בית המשפט בניו יורק הטיל אמש (יום שישי) קנס בסך 354 מיליון דולר על נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, לאחר שקבע כי הנשיא לשעבר והחברה שלו הונו בנקים, חברות ביטוח וגופים אחרים, כשהפריזו משמעותית בערך נכסיהם. בנוסף, נאסר על טראמפ לכהן כנושא משרה או דירקטור בכל תאגיד או ישות משפטית בניו יורק למשך שלוש שנים.
2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ארה"ב
דונלד טראמפ ארה"ב
מתמודד עם ארבע תביעות פליליות. טראמפ
(צילום: AP /Matt Rourke)
במשפט ללא חבר מושבעים, היה כל הכוח בידיו של השופט ארתור אנגורון, שהכה בחוזקה עם מגוון רחב של עונשים המאיימים על האימפריה העסקית של טראמפ, המתמודד במקביל עם ארבע תביעות פליליות ומבקש לחזור לבית הלבן. כאמור, השופט אנגורון הטיל איסור של שלוש שנים המונע מטראמפ לכהן בתפקידים בכירים בכל חברה בניו יורק, כולל החברה שלו, החיל את העונש גם על בניו הבוגרים של הנשיא לשעבר למשך שנתיים, והורה להם לשלם יותר מארבעה מיליון דולר כל אחד.
אחד הבנים, אריק טראמפ, הוא המנכ"ל בפועל של ארגון טראמפ, והפסיקה מעוררת ספק אם מישהו מבני המשפחה יוכל לנהל כעת את הארגון. השופט מתח ביקורת קשה על טראמפ ובני משפחתו, שסירבו להודות בטעויות במשך שנים. "חוסר החרטה המוחלט שלהם גובל בפתולוגי", אמר.
טראמפ יערער על הקנס הכספי - סכום עתק שעלול לטפס ל-400 מיליון דולר או יותר לאחר הוספת ריבית, ולהותיר את הנשיא לשעבר במצוקת כסף מזומן - אך הוא יצטרך להשיג את ההון או להבטיח אגרת חוב תוך 30 יום. הפסיקה לא תגרום לו לפשיטת רגל, כי רוב הונו קשור בנדל"ן. "פסק הדין הזה הוא עוול ברור", אמרה אלינה האבה, אחת מעורכי הדין של טראמפ, "אנחנו סומכים על כך שהוא יתבטל בערעור".
לדברי אנגורון, בין הנכסים שהנשיא לשעבר ניפח את ערכם נמצאים גם אחוזת מאר א-לאגו בפלורידה, המשחקת תפקיד משמעותי בתיק הפלילי נגדו על "טיפול לקוי במסמכים מסווגים", וגם דירת הפנטהאוז שלו בבניין טראמפ במנהטן. בתביעה נטען בין היתר כי ארגון טראמפ טען בהצהרה פיננסית מ-2015 כי הפנטהאוז בן שלוש הקומות של הנשיא לשעבר במגדל טראמפ מתפרש על פני שטח כ-2,787 מטרים רבועים, אף שבפועל שטחו האמיתי הינו רק כשליש מהגודל הזה. על בסיס ההערכה השגויה הזו, כך נטען, ארגון טראמפ העריך כי שווי הפנטהאוז עומד על 327 מיליון דולר.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב מפגינים למען דונלד טראמפ ליד הבית הלבן לפני הצבעת ה קונגרס אישור תוצאות בחירות
ארה"ב מפגינים למען דונלד טראמפ ליד הבית הלבן לפני הצבעת ה קונגרס אישור תוצאות בחירות
המנכ"ל בפועל של הארגון. אריק טראמפ
(צילום: רויטרס)
בחודש שעבר פסק חבר מושבעים בבית משפט פדרלי בניו יורק כי טראמפ ישלם 83.3 מיליון דולרים פיצויים לעיתונאית אי.ג'ין קרול, שתבעה אותו דיבה על הכחשותיו בשנת 2019 כי תקף אותה מינית - מעשה שבו הורשע במשפט קודם שהתקיים במאי אשתקד. רגעים בודדים לאחר הפסיקה, טראמפ תקף כי מדובר בהחלטה "מגוחכת לחלוטין", והדגיש כי בכוונתו לערער עליה.
החלטת בית המשפט מגיעה ברקע ריצתו של טראמפ לנשיאות ארה"ב, בזמן שכתבי אישום נוספים תלויים ועומדים נגדו. המרוץ יתנהל במקביל למשפטים בגין תשלום דמי השתיקה לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס, החזקה לא חוקית במסמכים מסווגים שלקח מהבית הלבן לאחוזתו בפלורידה, ניסיון להפוך בדרכי מרמה את תוצאות הבחירות שבהן הפסיד ב-2020 והניסיון הספציפי שלו לבטל את הפסדו לביידן באותן בחירות במדינת ג'ורג'יה. עם זאת, כתבי האישום רק חיזקו את מעמדו בקרב המצביעים הרפובליקנים.