עמדת חיסונים בקניונים נפתחו ברחבי הארץ
(צילום: בראל אפרים, ניצן דרור )

בלי תו ירוק בקניונים, אבל כן עם חיסונים: בניסיון לעודד כמה שיותר ישראלים לקבל את הזריקה, כחלק מהקמפיין שמקדם כעת ראש הממשלה נפתלי בנט בצל החשש מהתפשטות זן האומיקרון של נגיף הקורונה, משרד הבריאות הרחיב היום (ד') את מוקדי החיסונים גם למתחמי הקניות הגדולים, ונראה שעבור לא מעט ישראלים אכן מדובר בהזדמנות נוחה למדי.
"זה נוח פה", אמרה ל-ynet נועה לזרי, שהגיעה לקבל את זריקת הבוסטר בעמדה שהוקמה בקניון הנגב עזריאלי בבאר שבע. "לדעתי זה חשוב, ולא יצא לי כי היו לי דברים של העבודה. זה מאוד מאוד הקל עליי, כי תמיד קבעו לי תור מראש ואז זה לא הסתדר לי, הייתי צריכה להחליף. ככה זה מסתדר".
7 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בירושלים
חיסון קורונה בירושלים
מכינים את הזריקה בעמדת חיסונים שהוקמה בקניון מלחה בירושלים, היום
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
חיסון חיסונים ב קניון מלחה ב ירושלים
חיסון חיסונים ב קניון מלחה ב ירושלים
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
חיסון חיסונים ב קניון מלחה ב ירושלים
חיסון חיסונים ב קניון מלחה ב ירושלים
(צילום: רויטרס)
בקניון הנגב הוקמו שתי עמדות, אך בשעות הבוקר הגיעו אליהן רק מעטים. "תגיעו להתחסן", עודדו המחסנים. "הייתה מישהי שבאה לצעוק עלינו למה אנחנו מחסנים ילדים כי אנחנו הורגים ילדים. אבל חוץ מזה לא הגיע אף אחד", סיפר אחד מהם.
"כמעט חצי שעה, ואף אחד לא הגיע עדיין להתחסן", אמרה יובל פרי כוכבי, מחסנת מטעם חברת שר"ן, שמבצעת את החיסונים בקניון הנגב מטעם משרד הבריאות. כל חברי קופות החולים יכולים להתחסן שם. כוכבי הביעה תקוה שרבים יותר יגעו בשעות אחר הצהריים: "בסביבות 14:00, 15:00, כשאנשים יסיימו בית ספר, יסיימו עבודה, הם יביאו את הילדים שלהם ויבואו להתחסן".
"אנחנו עובדים עד 20:00", היא הדגישה. "אני מאוד ממליצה לבוא לאנשים להתחסן, זה חשוב וזה לא מסוכן ואנחנו מאוד מאוד ממליצים לבוא להתחסן אצלנו בעמדה – כי אנחנו מקצועיים, יש לנו פרמדיק, יש לנו אחות. ויש לנו את כל הכלים, גם לחסן ילדים וגם לחסן מבוגרים".
7 צפייה בגלריה
עמדת החיסונים בקניון הנגב בבאר שבע
עמדת החיסונים בקניון הנגב בבאר שבע
עמדת החיסונים בקניון הנגב בבאר שבע
(צילום: בראל אפרים)
7 צפייה בגלריה
עמדת חיסונים בקניון עזריאלי, תל אביב
עמדת חיסונים בקניון עזריאלי, תל אביב
עמדת חיסונים בקניון עזריאלי בתל אביב
(צילום: ניצן דרור )
7 צפייה בגלריה
עמדת חיסונים בקניון עזריאלי, תל אביב
עמדת חיסונים בקניון עזריאלי, תל אביב
(צילום: ניצן דרור )
פראג' אל-חוואדרה ציין כי ייתכן שאנשים לא מודעים לעובדה שקיים מתחם חיסונים קטן בקניון. "אני ממליץ למי שרוצה להתחסן להגיע. זה חשוב מאוד לבריאות שלכם, לבני המשפחה שלכם. זה מגן על הבריאות שלכם וגם על המשפחה שלכם, מלהידבק בקורונה. יש מלא אנשים שהתחסנו ולא קרה להם כלום. אני אישית גם התחסנתי ולא קרה לי כלום".
למתחם קניון עזריאלי בתל אביב הגיעו עד שעות הצהריים המאוחרות עשרות אנשים. המחנה המשותף שלהם היה אחד – כולם היו זרים שנמצאים בארץ, בין אם מדובר בסטודנטים, ילדים של דיפלומטים ואפילו תיירים שהגיעו לבקר משפחה בישראל.
כך לדוגמה שוחחנו עם פמלה גולר, שהגיעה ארצה לבקר את בתה – רגע אחרי שהאומיקרון החל להתפשט בעיר הולדתה יוהנסבורג שבדרום אפריקה, שם הזן החדש התגלה לראשונה לפני כחודש. גולר, אשר קיבלה את שני החיסונים הראשונים במולדתה, הופתעה לטובה כשגילתה שתוכל להתחסן בבוסטר בישראל. "אני באמצע ביקור אצל בתי, לא התכוונתי להישאר אבל השדה נסגר ועכשיו כשאני כאן החלטתי לקבל את הבוסטר", אמרה. "באשר לחיסונים פה בקניון – אני חושבת שזה רעיון נפלא וכל אדם צריך ללכת להתחסן".
מבצע חיסוני הילדים מתרחב בבתי הספר: צפו בסיקור באולפן ynet
(צילום: בראל אפרים, שמוליק דודפור)

