אף מטוס מהמערב ומכוחות נאט"ו לא הפציץ עד כה את שיירת הצבא הרוסית הגדולה העושה דרכה לכיוון קייב. רבים ביקרו בשבוע המלחמה הראשון באוקראינה את הנשיא ג'ו ביידן וכל ראשי מדינות המערב, שהחליטו לא לפעול צבאית נגד צבאו של ולדימיר פוטין שפלש באגרסיביות רבה לאוקראינה. היו רבים שלגלגו על המערב הנאיבי שמאיים "רק" בסנקציות כלכליות על המעצמה הרוסית. אולם, בחלוף שבוע מפתיחת המלחמה, דומה ש"נשק יום הדין" הכלכלי עושה את העבודה לא פחות טוב מאשר פעולות מלחמתיות.
המצב הכלכלי ברוסיה מצוי על סף קטסטרופה, שאיש לא יכול היה לחזות. כלכלת רוסיה הוכתה כבר קשות, מיליוני אזרחים, ובראשם האוליגרכים ועשירי המדינה, איבדו בבת אחת חלק משמעותי מהונם, ורבים מתחילים להביע את התנגדותם למדיניות שכפה הנשיא פוטין על השכנה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
4 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביקור ב סוכנות החלל הרוסית
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביקור ב סוכנות החלל הרוסית
פוטין. בבעיה
(צילום: רויטרס )

הריבית הוכפלה בבת אחת

הרובל התרסק ביותר מ-30%, וגרם לרבים לאבד שליש מנכסיהם הנזילים בבנקים, בהשקעות ובמזומן. הריבית יותר מהכפילה את עצמה בבת אחת, והועלתה משיעור של 9% ל-20%. על נטילת הלוואות במחיר הזה רוב הרוסים שייקלעו לקשיים כלכליים עקב הסנקציות לא יכולים אפילו לחשוב.
והגזירות נמשכות: נאסר על הוצאת כסף בסכומים גבוהים מרוסיה, ונאסר על האזרח רוסי לבצע העברה בכל סכום, אפילו לחשבון שלו עצמו, מחוץ לגבולות רוסיה. הבורסה התרסקה ונסגרה. חברות מובילות בעולם, בהן בתחום התקשורת והרכב, כבר הודיעו על יציאתן מהשוק הרוסי. רק דוגמה: אזרח רוסי לא יכול עוד לרכוש אייפון.
בנוסף, החברות הרוסיות הפועלות עדיין בחו"ל נדרשות להמיר מעכשיו 80% מהתקבולים שלהן מחו"ל למטבע הרובל הקורס. חברות מודיעות בזו אחר זו שהן לא רק יוצאות מרוסיה, אלא יפטרו גם עשרות אלפי עובדים ופועלים שחלקם כבר נשלחים הביתה.
4 צפייה בגלריה
תרומות שבועי רומן אברמוביץ'
תרומות שבועי רומן אברמוביץ'
אברמוביץ'. מצוד אחרי כספי האוליגרכים
(צילום: יח"צ)
דומה שלא פחות מ"האזרח הקטן", האוליגרכים מודאגים מאוד. 40 מיליארד דולר שלהם כבר אותרו, הוקפאו ואף מצויים בסכנת החרמה בעשרות בנקים גדולים ובתי השקעות בחו"ל. ההפתעה הלא צפויה באה אפילו מהמערכת הפיננסית בשווייץ הנייטרלית בדרך כלל. שם מתנערים מההון הרוסי אצלם, כאשר נשיא שווייץ הודיע ביממה האחרונה כי יוקפאו נכסים רבים של אזרחים וחברות מרוסיה. מכה ממש בלתי צפויה, כמותה אפילו אירן לא ספגה.

