הכדורסלנית האמריקנית בריטני גריינר שבה בצהריים (יום שישי) לארצות הברית, כשנחתה בסן אנטוניו שבטקסס רגע לפני עלות השחר. גריינר עוברת שם בדיקות רפואיות, ודובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון קירבי, ציין שהגורמים הרשמיים שפגשו אותה אמרו שהיא במצב רוח טוב מאוד - ונראה שגם מצבה הבריאותי טוב. גריינר שוחררה מהכלא הרוסי במסגרת עסקת חילופי שבויים בין מוסקבה לוושינגטון, שבמסגרתה קיבלה רוסיה את סוחר הנשק ויקטור בוט - שזכה במערב לכינוי "סוחר המוות".
4 צפייה בגלריה
"לא קבענו לעבור לדברים אחרים". פוטין
"לא קבענו לעבור לדברים אחרים". פוטין
"לא קבענו לעבור לדברים אחרים". פוטין
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
מטוסה של בריטני גריינר נוחת בטקסס
מטוסה של בריטני גריינר נוחת בטקסס
שוב בבית. גריינר יורדת מהמטוס בטקסס
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
בסיס בסן אנטוניו טקסס
בסיס בסן אנטוניו טקסס
הבסיס שאליו נלקחה גריינר לבדיקות רפואיות
(צילום: רויטרס)
חילופי השבויים עצמם התקיימו בנמל התעופה של אבו דאבי באיחוד האמירויות, כשגריינר ובוט חלפו אחד על פני השני. אף שמדובר בהסכם נדיר בין רוסיה לארה"ב מאז הפלישה לאוקראינה, דובר הקרמלין הדגיש כי מצב היחסים בין המדינות עדיין "מצער". לדבריו, "השיחות היו אך ורק על חילופי השבויים. לא נכון להסיק מסקנות היפותטיות שלפיהן ההסכם עשוי להיות צעד לקראת התגברות על המשבר ביחסים עם ארה"ב".
לצד זאת, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר היום כי ייתכנו עסקאות חילופי שבויים נוספות בין וושינגטון למוסקבה, על רקע דבריו של השבוי האמריקני פול ווילן ל-CNN - שאמר כי הוא "מאוכזב" מכך שארה"ב לא עשתה יותר כדי לשחרר גם אותו. לדברי פוטין, "המגעים לחילופי שבויים עם ארה"ב נמשכים. למעשה, הם מעולם לא פסקו. נמצאה פשרה - ואנחנו לא שוללים את המשך העבודה הזו בעתיד".
4 צפייה בגלריה
פול ווילן אמריקני עצור בחשד ל ריגול רוסיה ארה"ב
פול ווילן אמריקני עצור בחשד ל ריגול רוסיה ארה"ב
מוסקבה מתייחסת אליו אחרת. פול ווילן
(צילום: רויטרס)
פוטין גם הוא ציין שהשיחות בין ארה"ב לרוסיה שהובילו לעסקה לא נגעו לנושאים אחרים, והוסיף כי "אם זה יכול להוביל לדיאלוג עם ארה"ב, זה נושא נפרד. לא קבענו לעבור מהשיחות האלה לדברים אחרים, אבל הן יוצרות אווירה מסוימת". נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן עצמו אמר אתמול כי ארה"ב לעולם לא תוותר על המאמצים לשחרור ווילן, קצין לשעבר בצבא ארה"ב שהורשע בריגול ברוסיה ונידון שם ל-16 שנות מאסר. קירבי, אגב, אמר כי מהרגע הראשון בשיחות היה ברור שהרוסים מתייחסים לווילן בצורה אחרת מלגריינר.
גריינר בת ה-32, נזכיר, היא כוכבת קבוצת פיניקס מרקורי מה-WNBA (ליגת הנשים המקצוענית בארה"ב), ובאמתחתה שתי מדליות זהב אולימפיות. לרוסיה הגיעה בתחילת השנה כדי לשחק זמן מה בליגה הרוסית, בזמן שהליגה האמריקנית נמצאת בפגרה. ב-17 בפברואר, שבעה ימים לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה, וכשהיחסים בין מוסקבה למערב כבר היו על סף פיצוץ, היא נעצרה בנמל התעופה שרמטייבו בבירה הרוסית אחרי שבמטען שלה נמצא שמן קנאביס.
