הצהרתו של שר הפנים הטורקי סולימאן סוילו בדבר כוונותיהם לכאורה של מורדי ונטלי אוקנין, שנעצרו באיסטנבול לפני שמונה ימים, צריכה להדאיג את ישראל מאוד. סוילו אמר שהשניים "לא צילמו סתם את הבית של ארדואן", והוסיף: "הם התמקדו עליו וסימנו אותו. ייתכן שאפשר לקרוא לזה ריגול צבאי ומדיני, ומי שיחליט מה יקרה בהמשך זה רק בית המשפט".
4 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שר הפנים הטורקי סולימאן סוילו, זוג נטלי מורדי אוקנין
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שר הפנים הטורקי סולימאן סוילו, זוג נטלי מורדי אוקנין
(צילום: AFP, Tasnim News Agency, מתוך פייסבוק, ויקיפדיה)
שר הפנים הטורקי נחשב לבכיר מאוד בטורקיה, והוא גם סגן יו"ר מפלגתו של ארדואן – מפלגת הצדק והפיתוח. עם זאת, הוא לא נחשב למקורבו של ארדואן, וייתכן שההתבטאות שלו מעידה על מאבקי כוח פנימיים במדינה, שכן הוא רואה עצמו כאחד מיורשיו האפשריים של הנשיא בבוא היום. יחד עמו נמנים ב"קרב הירושה" ראש המודיעין הלאומי הקאן פידאן ושר ההגנה חולוסי אקאר.
ההתבטאות של סוילו מסבכת את העניינים בכל הנוגע לפתרון המשבר. באופן מעשי, טורקיה לא מקבלת את עמדת ישראל, שלפיה מדובר בזוג תמים, ומצדה מצדיקה את המעצר והדרמה, ולא רוצה לפתור את המשבר בשקט ומאחורי הקלעים.

4 צפייה בגלריה
האזור שבו צילמו בני הזוג את הארמון באיסטנבול
האזור שבו צילמו בני הזוג את הארמון באיסטנבול
המגדל שממנו צולמה התמונה. הטורקים אפילו לא עדכנו על המעצר
(צילום: יואב זיתון)
דבר מדאיג נוסף בדבריו של סוילו הוא האזכור של בית המשפט הטורקי, מה שעלול לדחות את פתרון המשבר, מאחר שטחנות הצדק בטורקיה טוחנות לאט מאוד. סוילו, כך אפשר להעריך, הסיר מהפרק את האפשרות לפתור את המשבר בדרכים הומניטריות.
הדברים הללו מעידים על כך שהטורקים צפויים להמשיך להתבצר בעמדתם כעת, ולא יסיימו את המשבר הזה במהירות. מצדו של סוילו, כך נראה לכל הפחות, הטורקים נחושים להשאיר את הפרשה על סדר היום, לתת לישראל להזיע – ולהגיע לדרג הישראלי הבכיר. ואכן, בישראל נערכים לאפשרות של קריאתו של נשיא המדינה יצחק הרצוג למערכה. הוא מעורב במגעים מאחורי הקלעים, ובמקרה הצורך ישוחח עם נשיא טורקיה ארדואן.
4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה הרצוג. מעורב במגעים, וייתכן שייקרא למערכה
(צילום: מוטי קמחי)
עוד אינדיקציה לכך היא הקשיים שהטורקים הערימו על קיום ביקורים קונסולריים של בני הזוג. במשך שמונה ימים הם מנעו מבני הזוג ביקורים קונסולריים, בניגוד לאמנת וינה והנהלים הקונסולריים. מעבר לכך, הם גם נמנעו מלעדכן את ישראל על עצם המעצר.
רק אתמול אפשרו הטורקים לשני דיפלומטים ישראלים לבקר את בני הזוג, שכלואים בנפרד. את נטלי אוקנין ביקר הקונסול באיסטנבול רונן לוי, ואת מורדי אוקנין ביקר הקונסול הכללי בטורקיה אודי איטם, הדיפלומט הבכיר ביותר של ישראל באיסטנבול שלא נוהג בדרך כלל לקיים ביקורים קונסולריים.
4 צפייה בגלריה
מתקן המעצר באינסטבול בו עצורים נטלי ומורדי אוקנין
מתקן המעצר באינסטבול בו עצורים נטלי ומורדי אוקנין
מתקן המעצר באיסטנבול שבו מוחזק מורדי אוקנין. שעה וחצי מנטלי בשעות הפקקים
(צילום: יואב זיתון)
הדיפלומטים הישראלים נפגשו גם עם רשויות בתי הכלא כדי להבטיח שבני הזוג יקבלו תנאים נאותים וראויים. בהמשך התאפשר גם ביקורו של עורך הדין הישראלי ניר יסלוביץ' אצל נטלי, שם שוחחו במשך שלוש שעות מבעד לזכוכית מחוסמת ודרך שפופרת. מורדי ונטלי מוחזקים בבתי כלא מרוחקים שעה וחצי נסיעה אחד מהשני. גורמים ישראלים שעודכנו על הפגישות אמרו שמורדי ונטלי היו עצובים מאוד, אך בסך הכול מצבם סביר.
אמש הגישו בני הזוג ערעור על התנגדות למעצרם. החלטה בנושא צפויה להתקבל בתוך שבוע עד 10 ימים, והיא תקבע אם השניים ישוחררו בחזרה לארץ, לחלופת מעצר בטורקיה - או כלל לא. את ההחלטה יקבל שופט בבית משפט מקומי, ללא דיון בנושא.

מאחורי הקלעים מתנהלים מגעים בין ישראל לבין טורקיה לפתרון פרשת המעצר. במגעים האלה מעורבים נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד וראש המוסד דדי ברנע. בכירים שמעורבים בנושא אומרים שישראל עושה הכול כדי שהפרשה לא תסתבך, ושעובדים בכמה ערוצים.
למרות המגעים המדיניים והמשפטיים, בני המשפחה נערכים לכך שההסתבכות באיסטנבול תימשך יותר זמן ממה שחשבו, ושירז בן הרוש, בתה של נטלי שנעצרה בטיול לחגיגות יום הולדתה ה-44, פרסמה סרטון שבו קראה לעזרת הציבור במימון המאבק.
פורסם לראשונה: 22:52, 16.11.21