2 צפייה בגלריה
מאהל בדיקות קורונה נתב"ג
מאהל בדיקות קורונה נתב"ג
בדיקת קורונה בנתב"ג
(צילום: טל שחר)
היום עוד לא תם, אבל כבר הערב (יום ב') נרשם שיא יומי מדאיג במספר המאומתים: 2,441 ישראלים אובחנו מאז חצות כחיוביים לקורונה. כך עולה מנתוני משרד הבריאות. עד כה פוענחו כ-70 אלף בדיקות ושיעור החיוביים ללא בדיקות סקר עומד על 3.62% - נתון גדול באופן משמעותי מהנתונים בחודשים האחרונים. 10 חולי קורונה נפטרו מאז אתמול - תשעה מהם אתמול ואחד היום. מאז פרוץ המגפה נפטרו בישראל 6,486 חולי קורונה.
מנתוני משרד הבריאות עולה כי 387 חולי קורונה מאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ, 217 מהם במצב קשה. מדובר בעלייה קלה לעומת מספרם הבוקר. מספר המונשמים עומד על 43.
מוקדם יותר היום אמר מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש כי מצב התחלואה מדאיג. לדבריו, "גם הבוקר רואים עלייה בתחלואה ובתחלואה הקשה. אני קורא לכולם להקפיד על ההנחיות, אם זה מסכות, נהלי תו ירוק ונהלים אחרים. הקפדה על הנחיות מצילה חיים. כולנו נדרשים לכך".
עם זאת, פרופ' אש אמר כי הוא מעודד מהתקדמות מבצע החיסונים במנה השלישית. "אני שמח לראות כי ישנה היענות גבוהה לחיסונים", אמר. "רבים קובעים תורים, עד כה חוסנו כ-45 אלף במנה השלישית ונקבעו עוד עשרות אלפי תורים להמשך השבוע. כדי לתת מענה יעיל, קופות החולים יוסיפו תורים במתחמי החיסונים". הוא גם ציין כי "עד כה לא ידוע על דיווח של תופעות לוואי מיוחדות אחרי החיסון השלישי".
בכל הנוגע לפתיחת שנת הלימודים אמר פרופ' אש כי מתקיימים דיונים על מתווה שיאפשר לימודים בכיתות ככל האפשר. "העיקרון הוא לאפשר לימודים פרונטליים ככל שניתן, ובכלל זה במקומות עם תחלואה גבוהה יותר", אמר. הוא גם הביע חשש מהתחלואה בחברה הערבית ומההיענות הנמוכה לחיסון במנה שלישית במגזר.
2 צפייה בגלריה
שרון אלרעי פרייס
שרון אלרעי פרייס
הכחישה שהאפשרות של סגר על השולחן. ד"ר אלרעי פרייס
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת )
בינתיים, לקראת כינוס ישיבת קבינט הקורונה מחר ב-17:30, מגבשים במשרד הבריאות המלצה למתווה חדש להפעלת נתב"ג - שבמסגרתו תצומצם משמעותית רשימת המדינות האדומות (בסיכון מרבי) שהטיסה אליהן אסורה, וכן תצומצם מאוד רשימת המדינות הירוקות שהחזרה מהן אינה מחייבת בידוד. כלומר, המשרד ימליץ להרחיב משמעותית את מספר המדינות שהחזרה מהן תחייב בידוד של שבוע. בכל מקרה, התקנות שנוגעות לטיסות למדינות שאסור לטוס אליהן על פי התקנות כרגע, ובהן בריטניה, יחודשו.
ב"ידיעות אחרונות" פורסם הבוקר כי גורמים במשרד הבריאות מזהירים שאם התחלואה תמשיך להתפשט בקצב גבוה, יש סיכוי של ממש לסגר בחגי תשרי. "לכולם זה ברור שאם לא נצליח להשתלט על הסיפור הזה, נלך לסגר", אמר בכיר במשרד הבריאות. מנגד, גורמים אחרים במשרד הבריאות הכחישו שאפשרות של סגר נמצאת על השולחן - ובהם ראש שירותי בריאות הציבור במשרד, ד"ר שרון אלרעי פרייס.
בנוסף, לאור התפשטות התחלואה, משרד הבריאות מתכוון להמליץ על הקשחת התו הירוק והחלתו גם על ילדים עד גיל 12 ומקומות שבהם שוהים מתחת ל-100 איש. המשמעות: ילדים יצטרכו להציג תוצאות שליליות של בדיקות קורונה בכניסה לכלל האתרים שהכניסה אליהם מחייבת את התו – קניונים, מסעדות, בתי קולנוע וכו', וזאת מאחר שהם אינם מחוסנים.

בשבוע שעבר שרת הפנים איילת שקד התראיינה באולפן ynet ולא שללה סגר עתידי. לדבריה, "כדי לסתום את הפרצה לחלוטין צריך לסגור את נתב"ג. כשאני ישבתי כאן והתרעתי על נתב"ג, לא היו בדיקות בנחיתה. כל הזמן אמרתי שצריך לעשות בדיקות בנחיתה. היום יש בדיקות גם בעלייה למטוס בארץ היעד, וגם איסור טיסה למדינות אדומות. היום פקחים של רשות האוכלוסין וההגירה מהמשרד שלי ואנשים מחברות התעופה מורידים נוסעים שטסים למדינות אדומות שאין להם אישור מוועדת חריגים. מעל 300 אנשים כבר הורדו מטיסות, אלה דברים שלא היו בעבר. בסוף, יכול להיות וזה לא מופרך, שאם רמת התחלואה תעלה ותתפרץ ונראה שהחיסון השלישי לא עוזר, יכול להיות שנגיע לסגר. זה לא בלתי אפשרי".
כשנשאלה אם מדובר על סגר בחגים השיבה: "לא, אל תעשו עכשיו כותרת 'סגר בחגים', לא אמרתי את זה. אני אומרת שיכול להיות שאם רמת התחלואה תעלה משמעותית, יכול להיות שנגיע גם לשם ואנחנו משתדלים מאוד לא להגיע לשם. אנחנו מקווים שלא נגיע לסגר. הפעם, בגלל החיסונים, לקחנו החלטה מושכלת. אנחנו ממשיכים את החיים לצד הקורונה ומנסים לראות אם החיסונים והחיסון השלישי יעזרו".