2 צפייה בגלריה
איתי פנקס
איתי פנקס
איתי פנקס
(צילום: טל שחר)
הטלטלה בקהילה הגאה מגיעה לחקירה נוספת: מרחב ירקון במשטרה פתח בחקירה בעקבות תלונה נגד חבר מועצת העיר תל אביב-יפו המתפטר איתי פנקס בחשד לאונס. את התלונה נגד פנקס הגיש אמש ד', שהעיד השבוע ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" על תקיפה מינית לכאורה מצדו של פנקס. "נאנסתי, הייתי עירום והגב שלי היה מופנה אליו. פתאום הוא חודר אליי בהפתעה. כאב אימים", סיפר ד' בעדותו. פנקס מכחיש את המיוחס לו.
ההחלטה של ד' לדבר ולחשוף את האופן שבו נפגע לטענתו מפנקס לא הייתה קלה. קדמו לה הפרסומים ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" בשבוע שעבר על שתי עדויות נגד פנקס בעקבות מפגשים מיניים שקיים עם נערים בני 17 שפגש כשהגיע להרצות בתנועת הנוער איגי לנוער גאה.
לפי העדויות, שנמצאו אמינות בבדיקת פוליגרף שהסכימו שני העדים לעבור לבקשתנו, פנקס קיים עמם יחסי מין מלאים מבלי שביקש את הסכמתם לכך, ולאחר שהסיר את הקונדום מבלי לומר להם.

מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב, רן שלהבי, אמר בתגובה לפתיחה בחקירה כי "קשר השתיקה מתחיל להישבר, יותר ויותר אנשים משתפים ומדווחים ויחד אנחנו נאבקים באלימות המינית. אנחנו קוראים לחברי וחברות הקהילה הגאה להמשיך לשתף, לספר או לדווח. אנחנו וארגוני הקהילה הגאה מאמינים לכל מי שמתלונן באופן מלא ומחזקים אותו".
מארגון הנוער הגאה איגי, שחניכיו העידו גם הם נגד פנקס, נמסר כי "אנחנו מזועזעים משטף הסיפורים והעדויות. אנחנו מגנים תקיפה מינית, נלחמים בתופעה הזו ולא נוותר עד שנהפוך כל אבן, הן במטרה ללמוד מטעויות העבר והן כדי לתקן ולבנות מרחב בטוח יותר שבו אירועים כגון אלה שנחשפו יקבלו מענה מהיר, אפקטיבי ותומך".

פרשת פנקס היא חלק ממהפכת המי-טו שהגיעה בשבוע שעבר לקהילה הגאה בישראל. היא החלה בפרסום התחקיר ב"כאן 11" על גל אוחובסקי והעדויות הקשות נגדו, שבינתיים כבר הפכו לחקירת משטרה רשמית גם נגדו. ד' קרא את העדויות בעניינו של פנקס, והחליט שאינו יכול לשתוק עוד.
היה ביניהם קשר ארוך. הוא החל כשד' היה בן 22. צעיר שהתאהב, כך לדבריו, בפנקס עד מעל הראש. פנקס, אז בן 29, היה כבר דמות בולטת בקהילה הגאה בתל אביב ובדיוק התמודד בפעם הראשונה על כיסא במועצת העיר מטעם מרצ.
עבור ד' זו הייתה מערכת היחסים הרצינית הראשונה שלו עם גבר. הקשר הזה התפרס על פני 13 שנים באופן לא רציף וכלל מפגשים מיניים רבים, אבל הוא נחתך ונגמר ברגע אחד. זה קרה ב-2016, בלילה שבו ד' הרגיש כי פנקס חצה את הגבול.

