6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
השופט קבע כי ניסיונותיו של הנשיא לשעבר להגן על עצמו היו "ללא ביסוס עובדתי או משפטי". טראמפ, בחודש שעבר
(צילום: רויטרס)
ההסתבכות החדשה של הנשיא לשעבר, המוביל במרוץ הרפובליקני לבחירות 2024: בית משפט בניו יורק קבע אמש (שלישי) כי דונלד טראמפ שיקר במשך שנים בנוגע לנכסים באימפריית הנדל"ן שלו, שהובילה אותו לתהילה - ולבית הלבן. בפסיקה, שאורכה 35 עמודים, נכתב כי המציאות אותה הציג טראמפ היא "עולם פנטזיה, לא העולם האמיתי".
ההחלטה ניתנה ימים לפני פתיחת המשפט שאמור להתחיל ב-2 באוקטובר ויתנהל ללא מושבעים, בתביעה שהוגשה לפני כשנה על ידי התובעת הכללית בניו יורק לטישיה ג'יימס - שדורשת פיצויים בגובה של 250 מיליון דולר. המשמעות המעשית של החלטת השופט היא שהמשפט יתנהל רק סביב השאלה על היקף הפיצויים הראוי. לצד המשפט, השופט ציין כי יימשך הפיקוח הבלתי-תלוי על הפעולות של ארגון טראמפ.
השופט ארתור אנגורון קבע בתביעה אזרחית כי הנשיא לשעבר, שניים מבניו אריק ודונלד ג'וניור, והחברה שלו - ארגון טראמפ - הונו בנקים, חברות ביטוח וגופים אחרים, כשהפריזו משמעותית בערך נכסיהם בדוחות הכספיים השנתיים שהגישו. לטענת התובעת ג'יימס, ניפוח ערך הנכסים בדוחות עמד במקרים מסוימים על יותר מ-3.5 מיליארד דולר.
6 צפייה בגלריה
איור של השופט ארתור אנגורון מדיון בתביעה נגד טראמפ
איור של השופט ארתור אנגורון מדיון בתביעה נגד טראמפ
איור של השופט ארתור אנגורון מדיון בתביעה נגד טראמפ. הנשיא לשעבר כינה אותו "מטורף"
(צילום: רויטרס)
טראמפ ונאשמים נוספים מתכננים לערער על החלטתו של השופט אנגורון. "ההחלטה השערורייתית מנותקת לחלוטין מהעובדות ומהחוק", מסר עו"ד כריסטופר קייס, אחד מסנגוריו של טראמפ. "הנשיא טראמפ ומשפחתו ינצלו את כל האפשרויות לערעורים כדי לתקן עיוות דין זה".
הנשיא לשעבר התייחס בעצמו להחלטה, וכינה ברשת החברתית שלו Truth Social את הטענות נגדו על הונאה "מגוכחות ולא נכונות". טראמפ אף קרא לשופט "מטורף". "זה ציד מכשפות ברמה שלא נראתה בעבר", כתב טראמפ בפוסט. "אם הם יכולים לעשות את זה לי, הם יכולים לעשות את זה גם לך".

לפי התביעה, לעתים קרובות נופחו ערכיהם של הנכסים על מנת לקבל הלוואות בתנאים טובים יותר, או שסופקו הערכות נמוכות משוויים האמיתי של הנכסים, על מנת לזכות בהקלות מס. לטענת ג'יימס, את ההערכות המוטעות סיפקו טראמפ ואנשיו בין 2011 ל-2021.
"הם חצו קו והפרו את החוק", אמר אנגורון, ודחה את טענת טראמפ כי הצהרת אי-נטילת אחריות בדוחות הכספיים מספיקה כדי לפטור אותו מכך. לדבריו, הניסיונות של הנשיא לשעבר להגן על עצמו בתצהיר שנגבה ממנו כחלק מהתביעה היו "לחלוטין ללא ביסוס עובדתי או משפטי".
6 צפייה בגלריה
לטישיה ג'יימס התובעת הכללית של ניו יורק
לטישיה ג'יימס התובעת הכללית של ניו יורק
התובעת הכללית של ניו יורק לטישיה ג'יימס. טראמפ נוהג לתקוף אותה על חברותה במפלגה הדמוקרטית
(צילום: gettyimages)
לטענת השופט, טראמפ "רמז כי המספרים לא יכולים להיות מנופחים מכיוון שהוא תמיד יכול למצוא 'קונה מסעודיה' שישלם כל מחיר שהוא יציע". לדברי אנגורון, בין הנכסים שהנשיא לשעבר ניפח את ערכם נמצאים גם אחוזת מאר א-לאגו בפלורידה, שמשחקת תפקיד משמעותי בתיק הפלילי נגדו על "טיפול לקוי במסמכים מסווגים", וגם דירת הפנטהאוס שלו בבניין טראמפ במנהטן.
בתביעה נטען בין היתר כי ארגון טראמפ טען בהצהרה פיננסית מ-2015 כי הפנטהאוז בן שלוש הקומות של הנשיא לשעבר במגדל טראמפ מתפרש על פני שטח כ-2,787 מטרים רבועים, אף שבפועל שטחו האמיתי הינו רק כשליש מהגודל הזה. על בסיס ההערכה השגויה הזו, כך נטען, ארגון טראמפ העריך כי שווי הפנטהאוז עומד על 327 מיליון דולר. לטענת התובעת ג'יימס מדובר בסכום "אבסורדי", שגבוה פי שלושה מהדירה היקרה ביותר שנמכרה אי-פעם בניו יורק.
