3 צפייה בגלריה
אלי כהן וקמלה האריס
אלי כהן וקמלה האריס
אלי כהן וקמלה האריס
(צילום: AFP, רויטרס)
13 דקות וחצי נמשך אתמול בלילה (בין שלישי לרביעי) נאומה של סגנית נשיא ארצות הברית קמלה האריס בטקס שנערך בשגרירות בוושינגטון לציון 75 שנות עצמאות לישראל. למרות שהנאום שנשאה היה ציוני, נלהב, חם, ואוהד - החלק שתפס את מרבית תשומת הלב היה 27 השניות שבהן דיברה על המהפכה המשפטית.
מדובר בחלק קטן ומינורי מנאומה, שלא היה אמור להרגיז אף אחד - אך יצר סערה לא קטנה בעקבות תגובתו של שר החוץ אלי כהן, שאמר כי סגנית הנשיא "לא תדע להגיד מה מפריע לה ברפורמה". בנאומה אמרה האריס: "ממשל ביידן ימשיך להגן על הערכים שמהווים את הבסיס ליחסים בין ארה"ב לישראל, שכוללים את חיזוק הדמוקרטיה שבנויה על מוסדות חזקים, מנגנוני איזונים ובלמים - וגם על מערכת משפט עצמאית". החלק הזה בנאומה גרר מחיאות כפיים ותשואות רמות מהקהל.

השר אלי כהן, שנמצא כעת בביקור באסיה, שמע את הדברים של האריס על המהפכה המשפטית, ובחוסר רגישות לא אופיינית הגיב כלפיה בזלזול שהצליח להרתיח את האמריקנים. "אני עונה לה את הדבר הבא - גם אני תומך במערכת משפט עצמאית וחזקה, אבל לא כל יכולה", אמר כהן בריאיון ל"כאן ב'". "גם לשופטים בארה"ב אין זכות וטו על מי יחליף אותם. נדרשת רפורמה משפטית שתחזק את אמון הציבור, לשם אנחנו חותרים. אני אגב רוצה לומר שהעקרונות שלי הם אלה - הקואליציה לבדה לא צריכה למנות את השופטים, מצד שני לשופטים לא צריכה להיות זכות וטו. אני חושב שאנחנו והאמריקנים רואים את הדברים עין בעין".
"אני יכול לומר לך שאם תשאל אותה מה מפריע לה ברפורמה היא לא תדע להגיד לך מה מפריע לה", תקף כהן את סגניתו של הנשיא ג'ו ביידן. "אני ביקרתי בכמה מקומות ושמעתי הערות. שאלתי אותם: 'מה בדיוק מפריע לכם?' ואף אחד לא ידע להגיד לי. אני לא יודע אם היא קראה את החוק או לא - ההערכה שלי היא שלא".
שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס רתח על הדברים של כהן, ולא הבין מדוע הוא היה צריך לומר אותם, תוך שהוא מתעלם מעצם הגעתה של האריס לאירוע החגיגי ולשאר הנאום שלה, שהיה מצוין מבחינת ישראל. האמריקנים ראו בדבריו של השר זלזול בסגנית נשיא ידידת ישראל, שהיא גם תובעת ומשפטנית בכירה שמכירה היטב את הרפורמה המשפטית, ושאמרה בדיוק את מה שממשל ביידן חוזר ואומר כבר תקופה ארוכה. עצם הגעתה של האריס לקבלת הפנים ליום העצמאות הייתה אמירה שנועדה להעביר מסר שהיחסים בין המדינות איתנים - גם אם ראש הממשלה בנימין נתניהו עדיין לא קיבל הזמנה לבית הלבן.
3 צפייה בגלריה
שגריר ארה"ב, טום ניידס בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
שגריר ארה"ב, טום ניידס בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
זעם על דבריו של שר החוץ כהן. השגריר האמריקני טום ניידס
(צילום: עמית שאבי)
על אף כעסו של ניידס, הוא החליט להסתפק בתגובה מתונה, אולי בגלל החברות האישית שלו עם כהן. "העובדה שסגנית הנשיא הגיעה לחגוג את יום העצמאות ה-75 של ישראל מדברת בעד עצמה על היחסים בין שתי המדינות. יש לי כבוד לשר כהן, אבל סגנית הנשיא אמרה דברים שהממשל אומר בכל הזדמנות לגבי הערכים והמדיניות המשותפים", אמר ניידס בתגובה. בשיחה עם ynet הוא הוסיף: "סגנית הנשיא האריס היא ידידה נפלאה של ישראל ושל העם היהודי. היא אמרה את אותו הדבר שאני אמרתי בעצמי 100 פעמים".
ניידס התקשר לכהן כדי לבקש ממנו הבהרות, אלא ששר החוץ היה באותו זמן בשיחה עם היועץ לביטחון לאומי של דרום קוריאה בסיאול - והשיחה נדחתה. בינתיים הבינו בלשכת השר שהאמריקנים כועסים, הקדימו תרופה למכה ושלחו מסרים לארה"ב שבקרוב תצא הודעת הבהרה ישראלית. בשעה 11:05 פרסם כהן שני ציוצים, אחד בעברית והשני באנגלית: "יש לי הערכה רבה לבעלת בריתנו ארה"ב ולסגנית הנשיא האריס, ידידה גדולה של ישראל. הרפורמה המשפטית היא נושא פנים ישראלי הנמצא בתהליך גיבוש והידברות, מדינת ישראל תמשיך להיות דמוקרטית וליברלית כפי שתמיד הייתה".
