חקירת האסון במירון רק בראשיתה, אך בהנחה שהממשלה תקבל החלטה להקים ועדת בדיקה ממשלתית - היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט צפוי להגיש חוות דעת מיוחדת לאור השאלה אם ממשלת מעבר יכולה להקים ועדה שכזאת - או להניח את הנושא לשיקול דעתה של הממשלה שתוקם.
ההערכה כעת היא שהיועץ יאשר את הצעד מתוך הכרה שמדובר בהחלטה בעלת דחיפות ממשית לנוכח מימדי האסון. במקרה כזה ניתן לסטות ממדיניות האיפוק הנהוגה בכל הנוגע לקבלת החלטות בזמן ממשלת מעבר.
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לאזור האסון בהר מירון ושמע סקירות במקום
ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לאזור האסון בהר מירון ושמע סקירות במקום
נתניהו, אוחנה והמפכ"ל במירון
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
4 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט
מנדלבליט. צפוי להגיש חוות דעת בנושא סמכות ממשלת מעבר להחליט על ועדת בדיקה
(צילום: מוטי קמחי)
לפני שנה, כשהממשלה החליטה להקים ועדת בדיקה למח"ש, מנדלבליט סבר שההחלטה לא עומדת במגבלות האיפוק והריסון בהתאם להלכה הפסוקה, וכתב כי "על הממשלה הנוכחית המכהנת מכוח עיקרון הרציפות וללא אמון הכנסת, והכל זמן קצר ביותר לפני מועד הבחירות לכנסת". לדברי היועץ בשנה שעברה, "קיים חשש מפני יצירת עובדות מוגמרות אשר עלולות להעמיד את הממשלה שתורכב לאחר הבחירות בפני מצב בלתי-הפיך, ואשר בגינו נקבע כי יש להימנע ככל הניתן מקבלת החלטות בלתי-הפיכות שעלולות לכבול את ידיה של ממשלה עתידית כזו או אחרת".
כמו כן, הסיכוי שהממשלה הנוכחית תאשר את הקמת הוועדה שתחקור את התנהלותה ותפעל נגדה, לא גדול במיוחד.
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבביקר באזור האסון, הבטיח להוביל "בדיקה יסודית, רצינית ומעמיקה כדי להבטיח שאסון כזה לא ישנה". עם זאת, ראש הממשלה לא הבטיח בדבריו חקירה לא-תלויה, כזו שתתאפשר במקרה של הקמת ועדת חקירה ממלכתית, ממנה הממשלות לרוב מעדיפות להימנע.
4 צפייה בגלריה
הלוויה של משה נתן נטע אנגלרד בן 14 ויהושע אנגלרד בן 9 וחצי
הלוויה של משה נתן נטע אנגלרד בן 14 ויהושע אנגלרד בן 9 וחצי
הלווייתם של האחים משה ויהושע אנגלרד
(צילום: עמית שאבי)
4 צפייה בגלריה
מסע הלוויה של מנחם זקבך מבני ברק
מסע הלוויה של מנחם זקבך מבני ברק
מסע הלוויה של מנחם זקבך מבני ברק
(צילום: שאול גולן )
בידי הממשלה גם אפשרות להורות על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית, שסמכויותיה מוגבלות הרבה יותר. כך למשל, לוועדת בדיקה אין סמכויות כפיה של זימון עדים וחיובים להעיד, בדומה לוועדת חקירה ממלכתית, אלא אם הוסמכה מפורשות בהחלטת ממשלה. בשני המקרים, של ועדת חקירה ממלכתית או ממשלתית - משמעות הדבר היא שחקירה של מח"ש תוקפא.
עם צאת השבת ימשיך הליך זיהוי גופות ההרוגים באסון במכון לרפואה משפטית באבו כביר לאחר שנפסק לפני כניסת השבת. 13 מהנספים עדיין לא זוהו. אתמול שוחררו לקבורה 22 גופות מתוך 32 הקורבנות שזוהו אך לא ידוע כמה בדיוק הובאו למנוחות לפני כניסת השבת. בבתי החולים עדיין מאושפזים 16 פצועים: שלושה מהם במצב קשה, שבעה מצב בינוני, שלושה במצב קל עד בינוני ושלושה במצב קל. ממד"א נמסר כי 2,208 אזרחים הגיעו אתמול כדי לתרום מנות דם במטרה לסייע לפצועים.

בעקבות האסון מחר יחול יום אבל לאומי בישראל לאחר שהממשלה אישרה אתמול את הצעת ראש הממשלה נתניהו בנושא. דגלי המדינה יורדו לחצי התורן במבני ציבור, בבסיסי צה"ל ובנציגויות ישראל בחו"ל. בעולם הביעו במהלך סוף השבוע בזה אחר תנחומים מרחבי העולם. בין היתר, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן שיגר איגרת תנחומים לנשיא המדינה ראובן ריבלין ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התקשר לנתניהו, הביע תנחומים - והורה לצוותו להציע לישראל את עזרת ארה"ב להתמודדות עם האסון.