הציר שמאתגר את נתניהו מימין: שר התפוצות עמיחי שיקלי וחברי הכנסת מהליכוד דן אילוז ומשה סעדה פנו היום (ד') לראש הממשלה בנימין נתניהו, ושרטטו שוב קווים אדומים - והפעם בשל עסקה אפשרית לשחרור החטופים. בדברים שכתבו השלושה הם התייחסו לשחרור החטופים ללא סיום המלחמה, התנגדות לעסקה חלקית ולשחרור מחבלי נוחבה.
2 צפייה בגלריה
דן אילוז, עמיחי שיקלי, ומשה סעדה
דן אילוז, עמיחי שיקלי, ומשה סעדה
אילוז, שיקלי וסעדה. הביעו התנגדות לחזרת עזתים לצפון הרצועה
(צילום: מתוך פייסבוק, משה מזרחי, אלעד גרשגורן)
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
מתמודד עם ביקורת בתוך המפלגה. נתניהו
(צילום: Photo Marc Israel Sellem)
הם ציינו כי לאחר מפגשים שהתקיימו עם חברי "פורום תקווה", ולאור הדיווחים בנוגע למשא ומתן לשחרור החטופים, הם שלחו פנייה לנתניהו לפעול ללא לאות על מנת להביא לשחרור החטופים אך הדגישו קווים אדומים לעניין. הם דרשו לא להביא להפסקת הלחימה או לעסקה חלקית, ולא לאפשר שחרור של מחבלים שלקחו חלק בטבח של 7 באוקטובר.
אחת הסוגיות המורכבות שעולות בימים האחרונים היא אם לצאת לעסקה שתכלול את כל החטופים או להציל את מי שאפשר, אם לשחרר מחבלים בדרגות חומרה קשות ואם לאשר להפסקת אש ארוכה שעשויה גם להביא לסיום המלחמה. אילוז, נציין, הוא חבר ועדת החוץ והביטחון.
במכתב הם פירטו: "לא לסיום המלחמה ולנסיגת כוחותינו עד להשלמת מטרות המלחמה, ובראשן הסרת האיום הביטחוני הנשקף מהרצועה בדגש על חיסול חמאס ככוח צבאי ושלטוני. לא לעסקה חלקית – יש לחתור לביצוע עסקה שלמה אשר תשחרר את כלל החטופים. להימנע מלאפשר חזרת עזתים אל צפון הרצועה, עד להשבת כלל החטופים והשלמת הטיפול בתשתיות הטרור במרחב ולא לשחרר מחבלים שלקחו חלק במתקפה ב-7 באוקטובר".
בליכוד, כאמור, יש מי שמנסים לאתגר את נתניהו ולא חוסכים ממנו ביקורת. בשבוע שעבר ח"כ עמית הלוי אמר כי "גדעון סער צדק בביקורת שלו על התנהלות קבינט המלחמה", וחיבר מסמך שמפרט את ההישגים האסטרטגיים של חמאס מאז 7 באוקטובר מול ההישגים האסטרטגיים של ישראל. התוצאה העגומה: עשרה הישגים לחמאס מול הישג אחד בלבד לישראל.
בין ההישגים של חמאס שפירט ח"כ הלוי במסמך: ההפתעה וההצלחה הצבאית בטבח האכזרי אל מול צה"ל, ה"מדינה הפלסטינית" כדרישה אולטימטיבית ומתגברת במערכת הבינלאומית, הגיבוי של אינטלקטואלים במערב והצידוק המוסרי שהם נתנו למעשים האכזריים ואף פגיעה בלכידות החברה הישראלית על ידי השימוש בחטופים במטרה לשנות את המאזן התודעתי מזעם ונקמה לנסיגה ו"בכל מחיר".