4 צפייה בגלריה
תמונה מחולקת מלך ירדן עבדאללה וראש הממשלה בנימין נתניהו
תמונה מחולקת מלך ירדן עבדאללה וראש הממשלה בנימין נתניהו
נתניהו והמלך עבדאללה
(צילום: AFP)
הנחייתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לסגור את המרחב האווירי של ישראל לטיסות מירדן ואליה ביום חמישי האחרון - לאחר שהממלכה סירבה לאפשר למטוסו לעבור בשטחה בדרכו לאיחוד האמירויות, עלולה הייתה להוביל לביטול של טיסת נוסעים רבות ולמשבר דיפלומטי עם שורת מדינות.
את ההנחיה לסגור את המרחב האווירי של ישראל העביר נתניהו בשעה 12:30 דרך שרת התחבורה מירי רגב, מבלי שהתייעץ עם הגורמים הרלוונטיים במשרדי החוץ והביטחון וללא אישור הקבינט המדיני-ביטחוני. בשעה שחלפה בין העברת ההנחיה לבין ההודעה הרשמית על ביטול טיסתו עברה שעה, שבה עברה טיסה אחת של חברת פגסוס הטורקית בשמי ישראל, והמשיכה דרך ירדן לשדה היעד שלה.

ואולם, במקרה שההנחיה אכן הייתה יוצאת אל הפועל, טיסות נוסעים רבות עלולות היו להתבטל, לאור העובדה שהן תוכננו לעבור בשמי ישראל בדרכן לירדן, או למדינות אחרות בעולם דרך שמי הממלכה.
על-פי הסכם התעופה עם ירדן, שנחתם באוקטובר האחרון ופורסם לראשונה ב-ynet, חברות תעופה יכולות לטוס בשמי מדינת ישראל וירדן מאירופה למדינות המפרץ, אסיה והמזרח הרחוק - גם אל מדינות שאינן מקיימות יחסים עם ישראל, דוגמת סעודיה ואחרות. השימוש בנתיבים חוצים מתרחש בעיקר בשעות הלילה ובסופי השבוע, ובאותם מועדים עוברים בישראל מטוסי חברות תעופה מובילות כמו Emirates, Etihad, לופטהנזה, KLM, סוויס, אייר פראנס ואחרות.
4 צפייה בגלריה
נתיבי טיסה
נתיבי טיסה
נתיבי הטיסה בהסכם התעופה עם ירדן
ברשות התעופה האזרחית נדהמו מהנחייתו של נתניהו ופנו ביום חמישי האחרון לבכירים במשרד ראש הממשלה כדי לאמת אם יש הנחיה כזו. בתחילה הבהירו ברשות כי לא ידוע להם על הנחיה כזו, אולם לאחר בירור נודע כי ראש הממשלה נתניהו אכן עומד מאחורי הדברים.
בשיחה עם ynet אמר גורם ברשות שסגירת השמיים למטוסים שמגיעים מירדן או טסים אליה עלול היה לפגוע בתעבורה האווירית העולמית, שאינה קשורה רק בישראל. "אי אפשר לבטל הסכמי תעופה בהחלטה רגעית מעכשיו לעכשיו. זה משפיע גם על גורמים בינלאומיים דוגמת ה'יורוקונטרול', שאחראי על הבקרה האווירית באירופה", אמר.
4 צפייה בגלריה
יורש העצר הירדני. ראשית המשבר
יורש העצר הירדני. ראשית המשבר
יורש העצר הירדני. ראשית המשבר
(צילום: AFP)
הוא הוסיף שסגירת המרחב האווירי עלול היה להעמיד בסיכון את הסכם התעופה שנחתם עם ירדן. "זה הסכם שעבדו עליו מספר שנים, שאחרי הסכמי אברהם חלה בו התקדמות משמעותית", הוא הוסיף. "אי אפשר להרוס הישג דרמטי וחשוב בגלל רצון לנקום".

"הצד השני הבין שזה רציני - ואז הגיע האישור"

הנחייתו של נתניהו לא יצאה לפעול בסופו של דבר, אחרי שהתברר שמדובר בעניין מורכב מאוד שעלול להפר גם את הסכם השלום עם ירדן. בכיר ישראלי הסביר הבוקר כי "הייתה אופציה לסגור את המרחב האווירי של ישראל לכל טיסה מירדן ואליה, שנשקלה בישראל, וכאשר הצד השני הבין שזה רציני ושיש אופציה כזו הגיע האישור למטוסו של ראש הממשלה לעבור מעל ירדן בדרך לאבו דאבי - אך זה כבר היה מאוחר מדי והטיסה לא התקיימה".
מיד לאחר הדיווח על סירובה של ירדן לאפשר למטוס של נתניהו לעבור בשטחה בדרך לאבו דאבי, העריכו גורמים מדיניים כי מדובר בתגובה של הארמון בעמאן לביטול ביקורו של יורש העצר הירדני יום קודם לכן בהר הבית.
4 צפייה בגלריה
מטוס מנהלים מסוג אמבראייר ליינאייג' 1000
מטוס מנהלים מסוג אמבראייר ליינאייג' 1000
המטוס שחיכה לנתניהו בעמאן, ואמור היה לקחת אותו לאבו דאבי
(מתוך אתר "פלקון" תעופה )
בהודעה שפרסמה לשכת נתניהו, גולגלה האחריות לביטול הטיסה לאיחוד האמירויות על הירדנים ונטען כי ראשה הממשלה סיכם עם יורש העצר האמירתי על תיאום מועד חדש לביקור. נתניהו עצמו אמר ביום חמישי בערב כי "ההדורים עם ירדן יושרו".
בריאיון לרשת CNN אחרי ביטול הביקור של יורש העצר הידרני וביטול טיסתו של נתניהו, אמר שר החוץ הירדני איימן ספדי כי "ישראל חזרה בה ברגע האחרון מההסכמים הנוגעים להגעה לאל-אקצה". הוא גם מתח ביקורת ישירה על נתניהו: "אתה מתכחש להסכם עם ירדן ומפריע לביקור דתי, ואז אתה מצפה להגיע לירדן ולטוס מעליה? בואו נהיה רציניים לרגע".