בית משפט לערעורים בניו יורק זרק הערב (יום ב') ברגע האחרון חבל הצלה לדונלד טראמפ, כשעיכב את גביית הקנס שהוטל עליו בסך 454 מיליון דולר בתיק ההונאה שבו הורשע בניפוח ערך נכסיו של ארגון טראמפ. הפסיקה החדשה קובעת כי טראמפ יצטרך להפקיד 175 מיליון דולר בתוך 10 ימים, ואם יעשה זאת, תימנע מדינת ניו יורק מלהשתלט על נכסיו בזמן שהוא מערער על עצם ההרשעה.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב פריימריז רפובליקניים דונלד טראמפ צפון קרוליינה
ארה"ב פריימריז רפובליקניים דונלד טראמפ צפון קרוליינה
טראמפ. בשביל הערבות המלאה יצטרך לשעבד יותר מ-550 מיליון דולר של ביטחונות
(צילום: EPA/ERIK S. LESSER)
הפסיקה המפתיעה של פאנל בן חמישה שופטים הגיעה שעות ספורות לפני פקיעת הדד-ליין חסר התקדים שמולו ניצב טראמפ. ללא חבל ההצלה הזה היה מתאפשר לתובעת הכללית של ניו יורק, לטיטיה ג'יימס, להקפיא רבים מחשבונות הבנק שלו ולהתחיל בתהליך הארוך של עיקול חלק מנכסיו. על פי החוק בניו יורק, ג'יימס הייתה יכולה לאכוף את פסק הדין כבר לאחר שהפך לסופי בחודש שעבר, אבל היא נתנה לטראמפ תקופת חסד של 30 יום, שמסתיימת היום.
בהודעת תגובה שפרסמה מסרה ג'יימס כי טראמפ "עדיין עומד בפני אחריות על ההונאה המדהימה שלו. בית המשפט כבר מצא שהוא עסק בהונאה במשך שנים כדי לנפח את הונו באופן שקרי ולהעשיר את עצמו, את משפחתו ואת ארגונו שלא בצדק, ופסק הדין עדיין בתוקף".
טראמפ היה צריך למצוא חברה שתהיה מוכנה להפקיד אג"ח של חצי מיליארד דולר בשמו, תוך הבטחה שהיא תכסה את פסק הדין אם יפסיד בערעור ולא ישלם. אגרת חוב בסדר גודל כזה הייתה מגיעה עם תנאים קשוחים: טראמפ היה צריך לשעבד לחברה הזו יותר מ-550 מיליון דולר ביטחונות, כולל מזומנים רבים ככל האפשר. וזו בדיוק הבעיה: אף שטראמפ ממשיך לטעון כי הוא שווה למעלה מ-10 מיליארד דולר – מִספר שגם הוא להערכת מומחים מנופח מאוד – חלק גדול מהעושר שלו קשור בנדל"ן, שחברות אג"ח לא מתלהבות לקבל כבטוחה.
2 צפייה בגלריה
התובעת הכללית ג'יימס
התובעת הכללית ג'יימס
התובעת ג'יימס. נתנה 30 ימי חסד
(צילום: EPA)
ניתוח של ה"ניו יורק טיימס" מצא כי נכון לחודש שעבר היו לטראמפ כ-350 מיליון דולר במזומן. יותר מ-30 חברות אג"ח דחו את הבקשה של טראמפ, ועורכי דינו אמרו לבית המשפט כי הסיכויים שלהם להבטיח אג"ח אינם קיימים. סכום של 175 מיליון דולר, לעומת זאת, הוא משהו שטראמפ יוכל לעמוד בו.
במקביל לערעור הזה עסק בית משפט אחר בניו יורק בתיק נוסף שבו מעורב טראמפ – תיק דמי השתיקה לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס. טראמפ בחר להגיע דווקא לדיון הזה, ובסיומו קבע השופט, חואן מרצ'אן, את 15 באפריל כתאריך לפתיחת המשפט, שאמור היה להתחיל היום אבל נדחה לבקשת התובעים הפדרליים. טראמפ נכנס לאולם בית המשפט בפנים קודרות ואמר לעיתונאים ש"זהו ציד מכשפות", מה שלא ישנה את העובדה שבעוד כשלושה שבועות הוא יהפוך לנשיא לשעבר הראשון בהיסטוריה שעומד בפני משפט פלילי.
פורסם לראשונה: 16:36, 25.03.24