זמן קצר לאחר מכן התקיימה השיחה בין ניידס לכהן, שעדכן את השגריר האמריקני כי פרסם הבהרה. "כשדיברתי עם השגריר ניידס, שהוא חבר, אמרתי לו שיסתכל בטוויטר - ההבהרה שלי פורסמה", אמר כהן. "סגנית הנשיא האריס היא ידידת אמת של ישראל. השגריר הודה לי על ההבהרה והיה מאוד מבסוט". כהן טען שדבריו ברדיו הוצאו מהקשרם ושלא הייתה לו כל כוונה לזלזל או לפגוע בסגנית הנשיא. הודעת ההבהרה שלו הצליחה להוריד את גובה הלהבות ולפייס את השגריר האמריקני, שאמר לאחר מכן כי "הפרשה מאחורינו". כהן מצידו התייחס לדברים של ניידס על השיחה ואמר: "תודה על המילים החמות, הוכחת שהברית בינינו חזקה יותר מכל סערה בכוס מים!".
3 צפייה בגלריה
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס לצד בעלה דאג אמהוף ושגריר ישראל מיכאל הרצוג, בטקס לציון 75 שנים לישראל
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס לצד בעלה דאג אמהוף ושגריר ישראל מיכאל הרצוג, בטקס לציון 75 שנים לישראל
ציטטה מהתלמוד וסיפרה כיצד הדליקה לראשונה חנוכייה עם בעלה. סגנית הנשיא האריס, השגריר בארה"ב מייק הרצוג ובעלה דאג אמהוף
(צילום: AFP)
נאום של סגנית הנשיא היה מאוד אוהד לישראל כאמור. בין השאר היא ציטטה בנאום את חזונו של הרצל, נזכרה כיצד כילדה בקליפורניה אספה תרומות לקופות קק"ל לצורך נטיעת עצים בישראל כדי להביא לשגשוגה. כמו כן היא דיברה על המחויבות של ארה"ב לביטחון ישראל ועל חיזוק הברית בין שתי המדינות, קשר שלדבריה הוא "בל ינותק".
האריס גם ציטטה בנאומה מהתלמוד והזכירה שהיא סגנית הנשיא הראשונה שנשואה לבן זוג יהודי. היא סיפרה כיצד בביתה הותקנה המזוזה הראשונה, כיצד הדליקו לראשונה חנוכייה וכיצד חגגה את ליל הסדר הראשון שלה בבית סגן הנשיא עם בעלה היהודי דאג אמהוף, שישב בקהל במהלך נאומה. היא גם דיברה על פתרון שתי המדינות, על הסיוע הביטחוני חסר התקדים לישראל שבו תמכה כל השנים ועל המחויבות של הממשל להרחבת הסכמי אברהם והנורמליזציה באזור ומעבר לו. היא התחייבה שארה"ב תמשיך להיאבק באנטישמיות ובשנאת ישראל בעולם, הצדיעה לתרומתה של המדינה לאנושות בטכנולוגיות השקייה, התפלת מים וביטחון מזון בעולם ואף דיברה על ההערצה לישראל - "מדינה שמלאה ביזמים ואנשים יצירתיים וחדשנים".
נשיא המדינה יצחק הרצוג הודה להאריס על נאומה וצייץ בטוויטר: "תודה לך סגנית הנשיא קמלה האריס על שחגגת עם ישראל בגיל 75! הידידות המשותפת בין ארה"ב לישראל היא איתנה והקשר בל ינותק".

לטקס שנערך בוושינגטון הגיע גם יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, אחד ממובילי המהפכה המשפטית. במהלך הטקס פנתה אליו אישה ואמרה לו: "לא ניתן לך להרוס את החיים שלנו גם פה. נכון אמרו לך לא לבוא? אז למה?". לאחר מכן, בזמן נאומה של האריס, תועד רוטמן מתרעם על כך שאישה שנכחה בטקס פנתה אליו ואמרה לו שהוא "לא הוזמן", והוא נשמע אומר בין היתר: "תגידי לי, את דפוקה? מי את? היא בטוחה שהמדינה שלה".
לאחר האירוע נשאלה השאלה האם רוטמן בכלל הוזמן לאירוע, ואמש שגרירות ישראל בוושינגטון פרסמה הבהרה: "סמוך לפני האירוע, מטה משרד החוץ הודיענו כי חבר הכנסת רוטמן פנה אליהם והודיעם כי בכוונתו להגיע לוושינגטון (השגרירות לא ידעה על כך), וביקש להיות מוזמן לאירוע של השגרירות. בהתאם, מטה משרד החוץ ביקש להזמין אותו. מטבע הדברים, השגרירות יצרה קשר עם חבר הכנסת והזמינה אותו לאירוע. צר לנו שהעיסוק הפומבי באירוע זה, שהביא הרבה כבוד למדינת ישראל, מתמקד בשאלת נוכחותו של חבר הכנסת רוטמן. שגרירות ישראל איננה גורם פוליטי ומבקשת שלא לגרור אותה לדיון פוליטי. היא מייצגת את מדינת ישראל בממלכתיות ומתייחסת בהתאם לנבחרי הציבור של מדינת ישראל".
יודגש שבקבלת הפנים השתתפו 2,000 אורחים, ובהם עשרות חברי קונגרס, סנטורים ובכירי הממשל האמריקני. כמו כן נכחו עשרות שגרירים זרים כולל שגרירים ממדינות ערביות, בכירי הקהילה היהודית, העסקית והחברה האזרחית בוושינגטון ועיתונאים רבים. זוהי פעם ראשונה שמתקיים אירוע בסדר גודל כזה בוושינגטון ומשגרירות ישראל נמסר כי "היקף ההשתתפות והעובדה שסגנית הנשיא בחרה לכבד אותנו בנוכחותה לאורך כל האירוע מעידים על עוצמת היחסים בין ישראל לארה"ב".
פורסם לראשונה: 22:21, 07.06.23