עוצר יציאות של יחידות לוחמות, עיבוי מערכים בחיילי מילואים, שיבושים ב-GPS וגם הודעות מעיריות. בצל החשש מנקמה איראנית על החיסול בדמשק, מזכירות הממשלה הודיעה היום (חמישי) בצהריים על כינוס הקבינט המדיני-ביטחוני המורחב הערב במשרד ראש הממשלה בירושלים. הקבינט יקבל עדכונים על ההיערכות לתגובה איראנית והמגעים לעסקת חטופים, וגם ידון בהרחבת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה.
2 צפייה בגלריה
אלוף אהרון חליוה
אלוף אהרון חליוה
הזהיר כי "לא בטוח שהרע ביותר מאחורינו". אלוף אהרון חליוה
(צילום: איליה מלניקוב)
בישראל מתייחסים ברצינות לאיומים האיראניים. הבוקר דיבר גם ראש אמ"ן, אלוף אהרון חליוה, עם ראשי הזירות של חטיבת המחקר, לאחר שהותר לפרסום כי ראש חטיבת המחקר תא"ל עמית סער פורש מתפקידו לאחר שאובחן אצלו גידול ממאיר. הוא אמר: "אמרתי לכם לא פעם ולא פעמיים שלא בטוח שהרע ביותר מאחורינו ואנחנו לפני ימים מורכבים".
"עמית הוא קצין עתיר זכויות, אשר תרם רבות לביטחון מדינת ישראל לאורך עשרות שנים והקדיש את כל חייו הבוגרים ומרצו לעשייה זו", הוסיף ראש אמ"ן, והתייחס לממלא המקום הזמני: "תא״ל במיל' איתי ברון נמצא איתנו מיומה הראשון של המלחמה ובקיא בתמונת המודיעין. אני מוצא לנכון לומר תודה גם לאיתי שנענה לבקשתי להיות מ"מ רח"ט מחקר לחודשים הקרובים ולהמשיך לסייע לנו בתקופה מאתגרת זו".
על רקע האיומים מטהרן, הוחלט בצה"ל על עוצר יציאות זמני של היחידות הלוחמות. בנוסף, עיבו בצה"ל מערכים בחיילי מילואים, בעיקר באמ"ן, בפיקוד העורף ובחיל האוויר. חיילי ההגנה האווירית, שנמסר כבר אתמול כי יגויסו מחדש למילואים, הם כאלה ששבו לאזרחות לפני כמה שבועות.
"מתחילת המלחמה אנו בכמות יירוטים גדולה של איומים מלבנון, תימן, סוריה ועיראק ומתחקרים כל אירוע כי ההגנה האווירית אינה הרמטית", אמרו בצבא. "התאמנו עצמנו מחדש ומפקד חיל האוויר אישית השתתף בחלק מתחקירי אירועי החדירה והפגיעה. נהיה ערוכים למגוון אופציות".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהערכת מצב בקבינט המדיני ביטחוני בקריה בתל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהערכת מצב בקבינט המדיני ביטחוני בקריה בתל אביב
הקבינט המורחב
(צילום: חיים צח / לע״מ)
על רקע האיומים, חלו מהבוקר תקלות באפליקציות הניווט ב-GPS - במטרה לשבש פעילות של כטב"מים וטילי שיוט איראניים. במקביל לצבא, גם הגופים האזרחיים מתכוננים למה שעשויה מתקפה איראנית. עיריית תל אביב שלחה הודעה הכוללת "רענון הנחיות מיגון לתושבי העיר" וקריאה "להיות מעודכנים ומוכנים תמיד", בהרצליה כבר שלחו מוקדם יותר השבוע הודעה ובה כתבו: "ודאו שאתם מצוידים כראוי לאירוע של הפסקת חשמל ממושכת". הודעות דומות נשלחו מעיריות נוספות ובהן גבעתיים, רמת גן וגם בכרמיאל שבצפון.
בנוסף, האגף לחינוך התיישבותי שלח הודעות למנהלי פנימיות. לפי ההודעות, "בעקבות המצב הביטחוני והתרחישים הצפויים, בעיקר במרחב הצפון, בהתייעצות עם אגף הביטחון במינהל ובירושלים אנו ממליצים שלא להשאיר תלמידים בפנימיות בסוף השבוע, למעט תלמידים שאינם בני פינוי. נציין כי אין מדובר בהתרעה קונקרטית אלא בהגברת הזהירות".
מהמינהל לחינוך התיישבותי נמסר: "כפי שמצוין מפורשות בהודעה שנשלחה למנהלי הפנימיות, אין מדובר בהתרעה קונקרטית, אלא בהמלצה לנקיטת משנה זהירות שנעשתה בהתייעצות עם אגף הביטחון". שר החינוך יואב קיש אמר כי "אין שום שינוי במדיניות הביטחון וההתגוננות של משרד החינוך. במידה ויהיה שינוי הציבור יעודכן".