מתעצבן ומאיים באזיקים: ארבעה ימים אחרי שנחשפו ב-ynet תיעודים בלעדיים שהציגו את התנאים הקשים של הפליטים מאוקראינה בנתב"ג, ובעקבותם הורתה שרת הפנים איילת שקד להעביר את הממתינים באופן קבוע למלון דן בתל אביב עד להכרעה בעניינם, הבוקר (ראשון) הגיע לידי ynet תיעוד מטריד מטרמינל 3 של שדה התעופה, בלילה שבין חמישי לשישי בשבוע שעבר.

המלחמה באוקראינה - כתבות נוספות

מרינה הגיעה לישראל ב-9 במרץ לאחר שברחה במשך שלושה ימים ממריופול, שבה 2,187 מתושבי העיר נהרגו מאז שהחלה הפלישה הרוסית למדינה, לפולין. כשהגיעה לוורשה, החליטה בעצת אחיה המתגורר בישראל לעלות על מטוס ארצה. כשהגיעה לארץ, כמו רבים מהפליטים - גם היא עוכבה בשדה התעופה במשך שעות.
2 צפייה בגלריה
הפקח
הפקח
"בלי מצלמות". הפקחים בנתב"ג
בלילה שבין חמישי לשישי, 24 שעות אחרי שהגיעה לנתב"ג ובעודה יושבת בטרמינל, ניגש אליה עובד של רשות האוכלוסין וביקש ממנה לבוא עמו. לפי גיסתה נינה בלאבס, אשתו של אחיה, לא היה ברור למרינה לאן ייקחו אותה - ולכן החליטה להוציא מצלמה ולצלם את המתרחש.
"אל תעשי בעיות, כי אחרת אקח אותך עם אזיקים. אם אין בעיה, בואי יאללה", נשמע איש הביטחון אומר באנגלית למרינה בתיעוד. מרינה, שלטענת משפחתה אינה דוברת עברית או אנגלית, ניסתה להבין מה מבקשים ממנה, אך לאיש הביטחון לא הייתה סבלנות, וטען שהיא צריכה להתלוות עמם לבדיקה ביטחונית.

מרינה נשמעה אומרת ברוסית: "לא צריך לגעת עם הידיים. כבר עשיתם לי בעיות. יש לי פה משפחה ואני לא רוצה לחזור למדינה שמפציצים אותי בה, אני צריכה לחכות שזה יעבור. אחי מוכן לשלם ערבות". איש הביטחון ביקש בשנית שתבוא עמו, אך אז זיהה שהוא מצולם. בסרטון הוא נשמע שואל בעברית: ״את מצלמת אותי?", ומיד לאחר מכן אומר באנגלית: "בלי מצלמות".
בשלב זה הפסיקה מרינה לצלם והורידה את הטלפון, אך לדברי בני משפחתה - אז הגיעה האלימות. "שני גברים לקחו אותה בכוח והוציאו אותה מהחדר למטוס, ממש בידיים", סיפרה גיסתה נינה. "העלו אותה לטיסה ללא המזוודה שלה, בלי המסמכים ומעט הבגדים שהיו לה, והיא נחתה בפולין בלי כלום".
2 צפייה בגלריה
תיעוד: פליטים מאוקראינה שהגיעו לנתב''ג
תיעוד: פליטים מאוקראינה שהגיעו לנתב''ג
ילדים על מזרנים בנתב"ג
לדבריה, מרינה סיפרה לבני משפחתה שהיא מתקשה להתקיים בפולין ללא בגדיה ומסמכיה. "אין לה עוד משפחה מלבדנו, והיא רצתה להיות פה עד סוף המלחמה", סיפרה. "היא ברחה כמעט בלי כלום, ועכשיו גם מה שהיה לה כבר איננו. היא בכתה ולא יכלה לדבר, ואמרנו לה שנעזור לה. היא רק רצתה להיות פה בזמן המלחמה, היא ברחה כמעט בלי כלום ולא חשבה שככה יתייחסו אליה בישראל. היא הייתה בהלם. זה לא שהיא לא ידעה לאן היא נכנסת ואיפה היא תגור, אנחנו המשפחה שלה ולא ציפינו שזה יהיה היחס אליה".
בפורום למען קליטת פליטי אוקראינה גינו את המקרה. "פרצופה המכוער של המדינה נגלה לעינינו בנתב"ג, וזה חייב להיפסק", אמרו. "הפכנו להיות חושך לגויים. יאיר לפיד, ניצן הורוביץ, מרב מיכאלי ואיילת שקד - כולם נושאים באחריות. יש לפתוח את שערי המדינה בפני פליטי המלחמה". לפי נתוני רשות האוכלוסין מהבוקר, 7,179 בני אדם הגיעו מאוקראינה מאז תחילת הפלישה הרוסית למדינה, מתוכם 221 סורבו להיכנס.
מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: "עובדי הרשות באשר הם מונחים לנהוג בכבוד בכל אדם עמם באים במגע, ללא יוצא מן הכלל. עם זאת, נוסעים שמעבירים חלקי סרטונים מעוותים במכוון את המציאות ומייצרים פרובוקציות באופן מודע".