. נתב"ג
(צילום: ליהי קרופניק )

ועדת החוקה אישרה בצהריים (חמישי) את צירופן של בריטניה, גאורגיה, טורקיה וקפריסין לרשימת המדינות שנמצאות בסיכון מרבי. המשמעות: החל מהיום בחצות, לא יהיה ניתן לטוס אל אותן המדינות ללא אישור מוועדת החריגים.
כמו כן, הוועדה קיצרה משמעותית את תקנות ה"תו הירוק" שגובשו בממשלה - כך שיסתיימו ב-7 באוגוסט במקום 25 באוגוסט. בדיון שנערך במשך שעות ארוכות הוחלט כי גם ההגבלות על הטיסות למדינות בסיכון מרבי יסתיימו נכון לעכשיו ב-9 באוגוסט, במקום ב-12 באוגוסט. יו"ר הוועדה גלעד קריב (העבודה) החליט לקצר את התקנות לאחר שראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, הודיעה על כוונת הממשלה לגבש מודל חדש להגבלת היציאה מהארץ.
את התו הירוק הוחלט לקצר לאור הכוונה להכניס בדיקות מהירות - וח"כ קריב קרא למדינה לקבוע את שאלת מימונן. "לא ייתכן שבמקום לאפשר לילדי ישראל קיץ של הפוגה אחרי תקופה כה קשה, מעמיקים את הפערים בין משפחות שידן משגת ואלו שלא", אמר. כמו כן, הוחלט להאריך את חובת הבדיקה בכניסה לישראל עד ל-25 באוגוסט.

3 צפייה בגלריה
טיסה לבריטניה - רק באישור ועדת חריגים. לונדון
טיסה לבריטניה - רק באישור ועדת חריגים. לונדון
טיסה לבריטניה - רק באישור ועדת חריגים. לונדון
(צילום: דני שדה)
במקביל לתו הירוק, מאריכות התקנות את התו השמח בכניסה לאירועי שמחות ומועדונים - המחייב את כל הגילאים בהצגת תעודת מחלים/ מחוסן או בדיקת קורונה שלילית. גם תקנות אלו קוצרו עד ל-7.8.

3 צפייה בגלריה
גלעד קריב
גלעד קריב
יו"ר הוועדה, ח"כ גלעד קריב
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת )
קריב ציין כי "קיצור התקנות עד ל-7 באוגוסט יוביל לכך שבעוד כשבוע נקבל עדכונים לגבי מודל הגבלת היציאה, וכן לתשובות מוסמכות על עבודת ועדת החריגים. בעניין התו הירוק, כל עוד הממשלה לא יודעת לומר מי משלם על הבדיקות המהירות אחרי 8 באוגוסט - על אחת כמה וכמה. לא יכול להיות מצב בו בחופשת הקיץ עוד יותר מחדדים הבדלים כלכליים ומעמדיים בין משפחות. אני מתכוון לבוא בדברים עם השרים ורה"מ. מכיוון שבשבוע הבא ייכנס לפיילוט ההסכמון על המדינות שיש בחזרה מהן חובת בידוד, וההגבלות מסתיימות ב-12 באוגוסט ושוקדים על מתווה חדש, את התקנות להגבלה על יציאה למדינות נעמיד בתוקף עד ה-9 לחודש".


ד"ר אלרעי פרייס: "התחלואה בעולם עולה בצורה מדאיגה מאוד"

ד"ר שרון אלרעי פרייס הגנה בדיון על מדיניות מערכת הבריאות עד כה. "אין ספק שהמדיניות עד כה של סגירת מדינות בסיכון מירבי ליציאה עזרה להפחית תחלואה. התחלואה בעולם הולכת ועולה בצורה מדאיגה מאוד. הרבה מאוד מדינות נכנסות לגל רביעי, וגם מדינות מחוסנות כמו בריטניה וארצות הברית".
עם זאת היא הוסיפה כי המדיניות של איסור טיסה לקומץ מדינות כבר איננה יעילה. "אנחנו מבינים שכיום עם הדלתא והתחלואה בעולם, לבחור בפינצטה איזו מדינה מהווה לנו סיכון, כנראה לא מספיק כבר. אנחנו חושבים במשרד ונגיש גם לקבינט ולכם מדיניות אחרת. צריך לייצר את המודל שמצד אחד יאפשר נסיעה ומצד שני יצמצם את התחלואה", אמרה. היא הבהירה כי מודל כזה לא יושלם בימים הקרובים.
בכירת משרד הבריאות חשפה כי במשרד שוקלים לעבור למדיניות של בדיקות במקום בידוד, אך אמרה כי כבר כיום האזרחים השבים מחו"ל לא מתייצבים לבדיקות. "יש כל מיני מודלים שבודקים קונספט של למשל בדיקות ולא בידוד בכל מיני ימים שונים, גם את זה אנו בוחנים. אבל כשאנחנו בודקים כמה אנשים מבין חבי הבידוד עושים את הבדיקה ביום השביעי זה 10% מקרב החוזרים. לכן עמדתנו המקצועית היא שכרגע צריך ללכת עם המודל שקיים".