כחלק מההחלטה שניתנה אמש, השופט גם הורה על שלילת חלק מרישיונות העסק של ארגון טראמפ ואף קנס ב-7,500 דולר חמישה מעורכי דינו של טראמפ - לאחר שהאשים אותם כי העלו טענות "מגוחכות" במסגרת התביעה. בין היתר, טענו הסנגורים כי הגשת התביעה לא הייתה חוקית מאחר ש"לא היו ראיות לכך שהציבור נפגע מפעולותיו של טראמפ".
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ יוצא מ מגדל טראמפ ב ניו יורק לתשאול בתביעה אזרחית נגדו
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ יוצא מ מגדל טראמפ ב ניו יורק לתשאול בתביעה אזרחית נגדו
טראמפ מניף אגרוף באוויר בדרכו לתשאול במשרדי התביעה בניו יורק, באפריל
( צילום: AP )
על אף הקביעה הנחרצת של השופט, ייתכן כי המשפט לא ייפתח במועדו הצפוי. זאת לאור העובדה כי טראמפ הגיש בקשה לבית משפט לערעורים לדחות את המשפט. לטענת הנשיא לשעבר, אנגורון והתובעת ג'יימס התעלמו מהחלטת בית המשפט מלפני כשלושה חודשים לצמצם את התביעה לאור התיישנותן של חלק מהטענות נגדו. החלטה בנוגע לדחיית המשפט צפויה להתקבל עוד השבוע.
טראמפ נוהג לתקוף את ג'יימס על בסיס העובדה שמדובר באשת המפלגה הדמוקרטית, ובפוסט שהעלה ברשת החברתית שלו בחודש אפריל האחרון, זמן קצר לפני שיצא לתשאול במשרדה, האשים ללא כל הוכחה כי היא פועלת ב"תיאום" עם הבית הלבן, אף שמדובר בתובעת מקומית שאינה קשורה למערכת המשפט הפדרלית.
באותו פוסט, טראמפ תקף גם את השופט אנגורון, וטען שהוא שונא אותו. מעט לאחר פרסום הפוסט יצא הנשיא לשעבר ממגדל טראמפ, והניף אגרוף לקהל העיתונאים שהתאסף שם, לפני שנכנס לרכבו ונסע בשיירה מאובטחת למשרדי התביעה במנהטן.
טראמפ עבר תשאול על ידי אנשיה של ג'יימס גם באוגוסט אשתקד, מעט לפני הגשת התביעה שלה, אבל אז הוא שמר על שתיקה וסירב לענות על 400 השאלות שהופנו אליו. כמה חודשים לאחר מכן הופץ סרטון מתוך התשאול המוקלט, ובו נראה טראמפ נשבע לומר אמת, ומיד אחר מצהיר כי ישמור על זכות השתיקה וטוען כי "אין לו ברירה" וכי יהיה "טיפש מוחלט" אם יסכים לענות על השאלות.
6 צפייה בגלריה
תמונת המעצר של דונלד טראמפ
תמונת המעצר של דונלד טראמפ
תמונת המעצר חסרת התקדים של דונלד טראמפ בג'ורג'יה, בחודש שעבר
(צילום: רויטרס)
לצד התביעה בניו יורק, טראמפ מסובך בשלל צרות משפטיות. לפני כחודש, הנשיא לשעבר הסגיר את עצמו לבית הכלא המחוזי באטלנטה, בירת מדינת ג'ורג'יה, ונעצר בפעם הרביעית ב-2023 - הפעם בגין ניסיונו להפוך את תוצאות הבחירות במדינה ב-2020.
המעצר הראשון של טראמפ היה בחודש אפריל בבית משפט מחוזי בניו יורק, בגין פרשת דמי השתיקה לשחקנית הפורנו סטורמי דניאלס לפני בחירות 2016 - בסופן ניצח טראמפ והפך לנשיא ארה"ב. דניאלס, ואישה אחרת, קיבלו מעורך דינו לשעבר מייקל כהן דמי שתיקה שבועות לפני הבחירות כדי לא לספר על היחסים האינטימיים עמו - וכך לא לגרום לו לנזק בקמפיין.
6 צפייה בגלריה
טראמפ בבית הכלא המחוזי בג'ורג'יה
טראמפ בבית הכלא המחוזי בג'ורג'יה
בית הכלא בג'ורג'יה שאליו טראמפ הסגיר את עצמו - במעצר הרביעי שלו השנה
(צילום: AP)
הפעם השנייה שבה נעצר טראמפ הייתה בחודש יוני בבית משפט פדרלי במיאמי. הנשיא לשעבר הסגיר את עצמו לרשויות, והואשם בלקיחת אלפי מסמכים מסווגים לאחוזתו בפלורידה כשעזב את הבית הלבן. חלק מאותם מסמכים היו רגישים באופן יוצא דופן, ונשאו את הסיווג "סודי ביותר".
המעצר השלישי היה בתחילת אוגוסט, בבית משפט פדרלי בוושינגטון. נגד טראמפ הוגש שם כתב אישום בפרשת הקפיטול - שעוסקת בניסיונות של טראמפ ואנשיו למנוע את ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות 2020, מסגירת הקלפיות ועד לפריצה של תומכי טראמפ לקונגרס ב-6 בינואר 2021.
טראמפ הוא הראשון אי-פעם מבין נשיאי ארה"ב שעומד לדין, אך האישומים לא ימנעו ממנו להתמודד בבחירות בשנה הבאה. גם הרשעה של טראמפ באחת הפרשות לא תאסור עליו לרוץ לבית הלבן, ומומחים משפטיים חלוקים לגבי היכולת שלו להעניק לעצמו חנינה אם ייבחר לנשיא.
פורסם לראשונה: 23:41, 26.09.23