ארבעה ימים בלבד נותרו לנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ להפקיד בבית המשפט בניו יורק 464 מיליון דולר, סכום הקנס העצום שהוטל עליו אחרי שארגונו הורשע בניפוח ערך נכסים לאורך עשרות שנים. טראמפ, שנדרש להפקיד את הסכום הזה עד יום שני הקרוב, לא מצליח עד כה לגייס אותו במזומן – וכל שעה שעוברת מקרבת אותו לרגע שעשוי להיות משפיל במיוחד עבור מי שמתגאה כל העת בהצלחתו הכלכלית.
6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עצרת בחירות דרום קרוליינה פריימריז
דונלד טראמפ עצרת בחירות דרום קרוליינה פריימריז
טראמפ. "זה משוגע", התלונן
(צילום: WIN MCNAMEE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
טראמפ מערער על הקנס, אבל הוא חייב לכל הפחות למצוא ערבים לסכום – ובינתיים פשוט אין לו. יותר מ-30 חברות ביטוח סירבו עד כה להעניק לו ערבות, והאופציות שלו הולכות ואוזלות. אם לא ישיג את הכסף, או את הערבות, תוכל התובעת הכללית של ניו יורק, לטישיה ג'יימס, לעקל את נכסיו של טראמפ בניו יורק או להקפיא את חשבונות הבנק שלו. רשת CNN דיווחה הערב (יום ה') כי ג'יימס כבר נערכת לאפשרות של עיקול הנכסים, וכי עדות לכך היא הצהרה שהגישה לרשויות במחוז ווסטצ'סטר בניו יורק, שם שוכן מתחם בבעלות טראמפ בשם Seven Springs, הכולל אחוזה פרטית ומגרש גולף.
טראמפ הצליח החודש, ממש ברגע האחרון, להפקיד ערבות של 91.6 מיליון דולר, אותה נדרש לשלם בעקבות תביעת הדיבה שהגישה נגדו הסופרת ג'ין אי. קרול – שהאשימה אותו בתקיפה מינית וניצחה. אבל 464 מיליון דולר זה כבר עניין אחר לגמרי. עורכי דינו מקווים שברגע האחרון הערעור שלהם על החלטת השופט ארתור אנגורון, לשלם כבר כעת את הקנס, עוד לפני ההחלטה בערעור עליו, תבוטל או תרוכך. הערב פנו עורכי הדין לבית המשפט לערעורים בניו יורק, ודחו את הצעותיה של התובעת ג'יימס לפתרון בעיית המזומנים, כשאחת האפשרויות שהעלתה הייתה שטראמפ יפקיד כמה מנכסיו כערבות בידי בית המשפט.
6 צפייה בגלריה
לטישיה ג'יימס התובעת הכללית של ניו יורק
לטישיה ג'יימס התובעת הכללית של ניו יורק
לטישיה ג'יימס, התובעת הכללית של ניו יורק, כבר נערכת לעיקול הנכסים
(צילום: gettyimages)
עורכי הדין טענו גם שאין סיבה שהנשיא לשעבר יידרש למכור נכסים בתנאי "מכירת חיסול", על מנת להשיג את סכום הערבות העצום, וטענו שאם ינצח בסופו של דבר בערעור על הפסיקה של אנגורון – הוא יאבד את הנכסים הללו לעד. טראמפ עצמו העביר מסר זהה ברשת החברתית שלו, Truth Social, וטען כי מדובר בהצעה "משוגעת". בפוסט שפרסם שם כתב: "אם אמכור נכסים, ואנצח בערעור, הנכסים ייעלמו לתמיד".
טראמפ טוען שהוא שווה יותר מ-10 מיליארד דולר, אבל רבים מטילים בכך ספק. רוב ההערכות, כולל זו של התובעת ג'יימס, מעמידות את ההון שלו על סביבות שני מיליארד דולר. ההון הזה מתבסס בחלקו הגדול על הנכסים המפורסמים שבבעלותו, כגון מגדל טראמפ בניו יורק, ובהצהרת המצב הפיננסי שלו לשנת 2021, טען טראמפ שיש לו קצת פחות מ-300 מיליון דולר ב"מזומנים ושווי מזומנים".
