בזמן שישראל, וגם ארצות הברית, מחכות לתגובה האיראנית על חיסולו בדמשק של מפקד כוח קודס בסוריה ובלבנון - דיווח ב"וושינגטון פוסט" חושף את המתיחות החדשה בין המדינות, על רקע אותו חיסול.
שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין התלונן בשיחה עם מקבילו יואב גלנט על כך שישראל לא הודיעה מראש לארצות הברית על התקיפה של אתר איראני בדמשק החודש, שבפנטגון רואים אותה ככזו שמגבירה את הסיכונים עבור כוחות אמריקניים במזרח התיכון. כך אמרו ל"וושינגטון פוסט" גורמים אמריקניים המעורים בנושא.

1 צפייה בגלריה
יואב גלנט, לויד אוסטין
יואב גלנט, לויד אוסטין
גלנט ואוסטין
(צילום: Alberto PIZZOLI / AFP)
איראן ממשיכה לאיים בנקמה בעקבות חיסולו של חסן מהדווי בדמשק ב-1 באפריל ליד השגרירות שלה בבירה הסורית. שלושה גורמים אמריקניים אמרו כי שר ההגנה אוסטין ובכירים אחרים בפנטגון סבורים שישראל הייתה צריכה לעדכן מראש לפני התקיפה, בגלל ההשלכות שלה על הכוחות האמריקניים ועל אינטרסים של ארצות הברית באזור.
לדבריהם, ידע מוקדם היה מאפשר לפנטגון להגביר את ההגנה על צוותיהם ועל נכסים באזור - כולל ספינות ומערכות הגנה אוויריות - באופן שהיה מסייע גם לישראל מפני תגובה אפשרית איראנית.
ב-ynet נחשף כי צה"ל והמוסד אישרו תוכניות לתקיפה באיראן, במקרה שזו תתקוף משטחה את ישראל. מקורות איראניים אמרו ל"אל-ערבי אל-ג'דיד" הקטארי כי טהרן העבירה לגורמים מערביים מסר ולפיו אם ישראל תתקוף את אדמת איראן, היא תקבל "תגובה כפולה".
אינפו אינפוגרפיקה ארבע שכבות הגנה אווירית איום איראני איראן מלחמת מלחמה חרבות ברזל כיפת ברזל קלע דוד חץ 2 3


גורם המעורה בנושא אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי תקיפה ישירות מאיראן על צפון ישראל או דרומה צפויה להתבצע ב-24 עד 48 שעות הקרובות. עם זאת, לדברי גורם שתודרך על ידי המנהיגות האיראנית אמנם התקיים דיון בתוכניות – אבל החלטה סופית עדיין לא התקבלה. גורם אמריקני המעורה בנושא אמר כי לפי המודיעין האמריקני, תגובת נגד איראנית צפויה תוך ימים ו"כנראה לעבר אדמת ישראל" – בניגוד לאינטרסים ישראליים בחו"ל.
לפי הדיווח, מוקדם יותר השבוע הציגו במשמרות המהפכה למנהיגה העליון של איראן, אייתוללה עלי חמינאי, כמה אפשרויות לתקיפת אינטרסים ישראלים. יועץ במשמרות המהפכה, שמסר זאת, אמר כי אחד מהתרחישים שעלו לדיון היה תקיפה ישירה על ישראל עם טילים מתקדמים לטווח בינוני.
אבל חמינאי, לפחות לפי הדיווח, עדיין לא החליט סופית. הוא חושש שמתקפה ישירה תוביל לתוצאה הפוכה מהרצוי עבורו – כשישראל תגיבה במתקפת נגד מסיבית על התשתיות באיראן. "תוכניות המתקפה לפני המנהיג העליון, והוא שוקל את הסיכונים הפוליטיים", אמר היועץ.
לפי גורמים בסוריה ובמשמרות המהפכה, התוכניות כוללות גם מתקפות מהשלוחים האיראניים בסוריה ובעיראק, שלהם העבירה איראן כטב"מים מהמחסנים בימים האחרונים. איראן והשלוחים עשויים לתקוף את רמת הגולן או אפילו את אזור רצועת עזה – במטרה להימנע ממתקפה על שטח ישראל כפי שהוא מוכר בעולם. אפשרות נוספת היא מתקפה על שגרירות ישראלית בכלל, ועל שגרירות במדינה ערבית בפרט, כדי להראות שיש מחיר ליחסים עם ישראל.