סוכנות הידיעות הרשמית של סוריה "סאנא" והטלוויזיה במדינה דיווחו אמש (ראשון) על הדי פיצוצים שנשמעו באזור הבירה דמשק, וטענו כי מדובר בתקיפה ישראלית. אם ישראל אכן עומדת מאחורי התקיפה, ניתן להעריך כי מדובר בתגובה על הפגיעה האיראנית בספינה בבעלות ישראלית.
הטלוויזיה הסורית ציטטה מקור צבאי ולפיו "בשעה 22:16 ביצעה ישראל תקיפה אווירית מכיוון רמת הגולן לעבר כמה יעדים באזור דמשק. מערכות ההגנה האווירית של סוריה פעלו נגד הטילים ויירטו בהצלחה את מרביתם".
4 צפייה בגלריה
תקיפה תועדה בשמי דמשק בסוריה
תקיפה תועדה בשמי דמשק בסוריה
התקיפה תועדה בשמי דמשק
4 צפייה בגלריה
תקיפה תועדה בשמי דמשק בסוריה
תקיפה תועדה בשמי דמשק בסוריה
מתוך תיעוד התקיפה בשמי דמשק
פרשננו רון בן ישי מוסיף כי על פי הפרסומים בסוריה הותקפו כמה מטרות איראניות באזור דמשק. אם ישראל היא זו שתקפה, ניתן להעריך שהדבר בא כתגובת תגמול על הפיגוע בספינה שבבעלות ישראלית במפרץ עומאן ביום חמישי. זאת למרות שאין ודאות שהאיראנים התכוונו לפגוע במטרה ישראלית.
פרשננו מעריך כי הפעולה אמש שסוריה מייחסת לישראל לא התבצעה כחלק מהמערכה שבין המלחמות (מב"מ). כלומר היא לא נועדה למנוע התחמשות של חיזבאללה בטילים מדויקים ומערכות נ"מ חדשות, וכן לא נועדה לבלום התבססות של מליציות שיעיות פרו-איראניות והתבססות לוגיסטית איראנית בסוריה. נראה כי התקיפה בסוריה לא שייכת לאף אחת משתי הקטגוריות האלה.
4 צפייה בגלריה
ספינת Helios Ray
ספינת Helios Ray
הספינה הישראלית שהותקפה עוגנת בדובאי
(צילום: EPA)
לפי דיווחים הותקפו מטרות באזור א-סיידה זיינב, החשוב לשיעים, שאליו נשלחו אנשי משמרות המהפכה האיראניים כדי להגן עליו מפני סונים.
זמן קצר לפני התקיפה באזור דמשק דיווחו הסורים שישראל "חטפה" רועה צאן בן 17 - מוחמד ג'אסם מוחמד מהכפר אל-עשה - מנקודה ליד הגבול בגולן, לא רחוק מקונטרה.
אתמול אחר הצהריים כינס ראש הממשלה בנימין נתניהו דיון ביטחוני בעקבות הפגיעה בספינה בבעלות ישראלית במפרץ עומאן. בדיון השתתפו שר הביטחון בני גנץ וראשי ארגוני הביטחון: הרמטכ"ל, ראש המוסד, ראש השב"כ וראש המל"ל. על פי ההערכות בישראל, האיראנים עומדים מאחורי הפיגוע, וייתכן כי ינסו לבצע פיגועים נוספים.
ההערכות לאחר הדיון היו כי ישראל תגיב אך במתינות, כדי לא להגיע להסלמה. "תהיה תגובה ישראלית ולא בטוח שתדעו בכלל שזו תגובה כי כל הזמן יש תקיפות של ישראל", אמר גורם ביטחוני בכיר.
הפיצוץ בספינת המשא שבבעלותו של איש העסקים הישראלי רמי אונגר התרחש ביום חמישי והתפרסם ביום שישי. הספינה נפגעה מפיצוץ במהלך השיט באזור מפרץ עומאן, ולמרות שאיש לא נפגע - היא נאלצה לחזור על עקבותיה. הספינה הובילה מכוניות לסינגפור מהעיר דמאם שבסעודיה. כתוצאה מהפיצוץ נפערו שני חורים בקוטר של כמטר וחצי בדופן הספינה, אולם המנוע שלה לא נפגע.
פורסם לראשונה: 22:32, 28.02.21