נגד גריינר הוגש כתב אישום בגין הברחת סמים, ובמהלך משפטה היא הודתה כי במזוודה שלה היו מכלים של שמן קנאביס, אבל העידה גם כי שמה אותם בטעות כאשר ארזה אותה בחופזה וכי לא הייתה לה כוונה פלילית כלשהי. עורכי דינה הציגו במהלך המשפט הצהרות המעידות כי שמן הקנאביס נועד לטפל בכאבים שמהם סובלת גריינר בשל פציעות מהקריירה הספורטיבית שלה, אם כי יצוין שברוסיה גם קנאביס רפואי אינו חוקי, ולא רק שימוש בקנאביס לצורכי פנאי. היא הורשעה בתחילת אוגוסט, ונשלחה לתשע שנות מאסר במשובת עונשין סמוך למוסקבה.

במערב העריכו כי העמדתה לדין והרשעתה נועדו בראש ובראשונה לאפשר לקרמלין להשתמש בה כקלף מיקוח ולאלץ את ארה"ב לשחרר מבתי הכלא שלה אסירים רוסים. בחודשים האחרונים התקיימו בין הצדדים מגעים לעסקת חילופי אסירים, וכבר אז דווח כי העסקה צפויה לכלול את בוט – אבל במשך זמן רב, עד להכרזה על ההסכם, ההערכה הייתה שהמגעים נקלעו למבוי סתום.
בתוך כך, ב-CNN צוין כי הפנטגון הביע חשש שבוט בן ה-55 ישוב לסורו ויחזור לסחר בינלאומי בנשק לא-חוקי. בוט, לשעבר קצין בחיל האוויר של ברית המועצות, נשלח לפני עשור ל-25 שנות מאסר בארה"ב. הוא נעצר ב-2008 בתאילנד – במבצע שבו התחזו סוכנים אמריקנים למורדים מהארגון הקולומביאני FARC. אותם סוכנים אמרו לבוט שברצונם לשדרג את ארסנל הנשק של ארגון המורדים המרקסיסטי.
בוט, שהואשם כי במשך עשרות שנים מכר נשק למשטרים בשליטת רודנים שהיו מעורבים בכמה מהמלחמות האכזריות בעולם, הורשע בקשירת קשר למכירת נשק למורדים הקולומביאנים. הוא שימש השראה לסרט "שר המלחמה" שיצא לאקרנים ב-2005, שבו כיכב ניקולס קייג', ואת הכינוי "סוחר המוות" העניק לו השר הבריטי לשעבר פיטר היין, בשל מכירות הנשק שלו לליבריה ואנגולה. ב"ניו יורק טיימס" ציינו כי הואשם גם במכירת נשק לטליבאן, לאל-קאעידה ולחמושים ברואנדה.
בוט, שנחשב לאחד מסוחרי הנשק הפוריים ביותר בעולם בעשורים האחרונים, נולד ב-1967 בטג'יקיסטן, שהייתה אז חלק מברית המועצות, ולפי דיווחים הוא מדבר באופן שוטף כמה שפות ושירת כמתרגם בצבא הסובייטי, בין השאר באנגולה. הוא העיד כי למד בבית ספר לשפות במוסקבה המשמש להכשרה של קציני מודיעין צבאי. אחרי קריסת ברית המועצות ב-1991 הוא השתלט על מאגר של נשק זול מתוצרת סובייטית שאותו אפשר היה למכור לאפריקה, אסיה ודרום אמריקה, ומבסיס האם שלו באיחוד האמירויות הוא השתמש בצי של מטוסים מהעידן הסובייטי כדי לייצא את הנשק הזה, על פי העדויות "לכל מי שהיה מוכן לשלם".