דובר משרד החוץ בטהרן הכחיש הבוקר (יום ב') כי איראן מעורבת בפגיעה בספינה שבבעלות איש העסקים הישראלי רמי אונגר במפרץ עומאן. לדבריו, "אנו דוחים בתוקף את ההאשמה הזאת, הביטחון במפרץ הפרסי חשוב לנו".
קודם לכן הדף הדובר סעיד חטיבזדה את טענות ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא הגרעין, ואמר כי "האשמותיו שאנחנו חותרים להשגת נשק גרעיני נועדו לצורכי פנים".
2 צפייה בגלריה
הנזק שנגרם לספינה
הנזק שנגרם לספינה
(צילום: Aurora Intel)
שר החינוך יואב גלנט אמר הבוקר בריאיון באולפן ynet: "קיבלתי את התמונות לאחר הפגיעה, באופן גלוי ולא ממקורות חשאיים. הסתכלתי על הדברים ועל המיקום ואמרתי מיד דברים שהיום הם ברורים מבלי שיהיה לי איזשהו מידע: זו פגיעה של מוקש שהוצמד מבחוץ, כנראה על ידי כוח קומנדו בפעולת שיט במהלך הלילה. זו פעולה שכוונה נגד ישראל כי מאוד קל להיכנס לרשתות הגלויות ולדעת מי בעלי הספינה והאיראנים מתוחכמים.
"זה לא יכול לקרות מיד אחרי שהספינה עוברת במצרי הורמוז בלילה ופתאום מתעוררים בבוקר וזה לא קשור לשום דבר. מי שמכיר את החוף יודע שכל מה שקורה שם מצפון זה חוף איראני ולמעשה זו פעולה של האיראנים. את כל זה אני אומר ללא הסתכלות על מקורות מודיעיניים, רק מתוך ניסיוני בדברים. אני שומע עכשיו שעל בסיס תחקירים של גופים ביטחוניים שונים יש לעניין אימות וזה נראה לי טבעי".

על השאלה האם ישראל רואה את הפיצוץ בספינה כסגירת חשבון של איראן או פתיחת עימות חדש שאסור להבליג עליו, השיב השר גלנט: "אני מציע שנזכור שהאיראנים הם מדינה שלא זו בלבד שמנסה לייצר נשק גרעיני אלא מייצרת פעילות חיכוך וטרור ופעילות אימפריאליסטית בכל רחבי המזרח התיכון, שולטים בלבנון באמצעות חיזבאללה, מנסים להשתלט על סוריה באמצעות מליציות שיעיות ולהכניס לשם נשק מפר איזון, בעיראק יש להם השפעה גדולה, בתימן.
"מדובר על הסתכלות שהיא מסוכנת לישראל ולעולם ובהיבט הזה אנו צריכים להיות מאופקים ומחושבים ולעשות את החשבון שלנו. ישראל לא יכולה להתיר שלאיראן יהיה נשק גרעיני ולא תאפשר לאיראנים להקים צבא בסוריה ולהעביר דרך סוריה נשק מפר איזון ללבנון ולפתוח חזית שנייה ברמת הגולן".

סוכנות הידיעות הרשמית של סוריה "סאנא" והטלוויזיה במדינה דיווחו אמש על הדי פיצוצים שנשמעו באזור הבירה דמשק, וטענו כי מדובר בתקיפה ישראלית. אם ישראל אכן עומדת מאחורי התקיפה, ניתן להעריך כי מדובר בתגובה על הפגיעה האיראנית בספינה בבעלות ישראלית.
הטלוויזיה הסורית ציטטה מקור צבאי ולפיו "בשעה 22:16 ביצעה ישראל תקיפה אווירית מכיוון רמת הגולן לעבר כמה יעדים באזור דמשק. מערכות ההגנה האווירית של סוריה פעלו נגד הטילים ויירטו בהצלחה את מרביתם".

דיון ביטחוני

ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס אתמול דיון ביטחוני בעקבות הפגיעה בספינה. בדיון השתתפו שר הביטחון בני גנץ וראשי ארגוני הביטחון: הרמטכ"ל, ראש המוסד, ראש השב"כ וראש המל"ל. על פי ההערכות בישראל, האיראנים עומדים מאחורי הפיגוע וייתכן כי ינסו לבצע פיגועים נוספים. עוד מעריכים כי ישראל תגיב אך במתינות כדי לא להגיע להסלמה.
בדיון הוצגה ההערכה שמשמרות המהפכה האיראניים עומדים מאחורי הפיגוע בספינת המשא וכי הוא בוצע באמצעות הדבקת מוקשים ימיים. ההערכה היא שהאיראנים לא רצו להטביע את האונייה כי אז המשמעות הייתה הסלמה משמעותית לא רק מול ישראל אלא גם מול המערב, ולכן הם שמרו על זהירות יחסית אם כי מדובר בעליית מדרגה מבחינתם.
עוד מעריכים בישראל שזה לא האירוע האחרון וצפויים אירועים נוספים שבהם איראן תנסה לפגוע במטרות ישראליות ויתכן שגם בספינות בבעלות ישראליות. בעולם יש כ-300 אוניות בבעלות ישראלית ופגיעה בהן עלולה לפגוע קשות במשק הישראלי. הייתה הסכמה בדיון שאסור לישראל לעבור בשתיקה על הפגיעה ושחייבים להגיב כדי להעביר לאיראנים מסר.
גורם ביטחוני בכיר אמר כי "תהיה תגובה ישראלית ולא בטוח שתדעו בכלל שזו תגובה כי כל הזמן יש תקיפות של ישראל". לדבריו, זו מערכה רחבה וצריכים להיערך לפיגועים נוספים וזה מחייב היערכות ישראלית והגברת כוננות. על פי ההערכה, התגובה הישראלית לא תהיה מאוד חזקה כיוון שלישראל אין עניין להביא להסלמה.

הפיצוץ אירע כבר ביום חמישי, אך דווח עליו רק ביום שישי. הספינה נפגעה מפיצוץ במהלך השיט באזור מפרץ עומאן, ולמרות שאיש לא נפגע - היא נאלצה לחזור על עקבותיה.
הספינה הובילה מכוניות לסינגפור מהעיר דמאם שבסעודיה. כתוצאה מהפיצוץ נפערו שני חורים בקוטר של כמטר וחצי בדופן הספינה, אולם המנוע שלה לא נפגע. האונייה עשתה את דרכה לנמל בדובאי, שם יתקנו את הנזק. גורם ביטחוני בארה"ב אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הפיצוץ התרחש מעל קו המים ולא מתחתיו, וכי החורים נפערו בשני הצדדים של הספינה.