נינה אושה בת ה-13, שנמצאת בישראל עקב שליחות דיפלומטית של הוריה מאירלנד, הגיעה יחד עם אמה לקניון על מנת להתחסן בפעם השלישית. "את שני החיסונים הראשונים עשינו בבתי חולים שאפשרו לבני דיפלומטים להגיע אליהם. היום בבוקר אמא שלי אמרה לי שאחרי בית ספר נקפוץ לפה לקבל את הבוסטר – והנה אנחנו כאן בתור", סיפרה הנערה.
הרחבת מבצע החיסונים אל הקניונים, במקביל להרחבתו בבתי הספר, מגיעה כאמור על רקע החשש מזן האומיקרון, והיעד שהציב בנט לחיסון כמה שיותר ישראלים לפני שגל הקורונה החמישי – שכבר עתה נראים לו סימנים במגמת העלייה בתחלואה – יפגע בישראל. בנט הגדיר זאת כ"זמן יקר" שהממשלה קונה על מנת להגן על האוכלוסייה לפני התפרצות משמעותית של הזן, שנחשב למידבק הרבה יותר מזנים קודמים, אולם מידת מסוכנותו ביחס אליהם עדיין לא ברורה.
במסגרת המבצע שמוביל משרד הבריאות, חיסונים ניתנים מהיום בקניוני קבוצת עזריאלי בבאר שבע, גבעתיים, ראשונים בראשון לציון, חולון, איילון ברמת גן, ירושלים ותל אביב וקניוני קבוצת עופר בחדרה, גרנד קניון חיפה, נס ציונה, השרון בנתניה ובילו סנטר בפתח תקווה. מתווה "צ'ופרים" תמורת חיסונים יחל ביום ראשון, ובפריסה יותר רחבה.
גם בשלטון המקומי מקדמים כעת הקמת מתחמי חיסונים בקניונים, לנוכח העלייה בתחלואה ואחוזי ההתחסנות הנמוכים בקרב הילדים. במסגרת המתווה הזה, שיחל בשבוע הבא, השלטון המקומי, פיקוד העורף, בעלי קניונים ובתי החולים ישתפו פעולה לפתיחת מתחמי חיסונים בקניונים – והמתחסנים והוריהם יקבלו מתנות והטבות בחנויות במתחמים.
במסגרת היוזמה של מרכז השלטון המקומי, יוקם מתחם חיסונים של כל בתי החולים בכל קניון, המכונה "מתחסנים ונהנים", מתחם שיפעל בין השעות 22:00-15:00, שעות נוחות יחסית לציבור ההורים. לכל מתחם יישלחו נציגים של בתי החולים הממשלתיים לטובת הסברה להורים ומענה על שאלות מקצועיות. הקניונים יכינו מסלולי הטבות לכל ילד מתחסן ויחלקו קופונים, צעצועים, קרפים, הפעלות, פיצות, גלידות, מתנות ומגוון הטבות לילדים ולמשפחות על מנת לעודד התחסנות.
בנט, נזכיר, ניסה גם לקדם ללא הצלחה תו ירוק בקניונים, בשל התנגדות נחרצת בתוך ממשלתו ומה שתיאר כלחץ שהופעל על השרים שלו. במקום זאת, בנט הסתפק בתו סגול "מהודק" במתחמי הקניות הסגורים, לפי יחס תפוסה של אדם אחד בכל 15 מטרים. עם זאת, במסגרת ההחלטות שאישר אמש קבינט הקורונה, התו הירוק כן יחול על חנויות בקניונים ששטחן גדול מ-100 מטר רבוע. חובת התו הירוק תחול גם על העובדים בחנויות אלו.
תיעוד מאכיפת המשטרה של הגבלות הקורונה בירושלים
(צילום: דוברות המשטרה )

עוד נקבע כי דוכני המזון בקניונים ייתנו שירות ללקוחות בכפוף להצגת תו ירוק, ולא תתאפשר בהם ישיבה אלא שירות טייק אוויי בלבד. הכניסה למסעדות הממוקמות בתוך קניון תתאפשר בכפוף להצגת תו ירוק, בהתאם למתכונת הנהוגה כיום במסעדות. התו הירוק בקניונים ובמתחמי המסחר לא יחול על מקומות המספקים שירותים חיוניים, בהם תימשך המתכונת הנהוגה כיום (תו סגול ביחס תפוסה של אדם אחד בכל שבעה מטרים).
בתום הדיון הסוער אמש של השרים בקבינט הקורונה, אושרו גם הגבלות על מערכת החינוך, במתווה שצריך עדיין לקבל את אישור ועדת החינוך של הכנסת. לפי המתווה הזה, לימודים פרונטליים בכיתות א'-י"ב ביישובים אדומים וכתומים יתקיימו רק בכיתות שבהן היקף התלמידים שקיבלו את מנת החיסון הראשונה יעמוד על 70% ומעלה. כיתות שהיקף ההתחסנות בהן נמוך מ-70% ילמדו מרחוק. ההחלטה תבוצע בחטיבות הביניים ובתיכונים (כיתות ז' עד י"ב) באופן מיידי, ובבתי הספר היסודיים (כיתות א'-ו' החל מעוד שלושה שבועות).
משרד הבריאות קידם גם הגבלות התקהלות חדשות, אך נתקל בהתנגדות מצד כמה וכמה שרים – שר האוצר אביגדור ליברמן אף טען בדיון אתמול כי האומיקרון "משפיע כמו שפעת" (טענה שאותה דחו במערכת הבריאות) – וחלקם דרשו שהגבלות שכאלו ילוו בהסדר פיצויים משמעותי, דבר שליברמן מתנגד לו נחרצות. בסופו של דבר השרים כלל לא הצביעו על הגבלות התקהלות כלשהן. במקביל אישר אמש הצוות לטיפול במגפות (צט"מ) מתן חיסון רביעי לבני 60 ומעלה ולצוותים רפואיים.