"כשהכרנו לא הייתי מפותח מינית", שחזר השבוע ד'. "הפנטזיות הכי פרועות שהיו לי על משהו עם גברים היה להתנשק. הוא חנך אותי לעניין הזה. הוא הראשון שקיימתי איתו יחסי מין מלאים. זו הייתה ה'חניכה' שלי לעולם הזה. כשזה קורה עם בן אדם עם ביטחון עצמי, זה עושה כיף. זה עושה טוב כשאתה רואה מישהו כזה שהוא לא מעורער נפשית, שהוא ממש יציב נפשית".
"בהתחלה באמת הייתי מאוהב בו ברמה עיוורת. אני זוכר שאמרתי לעצמי כשסתם קשקשנו שיש לו יכולת ורבלית מעולה. פשוט כל כך התרשמתי מאיך שהוא מדבר מהר ומנסח משפטים וחשבתי שהם חכמים, אבל אחר כך, כשהתפכחתי, הבנתי שזה שטויות. אני זוכר למשל שאמרתי לעצמי שהוא האדם הכי חכם בעולם שאני מכיר אחרי אבא שלי, אתה מבין?.
"לאורך השנים היו כל מיני סיטואציות שבהן הוא ניסה לעשות משהו", הוא מספר. "תמיד בכל אקט הייתה איזו פעולה שלו שבאה בהפתעה, בלי לשאול. לפעמים במהלך הסקס הוא היה יורק עליי. התגובה שלי הייתה 'וואו! ומה?'. בפעם אחרת הוא ניסה להכות אותי. עצרתי אותו, ואז הוא שוב החטיף לי וניסה לשכנע אותי שזה בסדר.
"תמיד הוא מנסה את הפעם השנייה אחרי הלא הראשון, או את הפעם השלישית, ואז הוא מפסיק. פעם אחת חלץ את החגורה שלו ופתאום חדר אליי, בלי קונדום. אמרתי לו 'מה אתה עושה?', אז הוא אומר לי 'אנחנו מכירים כבר הרבה שנים. אני עושה את זה רק איתך, ואני נבדק כל שלושה חודשים, זה בסדר'".
2 צפייה בגלריה
איתי פנקס
איתי פנקס
פנקס. "תמיד הוא מנסה את הפעם השנייה אחרי הלא הראשון"
(צילום: אפי שריר)
למרות הכול, ד' המשיך לנהל עם פנקס מערכת יחסים, קשר כזה או אחר, לאורך זמן. "בהתחלה באמת הייתי מאוהב. בשלב מסוים הוא חזר לאקס שלו, ליואב (בן זוגו הנוכחי של פנקס, יואב ארד). אני זוכר שאני נוסע על אוטובוס, קו 24 לכיוון האוניברסיטה, והוא מנסה לשכנע אותי שניפגש ואומר 'מה אכפת לך, אתה לא יכול לקבל חצי ממני?'. הייתה תשוקה מינית מטורפת שלא יכולתי לשלוט עליה, וגם כנראה איזשהו אופי אובססיבי שלי. ניסיתי שלא. אבל אחרי כמה חודשים או אפילו שנה, נשברתי ונפגשנו שוב".
ד' עוזב את הארץ בשנת 2010. הוא חוזר חמש שנים לאחר מכן. המפגשים עם פנקס חודשו. בינואר 2016 מגיע פנקס לפגישה ביניהם, שמתקיימת בדירתו השכורה של ד', סמוך לרחוב שינקין בתל אביב. זו יהיה המפגש המיני האחרון ביניהם - והטראומתי מכולם.
הנה, במילותיו של ד', התיאור המאוד לא פשוט של מה שלטענתו אירע ביניהם. "כן", הוא אומר ביובש ובכאב, "נאנסתי. הייתי עירום והגב שלי היה מופנה אליו. פתאום הוא חודר אליי בהפתעה. כאב אימים. אני אומר 'לא, מה אתה עושה? תפסיק'. צעקתי מרוב כאב. אבל התגובה שלו הייתה לצאת ולהיכנס שוב, חזק יותר. כלומר, ה'לא' שלי רק גרם לו להגביר את הקצב.
"ניסיתי להיאבק פיזית, להזיז את האגן שלי, והוא כתגובה כלא אותי בתוך האגן שלו ונאבק והפעיל את כובד משקלו עליי. הוא לחץ אותי למיטה ולחש לי באוזן 'לעולם אל תגיד לי לא'. ניסיתי לא לסבול מזה כל כך, אבל נאבקתי. הוא חזק מאוד. הוא איש חזק. והוא ניצח במאבק פיזית. איך זה נעצר? נזכרתי שיש לו העדפה נוספת לדרך בה נגיע לפורקן, הצעתי לו - והוא הסכים".

"בתחושה שלי הוא ממש סאדיסט"

לאחר שהכול נגמר, ד' שקע במחשבות. "שאלתי את עצמי 'איך, מה דפוק בך? למה כבר בגיל 22 היית עם האיש הזה, גם אחרי שהבנת שהוא שמוק. זה רק בגלל שיש לכם כימיה מינית?'. זה גורם לך לחקור את עצמך, כלומר, להוביל את עצמך לסוג של משבר זהות לגבי מי אתה ולמה אתה במצב כזה, למה הבאת את עצמך למצב כזה".
"זה היה אונס, בניגוד לרצון שלי. ולא רק זה, כל סדרת המקרים האלימים, כל האקטים, כל הג'סטות האלימות האלה שבכלל לא היו לי בראש, שהוא ניסה ואני אמרתי 'לא' ותפסתי לו את היד כשהוא ניסה לתת לי כאפה, ואז הוא ניסה שוב פעם לתת לי כאפה, בדיעבד, כל מערכת היחסים הזו, ובטח בתקופה שהייתי מאוהב בו, כללה גם התעללות נפשית מסוימת. בתחושה שלי הוא ממש סאדיסט. נהנה מהכאב שלי. היו הרבה דברים שפגעו בי. המון. עברו שש שנים מאז. זה הרס לי את החיים. אני לא מצליח להתגבר: אני מפחד מגברים, אני מפחד ונמשך כאחד, אני לא נפגש עם אנשים. זה פשוט לא עוזב אותי".