מאז ביצע הנשיא לשעבר כמה מכירות גדולות, כולל של מגרש הגולף שלו בניו יורק והמלון בוושינגטון, וייתכן שבקרוב יקבל רוח גבית של כשלושה מיליארד דולר אם וכאשר חברת המדיה שלו Truth Social תונפק בבורסה. אבל כל זה לא פותר לו את הבעיה של תשלום החובות העצומים שלו, עכשיו ובמזומן.
6 צפייה בגלריה
אבטחה סמוך ל מגדל טראמפ ניו יורק לקראת שמיעת אישום נגד נשיא ארה"ב לשעבר
אבטחה סמוך ל מגדל טראמפ ניו יורק לקראת שמיעת אישום נגד נשיא ארה"ב לשעבר
הכניסה למגדל טראמפ בניו יורק. גם הוא בסכנת עיקול?
( צילום: gettyimages)
בעיות הכספים של טראמפ ניכרות לא רק בענייניו האישיים, וקמפיין הנשיאות שלו נמצא בפיגור גדול אחרי זה של הנשיא ג'ו ביידן. הקמפיין של ביידן מצליח לגייס סכומים גדולים וכבר יוצא במסעות פרסום מסיביים. נכון לעכשיו יש לביידן ביד 71 מיליון דולר ולטראמפ רק 33. בשבוע שעבר ביטל טראמפ שני אירועים שהיו אמורים להיערך באריזונה, מתוך רצון לחסוך כסף.

טראמפ קורא לתרומות – כדי לממן הוצאות משפטיות

חוק הבחירות הפדרלי אוסר על שימוש בכספי קמפיין לצרכים אישיים, אבל הכללים הרבה יותר אפורים כשמדובר בזרועות פיננסיות חיצוניות, הנקראות "ועדות פעולה פוליטיות", או "PACs". בשנתיים האחרונות הוציא ה-PAC של טראמפ, שנקרא "להציל את אמריקה", 76.7 מיליון דולר רק עבור כיסוי עלויות משפטיות עצומות.
אלו הם כספים שאנשים תורמים כדי לעזור לטראמפ לנצח בבחירות, ובמקום זאת מושקעים בהוצאות המשפטיות שלו. "להציל את אמריקה" דיווחה השבוע כי בחודש פברואר היא גייסה חמישה מיליון דולר, ושילמה לעורכי הדין של טרמאפ 5.6 מיליון. היא תצטרך לגייס הרבה-הרבה יותר כדי להוציא את טראמפ מהפלונטר הנוכחי - וייתכן כי התשובה טמונה בשיתוף פעולה עם הוועדה הרפובליקנית הלאומית (RNC).
6 צפייה בגלריה
עצרת בחירות של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב וואקו טקסס
עצרת בחירות של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב וואקו טקסס
טוען לרדיפה פוליטית גם בתביעה האזרחית. טראמפ בעצרת בחירות, כשמאחוריו שלטי "ציד מכשפות"
(צילום: AFP)
הסכם חדש בין טראמפ ל-RNC הוביל להקמת ועדה משותפת לגיוס תרומות, כך שכספים שיוזרמו אליה יועברו בעדיפות ראשונה לקמפיין של טראמפ לנשיאות, אחר כך ל"להציל את אמריקה" – ורק השאריות יועברו לוועדה הרפובליקנית עצמה ולסניפים של המפלגה במדינות השונות. הסיכום החדש מוצג בהזמנה לאירוע גיוס כספים, שיתקיים ב-6 באפריל באחוזתו של טראמפ בפאלם ביץ', שהגיעה לידי סוכנות הידיעות AP.
שיתוף הפעולה עם ה-RNC, שבראשה עומדים מאז החודש שעבר נאמנו של טראמפ מייקל ווטלי וכלתו של טראמפ לארה, עשוי לקדם בצורה משמעותית את גיוס התרומות של הנשיא לשעבר. בעוד מועמד לנשיאות יכול לקבל תרומה מקסימלית מתורם יחיד בסכום של 3,300 דולר – לוועדה המשותפת כל תורם יוכל להזרים יותר מ-800 אלף דולר. בחודש שעבר הצהירה לארה טראמפ כי היא חושבת שבוחרים רפובליקנים ישמחו לראות את ה-RNC משלמת על ההוצאות המשפטיות של הנשיא לשעבר.
