3 צפייה בגלריה
נתניהו יוצא מפגישות עם ראשי המפלגות
נתניהו יוצא מפגישות עם ראשי המפלגות
(צילום: אלכס קולומויסקי, שאול גולן)
יהדות התורה והליכוד סיכמו כי המכון לרפואה משפטית באבו כביר, שם מתבצעות נתיחות לאחר המוות ובדיקות לנפגעי תקיפות מיניות, יהיה סגור בשבת. במקומו, ככל הנראה, ייפתח מכון בצפון - שבו יועסקו לא-יהודים. בנוסף סיכמו הצדדים לבטל את הרפורמה של מרב מיכאלי בתחבורה, כולל הכוונה להטיל מס גודש בגוש דן. עוד סוכם כי האגף ליהדות מתחדשת שהקימו נחמן שי וגלעד קריב יבוטל גם כן.
את ההחלטה שהמכון לרפואה משפטית יעבוד גם בשבת קיבל שר הבריאות ניצן הורוביץ בשנה שעברה, והמטרה המוצהרת אז הייתה אפשר נתיחות פורנזיות בשבתות ובמועדי ישראל, לתת שירות מהיר ככל הניתן למשטרה ולפרקליטות, ולכבד את משפחות הנפטרים הממתינות להבאת יקיריהן למנוחות בהקדם בהתאם למסורת ולדת.
הדרישה לפתיחת המכון הנוסף בצפון, לפי יהדות התורה - מגיעה על רקע העומס באבו כביר - שהמפלגה מבקשת להפחית. במקביל, מתנהל מאבק באבו כביר בין ההנהלה לעובדים על הפעילות בשבת, ולטענת החרדים, פתיחת מכון נוסף בצפון תפתור את העניין. בנוסף, ישנה דרישה להפעיל את המכון הראשי גם בלילות כדי למנוע "הלנת המת", מכיוון שלפי ההלכה גופה לא יכולה לעבור לילה ללא קבורה. הטענה היא שאם המכון יעבוד 24 שעות, יימנע מצב שבו - בגלל הצורך בבדיקה - תידחה הקבורה עד ליום שלמחרת.

הבעייתיות בסגירתו של המכון ביום המנוחה בלטה בין היתר לאחר האסון בהילולת רבי שמעון בר שמעון בר יוחאי במירון באפריל השנה שבו נספו 45 בני אדם. קרובים של כמה מהקורבנות מתחו בעבר ביקורת על התנהלות המכון משום שהליך שחרור הגופות לקבורה היה איטי ומסורבל.
במכון טענו אז מנגד כי תוכניות להקמת מבנה חדש במתחם בית החולים אסף הרופא בצריפין תקועות, ושבישראל יש רק שמונה רופאים משפטיים, אף על פי שלפי התקינה המומלצת אמורים להיות 45 רופאים שעוסקים בתחום.
כאמור, הליכוד ויהדות התורה סיכמו בנוסף על ביטול הרפורמה "דרך שווה" של מיכאלי, שנכנסה לתוקף באוגוסט האחרון, ואת הכוונה להטיל מס גודש בגוש דן. במסגרת הרפורמה התעדכנו מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית כך שנשאר מספר מצומצם של תעריפים - ארבעה לאוטובוסים וחמישה לרכבת. כמו כן, התווספה אפשרות לרכישת כרטיס חופשי-חודשי ארצי בעלות של 225 שקלים. על הרפורמה אמרה מיכאלי כי "שמנו לעצמנו יעד של להוריד מהכביש מיליון נסיעות ביום. לא מיליון כלי רכב, אלא מיליון נסיעות. זה יקרה כשחלק מהנסיעות שייעשו ברכב שאינו רכב פרטי, כולל בתחבורה הציבורית. אני מבטיחה שעד סוף השנה תהיה תוספת של 1,000 אוטובוסים, אנחנו מגייסים נהגים".
3 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
(צילום: ירון ברנר)
3 צפייה בגלריה
גלעד קריב בריאיון לאולפן ynet
גלעד קריב בריאיון לאולפן ynet
"ישנה יותר מדרך אחת להיות יהודי". קריב
(צילום: הדר יואביאן)
יהדות התורה דרשה כאמור גם את ביטול האגף ליהדות מתחדשת, שהקימו שר התפוצות נחמן שי וח"כ גלעד קריב. מטרתו של האגף היא תמיכה בארגונים רפורמיים וקונסרבטיביים שלא נהנו עד אז מתקציבים ממשלתיים שניתנו לאורתודוקסים. האגף שויך למשרד התפוצות - בגלל הקשר הרציף שהוא מקיים עם הקהילות היהודיות בחו"ל, שרובן משתייכות לתנועות הליברליות - במקום למשרד לשירותי דת.
ח"כ קריב מסר בתגובה לצעד כי "כמה אופייני למפלגות החרדיות לדרוש ביטול תמיכה ממשלתית בתרבות יהודית ישראלית, רק מכיוון שהיא אינה בצלמה ובדמותה של היהדות החרדית, ומבוססת על שוויון בין גברים ונשים ועל פתיחות וסובלנות דתית". לדבריו, "אנו ניאבק בכל ניסיון להפלות את בתי המדרש החילונים והמסורתיים והקהילות השוויוניות, ובכל מהלך של נסיגה מהתחייבויות ממשלתיות שנעשו כדין. הגיע הזמן שהמפלגות החרדיות יפנימו שישנה יותר מדרך אחת להיות יהודי, ושהציבור הישראלי מואס בכפייה הדתית. כל ניסיון להצר את רגלי הארגונים להתחדשות יהודית יביא יותר ישראלים להדיר את רגליהם מהממסד הרבני ולבוא דווקא בשערינו".