בשבוע שעבר נחשפו ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" שתי עדויות מטלטלות של י' ו-א', שסיפרו באומץ כיצד פנקס קיים איתם יחסי מין בזמן שהיו בני 17 וחניכים בתנועת הנוער, תוך שהוא מודע למצבם הנפשי הפגיע. המתלוננים עברו בדיקת פוליגרף מקיפה בנוגע למקרים שאירעו לפני יותר מעשור ויצאו דוברי אמת.
י' היה רק בן 17, חניך בתנועת איגי, כשהכיר לראשונה את פנקס, אז בן יותר מ-30. "הוא נחשב לאוטוריטה בקהילה ופעיל מרכזי בנושא זכויות להט"ב. מיותר לציין שנשאנו עינינו אליו והחזקנו ממנו ואני יכול להגיד באופן אישי שאפילו נדלקתי עליו", משחזר י', "אחרי מפגש באיגי הלכנו כולנו לאכול פיצה ואיתי הצטרף אלינו. הכול היה מאוד ידידותי. אני לא זוכר את הנסיבות המדויקות אבל איכשהו החלפנו טלפונים והמשכנו להתכתב".
זמן קצר לאחר מכן, פנקס הציע ל-י' להיפגש איתו בתל אביב והנער נענה לבקשתו. "הגעתי לשם בתחבורה ציבורית וקבענו להיפגש בבית קפה בדרום תל אביב. ישבנו ודיברנו קצת ואחרי זה נסענו ברכב שלו למשרד שלו בעיריית תל אביב". לדבריו של י', העוזר של פנקס גם היה במשרד ולאף אחד לא היה נראה חשוד שצעירים מגיעים ונכנסים כך ללשכתו בעירייה.
"היינו שם זמן קצר ואז ירדנו במעלית לחניון", מספר י', "במעלית הוא שאל אם הוא יכול לנשק אותי ואמרתי שכן והתנשקנו. הוא הציע שניסע לבית של ההורים שלו שנמצאים בחו"ל". לאחר מכן מתאר י' כיצד בזמן הנסיעה החליט פנקס לחצות את הקווים האדומים. "הוא הכניס לי יד למכנסיים ונגע באיבר המין שלי. כשהגענו לדירה קיימנו שם יחסי מין. הוא עשה זאת בלי קונדום ובלי לשאול אותי. אחר כך הוא הסיע אותי לאיזו נקודה משם לקחתי מונית שירות הביתה ומאז לא היה בינינו קשר מלבד כמה הודעות בפייסבוק".
בזמנו, י' היה בטוח שמדובר במקרה חד-פעמי, משהו שאירע רק לו. אבל כעת, כשדיבר עם א', חברו לשעבר בתנועת הנוער, הבין שגם הוא חווה אירוע טראומתי דומה עם פנקס. "בתמימותי אז חשבתי שאני היחיד ושאני מיוחד", אמר י', "לא ידעתי שזה דפוס. ובטח לא חשבתי שהוא עושה אותו דבר עם חבר שלי מאותה קבוצה. אחד הדברים החמורים בעיניי הוא העובדה שה'ציד' הזה שלו נעשה בחסות מפגשים של איגי עם נוער במצב הכי רגיש".

"הוא היה ממש מודל לחיקוי עבורי"

א' טען כי כשהיה בן 17 הכיר את פנקס במסגרת פעולה באיגי, שם ביקש ממנו עזרה לקדם תכני להט"ב בתיכון. "הוא הגיע להרצות לנו בתור אדם צעיר בקהילה בעל רקע עשיר וחיי משפחה", תיאר א', "הוא סיפר לנו על החיים שלו ועל כך שעשה שירות צבאי והתקדם גם בעבודה ונמצא בזוגיות עם בן זוג. זו הייתה הפעם הראשונה שהכרתי גיי עם חיי משפחה. בזכותו האמנתי שזה אפשרי. הוא היה ממש מודל לחיקוי עבורי. בסוף המפגש הוא הציע שאקח את הטלפון שלו ושנדבר על מנת שיוכל לעזור לי לקדם תכנים בתיכון שבו למדתי.
"במהלך השיחות הוא הסביר לי שהוא בזוגיות פתוחה והתחלנו לגלוש לעניינים מיניים. במפגש עצמו הוא היה מאוד מכבד, אך במהלך האקט הוא עשה דברים בלי לשאול ואני, מהערצה אליו ומהקיפאון, לא הצלחתי להגיב או להתנגד. מצד אחד נהניתי, מצד שני הרגשתי ממש רע עם הסיטואציה. גם במפגשים נוספים בינינו הוא פעל בלי לשאול אותי, ולא השתמש בקונדום".
בעקבות פניית ynet ו"ידיעות אחרונות" הודיע פנקס על התפטרותו ממועצת העיר תל אביב-יפו ומסר: "מעולם לא כפיתי עצמי על איש וכל מגע מיני שקיימתי היה בהסכמה. אם מישהו מרגיש פגוע ממני אני באמת ובתמים מצטער על כך, אבל לא התכוונתי לפגוע באיש ולא עברתי על החוק. במקביל, החלטתי להתפטר ממועצת העיר תל אביב-יפו כדי להקדיש זמן לבנותיי וליואב, בן זוגי, אשר עוברים תקופה מטלטלת על לא עוול בכפם".