שרת הפנים איילת שקד הגיבה הבוקר (יום ד') לאמירות החריפות שהשמיע יו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני כלפי ראש הממשלה נפתלי בנט מעל בימת הכנסת. "זאת אמירה אומללה, זו חציית קו אדום, אני חושבת שפוליטיקאים לא צריכים לאבד עשתונות על דוכן הכנסת", אמרה השרה שקד בריאיון באולפן ynet אחרי שגפני כינה את ראש הממשלה בנט "רוצח".
בדיון שנערך אמש בכנסת אמר ח"כ גפני: "אנחנו יושבים פה ארבעה ימים וארבעה לילות בשביל מתן כהנא, על זה שהוא ייכנס לוועדה למינוי דיינים, ולא מטפלים בקורונה. אלה שמתים עכשיו מהקורונה זה נפתלי בנט, הוא הרוצח שלהם, הוא זה שגורם לאנשים למות". בשלב זה פנה סגן יו"ר הכנסת ח"כ אחמד טיבי לגפני וביקש ממנו להשתמש ולא להשתמש במילה רוצח. גפני השיב: "בסדר, אז אני חוזר בי. הוא אשם באלה שמתים עכשיו מהקורונה. זה בסדר? טוב. הרי מה הייתה הטענה שאנחנו שמענו פה כל הזמן".

השרה שקד הוסיפה בתגובתה לדברים הקשים של ח"כ גפני: "הוא אחר כך התנצל, זו אמירה שאף פוליטיקאי לא צריך להגיד. אפשר להעביר ביקורת, זה בסדר גמור. אפשר להעביר ביקורת חריפה, אבל לא לדבר ככה".
- במשך זמן ממושך הייתה לכם ברית עם החרדים, זה נגמר? "כשהם באופוזיציה אז הם מדברים בחריפות רבה, לא סתם אני הולכת עם מאבטחים, לא הייתי אמורה להיות מאובטחת כשרת הפנים".
- את הולכת עם מאבטחים בגלל האופוזיציה? "אני הולכת עם מאבטחים בגלל שיש הסתה, אמירות כאלה הן אמירות מסיתות".
- יש איומים מפורשים? "אני לא נכנסת לזה כרגע, כולם חייבים להירגע ולהרגיע קצת את הלהבות. אפשר לבקר בצורה עניינית, תפקידה של אופוזיציה זה בוודאי לבקר את הממשלה, אבל לא בצורה כזאת. באמירה כזאת נחצו הגבולות".
- אומרים שהוניתם את הציבור, "בנט הוא ראש ממשלה נוכל", אומרים שעשיתם דבר לא ייעשה. יכול להיות שאת זה הרווחתם ביושר. "את מזמרת את דף המסרים של הליכוד".
- זה לא נכון? "לא, היו לנו הבטחות בחירות מרכזיות. בין ההבטחות הבחירות היה להחליף את נתניהו, להקים ממשלה, למנוע בחירות חמישיות, להוציא את ישראל מהכאוס וזה בדיוק מה שאנחנו עושים. היו שנתיים שבהן כמעט לא שווקו דירות, לא הקצו קרקעות, אנחנו במשבר דיור מהחמורים שידעה ישראל. היה צריך להקים ממשלה ולהתחיל לעבוד".

"רוצים לחיות עם הקורונה ולא להשבית את המשק"

