4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ומנסור עבאס
בנימין נתניהו ומנסור עבאס
בנימין נתניהו וח"כ מנסור עבאס
(צילום: רויטרס, אלעד גרשגורן)
זה כבר לא סוד: קיים שיתוף פעולה בין התנועה האסלאמית על ארבעת חבריה ברשימה המשותפת (בראשות יו"ר מפלגת רע"מ ח"כ מנסור עבאס), לבין ממשלתו של בנימין נתניהו. וזאת בניגוד לעמדת יתר חברי המשותפת, שבלשון המעטה לא רואים בעין יפה את ההתנהלות הזאת.
כבר היו דברים מעולם. גם בעבר הקרוב מצאו אנשי נתניהו אוזן קשבת אצל התנועה האסלאמית. בנובמבר שעבר סיפר ח"כ עבאס לגלי צה"ל שנפגש עם שליחו של ראש הממשלה, נתן אשל, והם דנו על הקמת ממשלת מיעוט בתמיכת רע"מ. לדבריו הוא העביר לאשל רשימת דרישות, אבל לבסוף המהלך לא הבשיל.
העובדה שח"כ עבאס היה נכון לשתף פעולה עם נתניהו מצביעה על כך שהתנועה האסלאמית לא רואה את השליחות הפרלמנטרית שלה עין בעין עם יתר חברי הרשימה המשותפת. ולכך יש משמעות לא מבוטלת.
מבחינת החברה הערבית אין באמת הבדל בין ה"ימין" ל"שמאל". בין אם ייפול נתניהו ובין אם לאו, אין זה מעניינם. הרי גם כל שלטון אחר שיבוא במקומו ידיר אותם. האנשים המרכיבים את יריבותיו המרות ביותר של נתניהו, "יש עתיד" ו"כחול לבן", התעלמו למעשה מהציבור הערבי לאורך השנים, ובעיקר בשלוש מערכות הבחירות האחרונות. על ישראל ביתנו והבית היהודי בכלל אין מה לדבר.
על רקע כל אלה מצא עצמו ח"כ עבאס - סגן יו"ר הפלג הדרומי של התנועה האסלאמית - נדחק לזרועות מפלגת השלטון, כי לשיטתו, במצב הנוכחי רק היא יכולה לחלץ את החברה הערבית ממצוקותיה, בעיקר בתחום הדיור והפשיעה.
לכן לא היה שום דבר מפתיע בשיתוף הפעולה שלו עם יו"ר הכנסת יריב לוין סביב סערת ביטול ההצבעה על הקמת ועדת החקירה לפרשת הצוללות. באותה הזדמנות הוא הודיע שנתניהו יביא לאישור השרים החלטה להאריך את תקופת תוכנית החומש לחברה הערבית (מדובר בתוכנית הכוללת תקציב של כתשעה מיליארד שקל, שממנו נוצל רק שליש מסיבות שרובן קשורות בחסמים שנקבעו על ידי משרדי הממשלה השונים. השבוע עמד נתניהו בהבטחתו והאריך את תוקף התוכנית עד לסוף 2021).

תמיכתו של ח"כ עבאס בביטול ההצבעה על ועדת החקירה הביאה עליו אש וגופרית מצד חבריו ברשימה משותפת. בפוסט שפרסם בשבת הוא טען שנבחר כדי לשרת את החברה הערבית, ושירות החברה הערבית יכול להגיע בעזרת מפלגת השלטון. הוא הדגיש שלא נבחר כדי ללחום בממשלה או לשמש כלי בידי מפלגות ההתנגדות לביבי, או כדי להלהיט את הציבור בנאומים חוצבי להבות.
אם נניח שהתנהלותו של ח"כ עבאס היא בלון ניסוי שמטרתו לבדוק את הדופק, הרי שהוא עבר את הבחינה בהצלחה. הרחוב הערבי לא הוקיע את התנהלותו ולא את עמדותיו. להיפך
יש כאלה בחברה הערבית הטוענים שח"כ עבאס בורח מהגשם ומתכסה במפל, אבל יש המתעקשים שעשה את מה שהיה עליו לעשות. הגיעה העת לשינוי פאזה, הם אומרים. במקום שיח לעומתי ומתלהם, דרוש שיתוף פעולה עם הממשלה. כל ממשלה. במקום להתמקד רק בזכויות פוליטיות, יש לדאוג לזכויות חברתיות ושיפור תנאי המחייה של הערבים בישראל.
ואכן, הציבור הערבי מאס במצב הקיים ביישובים שלו, והוא מבין שהרשימה המשותפת לא מצליחה לחלץ אותו ממצוקותיו. הציבור הערבי הפנים שאין לה השפעה על קבלת ההחלטות, וחרף 15 המנדטים שלה, היא לא מצליחה למנוע את חקיקה גזענית, הריסות הבתים נמשכות, הפשיעה מתעצמת ואיכות החיים מידרדרת.
למרות ה"הישג האלקטורלי", לכפרים ערבים רבים עדיין אין תשתיות, לא הוקמו מוסדות ציבור, תוכניות המתאר תקועות, אין קרקעות לבנייה, מי ביוב עדיין זורמים בחלק מהרחובות, הפשיעה מתפשטת, חיי אדם הפכו הפקר ותושבים בורחים לערים היהודיות. נציגי המשותפת לא מצליחים להביא לשיפור בתנאי המחייה, והתושב הערבי צמא לחיים רגועים וטובים יותר. גם אם דרוש לשם כך שיתוף פעולה עם נתניהו.
עד כמה צודק ח"כ מנסור בגישתו? ימים יגידו. אך אם נניח שהתנהלותו היא בבחינת בלון ניסוי שמטרתו לבדוק את דופק הרחוב הערבי, הרי שהוא עבר את הבחינה בהצלחה רבה. הרחוב הערבי לא הוקיע את התנהלותו ולא את עמדותיו. להיפך: מקריאת מאות התגובות לפוסט שפרסם, ניכר שהוא זוכה לתמיכה מקיר לקיר.
4 צפייה בגלריה
איימן עודה
איימן עודה
הרשימה המשותפת
(צילום: גיל נחושתן)
מי שרוצה יכול לראות בכך קדימון לבחירות הבאות, שבהן תתחזק הגישה המבכרת את האינטרס החברתי של כלל הערבים בישראל, גם תוך שיתוף פעולה עם ממשלה ימנית, על חשבון הגישה של "רק לא ביבי".
בהינתן כל אלה יש להניח כי ככל שתקום מפלגה חדשה - ערבית או יהודית-ערבית - שתשים את הדגש על הפן החברתי של הערבים בישראל, תוך שינוי טון השיח עם ישראל היהודית, לא ירחק היום והיישובים הערבים ישגשגו.
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com