סגירת השמיים

בה בשעה שמשקיעי נדל"ן רוסים בבריטניה ובמדינות אחרות לא יוכלו עוד להתחבא מאחורי חברות השקעה מקומיות או זרות. בכל העולם מחפשים כעת את הכסף הרוסי כדי להקפיאו מיידית. גם האזרח הרוסי שנמצא בחו"ל ספג פגיעה אנושה. החלטת הסוויפט לבטל את הסליקה של הבנקים הרוסים גורמת למצב נדיר, כאשר כל מי שמחזיק אשראי זר לא יוכל עוד לבצע בו תשלומים מחוץ לרוסיה. במקביל, נסגרו השמיים בכל אירופה עבור אלפי הטיסות שביצעו בכל שבוע עד שלשום חברות התעופה הרוסיות.
המצב חסר התקדים הזה יכה, כבמעגל קסמים, גם במדינות אחרות. היעלמות התיירים הרוסים ממדינות המערב, ביטול העברות כספים והפסקת השקעות של חברות רוסיות, הן מכה גם לבריטניה, גרמניה, צרפת, איטליה ומדינות אחרות.
4 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
ניתוק אספקת הגז הרוסי לאירופה (10% מהגז ביבשת מגיע מרוסיה) והירידה בהפקת הנפט, יעלו את מחירי האנרגיה והחשמל במדינות השונות, כולל בישראל, אך יכו כמובן גם בהכנסות של רוסיה.

המלחמה משפיעה גם על ארה"ב

ההערכות שאולי הריבית לא תועלה בקרוב בעולם בשל פרוץ המלחמה בליבה של אירופה בוטלו אף הן אתמול. למרות המלחמה באוקראינה הצהיר יו"ר הבנק המרכזי בארה"ב, הפד, ג'רום פאוול, כי הריבית תעלה כבר בקרוב כדי לבלום את האינפלציה שהרימה ראש עד לקצב של 7.5% בארה"ב ו-5.8% באירופה, שם תעלה כנראה הריבית, כמו בישראל, בתוך שבועות אחדים.
ברחבי העולם וגם בישראל חומרי הגלם כבר מתייקרים. בתוך כך גם החיטה, וכמובן מחיר חבית הנפט, שהיום כבר עומד על 117 דולר. מצב כזה יגרום בישראל לעליית מחירי הדלק לפחות ל-7.50 שקל לליטר אוקטן 95 בחודש הבא (אם הנפט לא יוזל בינתיים), אחרי העלייה בת 34 האגורות החודש למחיר של 7.05 שקל.
4 צפייה בגלריה
מחיר הדלק מרקיע שחקים
מחיר הדלק מרקיע שחקים
מחיר הדלק מרקיע שחקים
(צילום: shutterstock)
ובינתיים מנסים בעלי הממון בעולם "לברוח" לנכסים שנראים להם בטוחים. מחיר הזהב עלה כבר ב-5% והמטבעות הווירטואליים מזנקים, כאשר הביטקוין עלה אתמול ל-44,300 דולר. רק לפני 10 ימים מחירו היה כ-38,000 דולר.
ההשפעות בעולם ובישראל הן בכורח הנסיבות גם חיוביות. אחת מהן היא שרווחי חברות הביטחון והנשק, כולל מערכות סייבר, באירופה ובישראל, צפויים לעלות בשיעורים משמעותיים בימים הקרובים. אוליגרכים צפוים להעביר בדרכים עקיפות מיליארדי דולרים להשקעות בארץ, כפי שחוזים אנליסטים ומומחים. יחד עם זאת, הבנקים בארץ חדלו מאתמול לקבל כסף רוסי, עוד גזירה הפועלת בשני הכיוונים, גם על הרוסים וגם על מדינות האחרות.
והבשורה הרעה בימים האלה היא גם העלייה הצפויה במחירי חומרי הגלם שתגרום לעוד ועוד התייקרויות של מוצרים בארץ ובעולם. בינתיים הרגיעו בישראל שבמחסנים יש די חומרי גלם, אולם אין כוונה להשתמש בהם שלא בעת חירום ממש.