הממשלה שבה שותפה שקד לא מצליחה להוריד את נתוני התחלואה בקורונה. שרת הפנים קיבלה תזכורת בריאיון כיצד בהיותה חברה באופוזיציה היא הביעה ביקורת חריפה על ממשלת נתניהו וציינה אז כי לו זה היה תלוי במפלגתה - אחד המהלכים שהיו נעשים זה לסתום את הפרצה בנמל התעופה בן גוריון. "המציאות של היום שונה מהמציאות של לפני חצי שנה, כי היום אנחנו מדינה מחוסנת", התגוננה שקד לנוכח הביקורת על הממשלה הנוכחית.
שקד הוסיפה: "עוד לא כולם מחוסנים וזה כרגע המאמץ העיקרי שלנו, אנחנו לקחנו החלטה אסטרטגית שאי אפשר היה לקחת לפני חצי שנה, וההחלטה הייתה שבגלל החיסונים אנחנו רוצים לחיות עם הקורונה ולא להשבית את המשק. זאת מציאות שונה היום מלפני חצי שנה. אנחנו עושים מאמץ גדול כדי לחסן את האוכלוסייה שלא התחסנה. כשרת פנים אני עושה איזושהי תחרות בין הרשויות המקומיות איזו רשות תחסן יותר. אני חושבת שצריך לעשות גם חיסונים בבתי הספר לגילים 12 עד 16".
- ומי מונע את זה, שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון? "לא, קודם כל עוד לא נפתחה שנת הלימודים. אני לחלוטין רואה עין בעין את פתיחת שנת הלימודים עם שרת החינוך. היא צודקת, היא לא רוצה קפסולות, היא רוצה שהתלמידים ילמדו כמו שצריך. ככל שהמצב יישאר פחות או יותר כפי שהוא, שנת הלימודים תיפתח כסדרה. הילדים לא למדו כמעט שנה וחצי, חלק מההוצאה מהכאוס זה גם ששנת הלימודים תיפתח כסדרה. אני חושבת שצריך לעשות מאמץ גדול לחסן את כל הצעירים בני 12 עד 16 בבתי הספר. גם הילדים שלי, בני 13 ו-16, התחסנו. אני בטוחה שראש הממשלה, שר הבריאות ושרת החינוך יישבו ביחד ויצליחו להגיע לאיזשהו מתווה מוסכם".
- המודל של האוניברסיטה העברית מדבר על סוף אוגוסט עם 800 חולים קשים. "את צודקת שהתחלואה תעלה עד רמה מסוימת. בחודש הקרוב נעשה שני מהלכים: גם ננסה לחסן את האוכלוסייה הצעירה שלא התחסנה וגם כפי ששמעתם את ראש הממשלה, ככל הנראה תינתן זריקה שלישית, ה'בוסטר', לאוכלוסייה מבוגרת, ככל הנראה מעל גיל 65. אנחנו מקווים שעוד חודש נצליח לבלום את המגפה, זה יכול גם לקחת קצת יותר מזה אבל המטרה שלנו לא לסגור את המשק ולשתק את החיים. הסגרים הקודמים עלו לנו 200 מיליארד שקל, אתם יודעים מה אפשר לעשות עם זה? לבנות 200 בתי חולים".
- אומר יו"ר האופוזיציה נתניהו שקיבלתם מדינה נקייה ממאומתים ותראי את המספרים. "נכון, מכיוון שיש התפרצות בכל העולם, התפרצות של זן הדלתא, זה דבר שלא היה בעבר. אני אומרת שוב, גם את זה נצליח לנצח, זה ייקח קצת זמן. כמות החולים הקשים תעלה, אבל אם נצליח לחסן את רוב האוכלוסייה, לתת את הזריקה השלישית ואנשים ישמרו פחות או יותר על הכללים של מסכות - אני מאמינה שנוכל לשלוט בזה".
1 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
"אני מאמינה שנוכל לשלוט בזה". השרה שקד באולפן ynet
(צילום: יריב כץ )
למרות עמדתה הנוכחית, שקד לא שוללת אפשרות של סגר עתידי: "כדי לסתום את הפרצה לחלוטין צריך לסגור את נתב"ג. כשאני ישבתי כאן והתרעתי על נתב"ג, לא היו בדיקות בנחיתה. כל הזמן אמרתי לכם שצריך לעשות בדיקות בנחיתה, היום יש בדיקות גם בעלייה למטוס בארץ היעד וגם איסור טיסה למדינות אדומות. היום, פקחים של רשות האוכלוסין וההגירה מהמשרד שלי ואנשים מחברות התעופה מורידים נוסעים שטסים למדינות אדומות שאין להם אישור מוועדת חריגים. מעל 300 אנשים כבר הורדו מטיסות, אלה דברים שלא היו בעבר. בסוף, יכול להיות וזה לא מופרך, שאם רמת התחלואה תעלה ותתפרץ ונראה שהחיסון השלישי לא עוזר, יכול להיות שנגיע לסגר. זה לא בלתי אפשרי".
- בחגים? "לא, אל תעשו עכשיו כותרת 'סגר בחגים', לא אמרתי את זה. אני אומרת שיכול להיות שאם רמת התחלואה תעלה משמעותית, יכול להיות שנגיע גם לשם ואנחנו משתדלים מאוד לא להגיע לשם. אנחנו מקווים שלא נגיע לסגר. הפעם, בגלל החיסונים, לקחנו החלטה מושכלת. אנחנו ממשיכים את החיים לצד הקורונה ומנסים לראות אם החיסונים והחיסון השלישי יעזרו".
בהתייחסה לדברים שחשף שר המשפטים גדעון סער ב"ידיעות אחרונות" ולפיהם הוא מקדם את הצעת "חוק נתניהו" שימנע מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה, אמרה השרה שקד: "עמדתי (נגד החוק) לא השתנתה. שר המשפטים יתעסק בזה אחרי התקציב. יהיה דיון בתוך הקואליציה וכל אחד יגיד את עמדתו. החוק הזה הוא לא חלק מההסכם הקואליציוני, צריך להגיד גם שמפלגות אחרות רצו להכניס את החוק להסכם הקואליציוני ואנחנו סירבנו, כך שהחוק הזה לא יקודם אם לא כולם יסכימו וכרגע הוא לא רלוונטי".
- אבל ראש הממשלה בנט שינה את דעתו. "אני לא דיברתי על זה עם ראש הממשלה בנט. אני יכולה להגיד לך את דעתי, אני את דעתי לא שיניתי וסוכם שהחוק הזה יידון בתוך הקואליציה אחרי התקציב".