המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, טוען הבוקר (יום ג') שסגר כללי על מדינת ישראל כחלק מההתמודדות עם העלייה בתחלואה בקורונה – עדיין נמצא על השולחן. בראיון לאולפן ynet הוא התייחס לסגר הלילי המתוכנן על ערים אדומות החל מהערב: "צריך לתת צ'אנס לעוצר הלילי. אני לא הייתי קורא לזה 'מגוחך', אבל עוצר לילי לא יעשה את העבודה לבדו".
גרוטו אמרו בריאיון שהוא לא יכול להתחייב שהסגר הלילי על 40 הרשויות יתחיל כבר היום: "לחתום שזה יקרה ב-19:00 בערב אני לא יכול כי זה לא תלוי בי".
על ההגבלות המסתמנות בחגים המתקרבים אמר פרופ' גרוטו: "המספר בעניין הזה צריך להיות עשרה, אבל אני יודע שעשרה זה באמת משפחה גרעינית, אז אפשר אולי לחשוב על 20. זה מספר סביר שנראה לי שאפשר לשמור עליו. אני מתכנן לחגוג רק עם המשפחה הגרעינית אבל זה לא חובה לכל משפחה".
- יהיו הגבלות תנועה בחגים? "יש פה ספקטרום גדול של הגבלות. הכוונה בהגבלות תנועה זה בעצם סוג מסוים של סגר. יכול להיות שנצטרך לחשוב על הגבלות לתנועה בין ערים. עוד אין משהו קונקרטי. אנחנו בשיח עם משרד התחבורה".
- יש אפשרות להגבלות נרחבות יותר כבר מהשבוע הבא? מעבר לעוצר הלילי? "כרגע אין משהו קונקרטי".
על נושא ביטול בתי הספר בכל תקופת החגים הוא הוסיף: "זה לא עלה ולא הגיע לדיון אצלי. ראינו שבאוגוסט הייתה עלייה בתחלואה ותלמידים לא היו בבתי הספר. הייתה הדבקה גדולה בחופשה, אנשים פרקו עול באוגוסט".
1 צפייה בגלריה
איתמר גרוטו
איתמר גרוטו
פרופ' גרוטו. הייתה פריקת עול באוגוסט
(צילום: לע"מ)
לגבי סוגיית ההתקהלויות בהפגנות נגד בנימין נתניהו: "הפגנה היא התקהלות, אבל ההגבלה היא שאלה פוליטית. אני מעדיף לא להתייחס, כי יש גם ערכים נוספים חוץ מערכי הבריאות. קשה לנו מאוד לדעת לגבי ההפגנות. אנשים באים מכל מקום ולא יודעים איפה הם נדבקו. אין לי נתון על הדבקה בהפגנות. אני מניח שיש אנשים שנדבקו שם אבל לא ראינו התפרצות גדולה כתוצאה מההפגנות".
משרד הבריאות עדכן הבוקר ש-3,392 בני אדם אובחנו אתמול כחיוביים לנגיף הקורונה. מדובר בשיא חדש מבחינת מספר הנדבקים בקורונה ביממה בישראל. כ-39 אלף בדיקות פוענחו אתמול, 8.7% מהן היו חיוביות - כלומר, קצת יותר מ-1 ל-12. מחצות אובחנו עד כה עוד 311 מאומתים, ומאז פרוץ המגפה אובחנו בארץ 135,043 ישראלים שנדבקו בקורונה.
- פרופ' גרוטו, אתה ממליץ להרחיב את פתיחת השמיים? "בסופו של דבר פתיחת השמיים במצב שאנחנו נמצאים בו לא פוגעת, להיפך. באיזשהו מקום היא מפזרת את היציאה של אנשים. היא לוקחת חלק מהאנשים שיש להם פונטציאל להידבק - ומביאה אותם למקום שפוטנציאל ההדבקה יותר נמוך, מדינה ירוקה. אז אפילו יש לזה יתרון מסוים מבחינתנו".
- מדברים על מתווה לאומן. הלחצים הפוליטיים כנראה הצליחו ויאפשרו לחסידי ברסלב לטוס לאוקראינה. אתה ישן בשקט עם ההחלטה הזו? "לא ראיתי את המתווה עדיין אז אני לא יכול לדעת מה הוא כולל".
- אבל אתה היית מעדיף שלא יהיו טיסות לאומן? "הייתי מעדיף גם שלא תהיינה תפילות המוניות בכותל ובמסגד אל-אקצה. זה מה שהייתי מעדיף, אבל שוב, מצד שני אנחנו רוצים לאפשר את החיים, וזה כולל תפילות או כל אירוע תרבות אחר".
- עד כמה אתם מרגישים את הלחצים של הפוליטיקאים החרדים? לא לסגור ערים, לא להטיל סגרים. "אני חושב, לא הייתי מגדיר את זה 'לחץ'. אנחנו עובדים מול ראשי רשויות. כשרוצים להטיל עליהם מגבלות - הם מאוד מתנגדים לכך, הם רוצים להגן על הציבור שלהם. אז אפשר לקרוא לזה לחץ אבל בסוף יש שיח. אני מעדיף לקרוא לזה שיח והיוועצות".