ברט קאפל, עורך דין שעוסק במימון בחירות ועבד עבור מועמדים דמוקרטים ורפובליקנים, אמר ל-AP כי "לטראמפ יש צורך נואש בכסף לצורך הוצאותיו המשפטיות, והוא מרוקן את ה-PAC שלו כדי לעמוד בזה". בתוך המפלגה הרפובליקנית עצמה ישנם כאלה שמודאגים מכך שההשתלטות של טראמפ על הוועדה הרפובליקנית עלולה לרושש את המפלגה.
6 צפייה בגלריה
לארה טראמפ
לארה טראמפ
לארה טראמפ. אמרה שרפובליקנים ישמחו שהוועדה הרפובליקנית תשלם על הוצאות משפטיות של הנשיא לשעבר
(צילום: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais, File)
מנגד, דובר הקמפיין של טראמפ סטיבן צ'אונג, אמר בהצהרה רשמית: "ועדת 'להציל את אמריקה' גם משתתפת במימון נושאים מרובים שאינם קשורים למלחמה בציד המכשפות הבלתי-החוקי שמונהג על ידי ג'ו ביידן המושחת". לדברי צ'אונג, רק 0.006% מהתרומות שייכנסו לוועדה המשותפת החדשה יגיעו ל"להציל את אמריקה".
טראמפ, שטוען כל העת לרדיפה פוליטית נגדו – הן בתביעה האזרחית בניו יורק שבגינה נאלץ לשלם את הקנס הענק, והן בשלל התיקים הפליליים שתלויים כנגדו – מנצל גם את המצב הנוכחי על מנת לגייס כספים מתורמים פשוטים. "תסירו את הידיים המטונפות שלכם ממגדל טראמפ!", נכתב בהודעה שנשלחה לתומכיו של הנשיא לשעבר, על ידי אחד מאותן ועדות גיוס כספים של הקמפיין.
בהודעה נטען כי התובעת ג'יימס רוצה לעקל את נכסיו של טראמפ כחלק מ"ציד מכשפות" שמנהלים נגדו לכאורה הדמוקרטים. "לכן, לפני שהיום הזה יסתיים, אני קורא למיליון פטריוטים תומכי טראמפ להתגייס ולומר: די לציד המכשפות נגד הנשיא טראמפ!", נכתב בהודעה. לא צוין בה אם התרומות ישמשו למימון קמפיין הבחירות, או כדי לסייע לטראמפ בצרותיו המשפטיות.

כסף מסעודיה או מסין? "לא נדבר על אסטרטגיה"

מעבר למעמד המשפיל שבו עלול טראמפ למצוא עצמו נפרד מנכסיו, חובות אישיים גדולים מהווים גם סיכון ביטחוני כשמדובר באנשים בעלי גישה למידע מסווג – ואם טראמפ ייבחר, הוא יחזיק בגישה למידע הסודי ביותר. החובות של הנשיא לשעבר – שהבטיח החודש סופית את המועמדות הרפובליקנית לנשיאות ומקווה לחזור לבית הלבן בעוד פחות משנה – גדולים הרבה יותר מהרמה שמספיקה כדי להדאיג מומחי ביטחון ומודיעין.
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן ועידה G20 אוסקה יפן
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן ועידה G20 אוסקה יפן
טראמפ ויורש העצר הסעודי בן סלמאן, ב-2019. הדוברת לא הכחישה נחרצות אפשרות שיבקש כסף מריאד
(צילום: רויטרס)
חבר בית הנבחרים הדמוקרטי, אריק סוולוול, אמר השבוע ל-CNN: "אין לו את הכסף, ויש לו היסטוריה של עסקים עם אנשים חשודים מאוד. כמועמד לנשיאות הוא ניסה לעשות עסקאות במוסקבה. כשכבר היה נשיא, הוא הרוויח כסף מאירוח גורמים זרים במלון שלו בוושינגטון. הבת שלו, איוונקה, קיבלה פטנטים מסין, והחתן שלו, ג'ארד קושנר, יצא מהבית הלבן היישר לעסקה של שני מיליארד דולר עם הסעודים. אם הוא יצטרך עכשיו למכור נכסים כדי לכסות את החובות, איך נדע שגורמים עוינים את ארה"ב לא מרוויחים מכך?".
עורכת הדין של טראמפ, אלינה האבה, נשאלה השבוע בריאיון ל"פוקס ניוז" אם נעשה מאמץ להשיג את הכסף מרוסיה או סעודיה, ובמקום לומר "לא" נחרץ, השיבה: "אני לא יכולה לדבר על האסטרטגיה".